Pagina 1 van 1

Achterdempers

BerichtGeplaatst: 10 maart 2017, 23:24
door Harm1
Goedenavond mede-forumleden. Over 2 weken ga ik bezig met het laatste technische gedeelte van mijn auto wat eigenlijk uitgedraaid is op een totale renovatie. Ik ga dan bezig om voor de stabilisatorrubbers+houders +andere rubbers te vervangen. Achter komen er nieuwe asmanchetten. Tevens wil ik dan de dempers vervangen echter door welke. Dubbelpijp of enkel pijp. Waar ik woon zijn de wegen slecht. Ik las 4 topics hierover maar geen gaf een antwoord. Tevens vraag ik mij af hoe de ervaringen zijn met het merk KYB. Hierover 1 topic maar dat was uit 2011. Graag advies.
mvg. Harm.

Re: Achterdempers

BerichtGeplaatst: 11 maart 2017, 00:06
door RD500SEC
KYB = Kybaya, een japanse demperfabrikant.
Deze zitten standaard onder veel japanse auto's o.a. Honda en Subaru.
Onder Mercedes heb ik geen ervaring met deze dempers, onder mijn Honda's indertijd wel, ik heb ze ervaren als kwalitatief zeer goed. Onder de Honda's zijn ze vrij stug in demping, maar dat is de afstelling van Honda.
Of ze voor Mercedes ook stuggere afstelling hebben dan de standaard dempers van Mercedes kan ik je niet zeggen.
Over de kwaliteit zou ik me geen zorgen maken.

Waar ik woon zijn de wegen slecht.


Tijd voor een G Harm? :silly:

Re: Achterdempers

BerichtGeplaatst: 11 maart 2017, 08:03
door B2thejorre
In mijn ogen maakt het type demper niet echt uit.
Ik heb koni sports op de zwaarste stand staan, je voeld een verschil op snelle wegen aan de hand van trillingen maar wegliggen geeft dit geen verschil.
Een sportievere setup krijg je alleen met andere veren.

Mvg
Bjorn


Sent from my SM-A510F using Tapatalk

Re: Achterdempers

BerichtGeplaatst: 11 maart 2017, 15:07
door Harm1
Dank voor de reacties tot dusver. Mijn vraag gaat eigenlijk over de dubbel of enkelpijp. Is dit voor zwaardere belasting in de auto zelf, dus meer gewicht of belasting via het wegdek, hobbels bobbels etc.
mvg. Harm
Oh ja Richard bedoel je met G Gelaendewagen? Daar ben ik achteraan. Een ouwe Lada diesel 4x.

Re: Achterdempers

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 14:14
door RD500SEC
Bjorn,
ik ben het niet met je eens, een zwaardere demping heeft wel degelijk invloed op het veercomfort en wegligging.
De zwaarste stand is niet per definitie de beste, of je moet op een circuit de snelste ronde willen zetten, maar ook dan kan de zwaarste stand niet de beste blijken.


Harm,
Het voordeel van een dubbelpijps of enkelpijps demper weet ik zo niet, behalve dat de constructie van de enkelpijps demper simpeler is en je dit waarschijnlijk in de prijs terug vind.
Mogelijk heeft de dubbelpijps demper een beter koelend vermogen voor de olie en blijft de demping zo beter gewaarborgd, maar dat is speculeren.

G is idd de Gelandewagen ;)
Een Niva, leuk! Met een diesel van Peugeot als ik het goed heb.

Re: Achterdempers

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 19:10
door Harm1
Bedankt voor de info. Het worden of KYB Excel-G 344002, dubbelpijp, gas of SACHS Advantage ETOV45X134, enkelpijp, gas.
Ja Richard, een Niva maar met 1,6 ltr benzine met 2 Lada's 1600ES voor onderdelen. Van een boer hier halverwege de berg die op zijn 84e stopt met autorijden. De auto zit nog vol met hooiresten etc, maar dat hoort thuis op een ander forum.
mvg. Harm.

Re: Achterdempers

BerichtGeplaatst: 12 maart 2017, 22:18
door Gerko
Zelf ooit kyb onder een laguna gemonteerd, levensduur was zeer kort. Heb meer vertrouwen in sachs.

Re: Achterdempers

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 22:49
door JohnPrins12
Ik zou voor bilstein gaan, niet duur bij taxiteile.
En ik zou voor de comfort uitvoering gaan.

Re: Achterdempers

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 23:13
door Harm1
Net vanmorgen KYB Excel-G geplaatst met nieuwe (Meyle) asmanchetten binnen en buiten geplaatst. Wiellagers 3 maand geleden gedaan en dat was in vergelijking met dit een crime.
Foto is van voor vervanging. Bevindingen laat ik weten.
mvg. Harm.