Pagina 1 van 1
Schakelaar blazer hapert
Geplaatst:
03 mei 2018, 21:38
door Jacobs
Vandaag laat mijn draaiknop (standenschakelaar 1 t/m 4) het bij stand 1 en 3 afweten, 2 en 4 werken wel.....wat kan hiervan de oorzaak zijn? En natuurlijk: hoe kan ik dit verhelpen?
Re: Schakelaar blazer hapert
Geplaatst:
03 mei 2018, 23:15
door Leeflang
De weerstanden zitten volgens mij niet in de schakelaar, maar in een metalen kooitje onder de remkrachtversterker.
0008212260.jpg
12.jpg
Er zijn dus 3 mogelijkheden:
- Schakelaar kapot (de blauw ingekleurde stukken daarvan in de tekening)
- Weerstandenpakket kapot (de rood ingekleurde stukken daarvan in de tekening)
- Bedrading tussen de twee voorgenoemde onderdelen kapot (de groen ingekleurde stukken in de tekening)
ventilator.gif
De schakelaar doormeten:
In stand 1 moeten pinnen 1 en 8 met elkaar verbonden zijn.
In stand 2 moeten pinnen 1 en 6 met elkaar verbonden zijn.
In stand 3 moeten pinnen 1 en 4 met elkaar verbonden zijn.
In stand 4 moeten pinnen 1 en 2 met elkaar verbonden zijn.
Via de stekker van de schakelaar kun je het weerstandenpakket en de bedrading doormeten.
Tussen pootjes 2 en 4 van de stekker moet de weerstandswaarde 0,2 ohm zijn (de multimeter zal waarschijnlijk niet zo nauwkeurig zijn en 0 aangeven).
Tussen pootjes 2 en 8 moet de weerstandswaarde 2,2 ohm zijn.
Als dat niet zo is, weet je nog niet of het in het weerstandenpakket zit, of in de bedrading.
Dan moet je dus onder de remkrachtversterker de stekker van het weerstandenpakket halen en het pakket zelf doormeten.
Ik weet alleen niet of je zo bij de stekker kunt, of dat eerst een en ander uitgebouwd moet worden.
Re: Schakelaar blazer hapert
Geplaatst:
04 mei 2018, 13:07
door Jacobs
Ga eerst maar voor de " eenvoudige" oplossing van Hans
Re: Schakelaar blazer hapert
Geplaatst:
05 mei 2018, 15:25
door Jacobs
Zojuist alles los gehaald, wat blijkt! De originele motor voor blaasstanden heeft 2 slangen aangesloten waarvan er 1 onmiddellijk vertakt naar 2 slangen. De reservemotor heeft 2 slangen die beide vertakken.........ik heb vermoeden dat de originele motor niet goed is?