Pagina 1 van 1

5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 17:59
door Croess
Hallo,

Kan ik een 4 versnellingsbak van een 280se1984 vervangen door een 5 versnellingsbak van een 280SE 1983 zonder al te veel aanpassingen?
Dus gewoon de 4bak eruit en de 5bak ertussen?
Of dien ik ook een andere cardan,koppeling,drukgroep,... enzo te zoeken?
Wie kan me hier de juiste info verschaffen, of is er iemand die deze klus al eens heeft gedaan ;) ?

Mvg
Nick

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 18:47
door Leeflang
Ik heb er geen ervaring mee en heb ook niet gehoord of gelezen over iemand die het gedaan heeft.

Volgens de EPC zijn de cardanas en de koppelingsplaten anders en uiteraard ook de pook met mechanisme.
Het druklager is dezelfde, de hefboom erachter is wel anders.
Een eigen drukgroep voor de 5-bak zie ik niet in de EPC, ik neem aan dat die hetzelfde is als bij de 4-bak.
Bij de 5-bak is het koppelingshuis een vast deel van de versnellingsbak, bij de 4-bak kan de versnellingsbak van het koppelingshuis gescheiden worden.

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 21:31
door Pietsje67
schakelmechanisme is anders koppelingsplaten en drukgroep zijn het zelfde aandrijfas eerste stuk is korter zelfde als automaat, differentieel hoeft niet veranderd te worden en schakelstangen .

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 23:04
door Bayram
Was er maar een 5 bak voor de M103

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 23:44
door Frank117
Die is er.

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 01:50
door Bayram
Welk Mercedes model had een M103 met een automaat met 5 versnellingen?
En is dit eenvoudig in een W126 te bouwen die 4 versnellingen heeft?

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 10:06
door Vlim
Was er ook geen 6-bak?
Er zou weinig tot geen verschil tussen de bak voor een M104 en een M103 moeten zijn?

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 10:36
door Frank117
Ik heb het over een handgeschakelde 5-bak.
Van een 5-gang automaat heb ik geen weet, volgens mij is die er niet.

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 11:35
door Vlim
We hebben het over handbakken dacht ik :)

Er is een 5 traps automaat voor de M104. In theorie zou die zo achter een M103 moeten passen. De 5traps is o.a. geleverd in de R129 en W140, W124 E280, etc...

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 12:53
door Croess
Dus als ik het goed heb begrepen, enkel het schakelmechanisme en de aandrijfas zijn verschillend.
Dan is het niet zo een ingrijpend klusje :grin:
Alvats bedadankt voor de info.
Mvg

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 19 jul 2018, 22:40
door Croess
Ik heb Ondertussen een 5bak gevonden met het schakelmeganisme. :grin:

Maar de persoon van wie ik deze gekocht heb, had de cardan tussen een hoop andere cardannen gestoken. :cry:
En wist ook niet meer welke de juiste lengte was voor een 5bak.
Is er iemand die de juiste lengte weet of wilopmeten voor me? Of Heeft er nog iemand 1 liggen voor de 5bak?

Alvast bedankt.
Nick

Re: 5 versnellingsbak M110motor

BerichtGeplaatst: 20 jul 2018, 11:30
door RD500SEC
De 5-bak is langer dan de 4-bak vanwege de extra tandwielen.
Bij de 4 bak zit het achterdeksel direkt tegen de bak aan, bij de 5 bak zit er nog een huis tussen waar deze tandwielen in draaien. Het lengteverschil is vrij makkelijk te bepalen, en daarmee hoeveel korter de as moet zijn.
Let erop bij het uitzoeken van de as dat de flenzen de juiste diameter hebben, buiten de lengte natuurlijk.
Volgens mij is ook de versnellingsbaksteun anders, kijk of het rubber waar de versnellingsbak op steunt gelijk is aan de jouwe, zo niet, heb je ook de bijpassende steun nodig.