Pagina 1 van 1

Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 14:17
door Melvinz
Vorige week tijdens het rijden begon de auto naar links te trekken tijdens het remmen en daarna. Vandaag heb ik even gekeken en bleek er een stang kapot te zijn. Heeft iemand een idee welk onderdeelnummer? Ik heb geprobeerd wat op te zoeken maar kwam niet echt verder.

Ik ben bang dat dit toch wel een flink klusje gaat worden.

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 15:14
door Leeflang
De stang heeft onderdeelnummer 1263234865, kost nieuw bij Mercedes in de buurt van 400 euro.
Vervangen is inderdaad een boel werk.

Er schijnen ook reparatie sets te koop te zijn (geweest) waarbij een nieuw uiteinde aan de stang gelast wordt.
https://www.ebay.com/itm/152444329850
https://www.pelicanparts.com/More_Info/ ... VSVSI=.htm
http://www.baumtools.com/shop/32suspens ... p-597.html
Of je zo'n oplossing veilig (genoeg) vindt mag je zelf bepalen.

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 15:45
door Melvinz
Dat is even een tegenvaller. 150 euro voor een reparatiesetje is ook best duur aangezien de andere kant ook ongetwijfeld een keer aan de beurt is. Er komt volgensmij best wat trek en drukkracht op die stang in de bochten.

Dus als ik het goed begrijp is het dit onderdeel: https://www.ebay.at/itm/Stabi-Stabilisa ... SwwAdZ-0Xh
En bij mij is het uiteinde van foto 2 in die advertentie halverwege afgebroken?

En in dit plaatje nummer 6 moet over dat dunnere stangetje heen als ik het goed begrijp?:
https://dz310nzuyimx0.cloudfront.net/st ... d0b3aa.png

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 16:25
door Leeflang
Melvinz schreef:Dat is even een tegenvaller. 150 euro voor een reparatiesetje is ook best duur aangezien de andere kant ook ongetwijfeld een keer aan de beurt is. Er komt volgensmij best wat trek en drukkracht op die stang in de bochten.

Vooral trek- en drukkracht omhoog en omlaag lijkt me, veel minder in het verlengde van de stang.

Melvinz schreef:Dus als ik het goed begrijp is het dit onderdeel: https://www.ebay.at/itm/Stabi-Stabilisa ... SwwAdZ-0Xh
En bij mij is het uiteinde van foto 2 in die advertentie halverwege afgebroken?

Klopt.
De stang uit die advertentie is zo te zien ook al eens afgebroken en weer vast gelast.
Het ene uiteinde lijkt niet exact in het midden te zitten en het is er ook nog eens stomp tegenaan gelast, zonder kraag om de oorspronkelijke stang.
Dat lijkt me niet de juiste manier, ik geloof niet dat dat lang heel blijft.
Die stang zou ik persoonlijk dan ook niet kopen.
Bovendien is die voor een auto met HPF, ik weet niet of het platte stuk in het midden het enige verschil met de 'normale' is.

Melvinz schreef:En in dit plaatje nummer 6 moet over dat dunnere stangetje heen als ik het goed begrijp?:
https://dz310nzuyimx0.cloudfront.net/st ... d0b3aa.png

Nee, nummer 6 zit tussen de draagarm (nummer 5) en de carrosserie.
Op dit plaatje is het beter te zien:

image.gif

Nummers 71, 68, 65 en nogmaals 65 en 68 komen om het dunne uiteinde van de stabilisatorstang en worden vastgezet met bout 74.
Nummers 50 zijn dezelfde als de nummers 6 op 'jouw' tekening.

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 18:32
door BenzHans2
Die is niet hol normaal. Daar is dus al mee gerommeld. Op de foto boven bij de doorgang ziet er ook niet al te fris uit. Zit de stang daar wel normaal in de beugel?

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 19:10
door Leeflang
Niet hol?
De bout moet er toch in gedraaid worden?
Dus een stuk zal hij hol moeten zijn.
Het lijkt mij dat de stang (rood) gebroken is, ongeveer ter hoogte van waar 6 bij staat op deze tekening, dus net daar waar de bout (groen) ophoudt en de boring nog een stukje door loopt:

stabilisatorstang.gif

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 19:40
door Melvinz
Er is aan het uiteinde nog schroefdraad te zien dus zal de breuk inderdaad op plek 6 van bovenstaand plaatje hebben plaatsgevonden. De draagarm is ook aangetast doordat dit eindstukje nog wel heeft kunnen ronddraaien dus die zal ook vervangen moeten worden. De doorgang viel mij inderdaad ook al op, ik zal daar eens naar kijken.

Bedankt voor de uitleg, ik snap nu hoe het in elkaar hoort te zitten. Nu nog even goed nadenken of ik voor een tijdelijke 'snelle' oplossing ga of een enorme klus.

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 20:17
door BenzHans2
Gezien de foto is bolling veel te groot. Zit m10 draad in. Deze is veel ruimer. Denk dat ze er gelast hebben en er Maartje groter ingezet hebben, waardoor het veel te zwak is geweest. Hierdoor hebben de rubbers hun werk niet kunnen doen. Dus ijzer op aluminium en dan breekt ie snel. Hol klopt, maar niet in deze uitvoering

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 11:54
door P.G.Pronk
heb hetzelfde gehad , ik heb zelf een modificatie uitgevoerd , alweer jaren geleden en zit nog steeds super ,is hier ook al ZEKER 5 keer mee door de APK gegaan
ik kocht bij de ijzerwarenwinkel twee moeren met eenzelfde binnendiameter als de diameter van de stabistang
laste deze rondom aan elkander zodat er een "bus"ontstaat (uit me hoofd M30 moeren)
op de kop van deze ontstane bus een bout M16 met zelfborgende moer
schuif de bus over afgebroken stabistang (ff recht afkorten)
een hechtje met lasapparaat en klaar is Klara
heb ook ff zitten kijken naar nieuwe stang , maar dat wordt echt a hell off a job met wat je allemaal moet gaan uitbouwen

Re: Stabilisatorstang(?) kapot

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 11:41
door Kasper87
Ik heb nog een goede stabi liggen die weg mag