Pagina 1 van 2

Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 10:31
door steven500
Gisteren na een kilometer met pech aan de kant...
Na onderzoek blijkt er geen ontsteking.
Na wat metingen(dankzij het forum)vastgesteld dat de bobine defect is.
Nu mijn vraag,als ik een nieuwe Bosch bestel online kan ik toch niks misdoen?
Als ik alles ingeef van mijn wagen kom ik uit op een Bosch met een ander nummer.
Kan ik daar fout mee doen?
Alvast bedankt voor de info.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 12:36
door steven500
Bobine nog eens gemeten daar heb ik tussen klem 1 en 15 0,4ohm.Stekker in multimeter zat er niet goed in,vandaar het opnieuw meten.Dus een beetje verder zoeken.Hopelijk niet de ontstekingsmodule.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 14:08
door Crunchy
Het ontstekingsmodule zou het heel goed kunnen zijn, maar dat is zo duur nog niet hoor.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 18:05
door steven500
Morgen eens informeren bij de dealer.
Hoop dat het meevalt.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 18:45
door Coupe280
Steronderdelen.nl

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 19:03
door RD500SEC
Zit de groene stekker goed in de ontstekingsmodule?
Ook de andere stekkers even aandrukken, goede kans dat dat je probleem oplost.

Over de bobine: er zijn bobines die met voorschakelweerstand werken, en er zijn er die zonder deze weerstanden hun werk doen. De jouwe werkt volgens mij zonder?
Dat kan het verschil verklaren wat je vind in onderdeelnummer. Mogelijk zit er bij jou niet de juiste op?
Hier zijn wel topics over welke waarbij hoort.

post197133.html?hilit=Bobine%20met%20voorschakelweerstand#p197133
In dit topic vind je de bobine die wordt gebruikt met voorschakelweerstand

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 19:29
door steven500
Heb reeds verschillende dingen gecontroleerd en schiet niet veel meer over,alles is nieuw met uitzondering van ontstekingsmodule,krukassensor en de groene draad die uit de ontsteking komt.
Mocht iemand info hebben hoe je de krukassensor uitmeet?
Oja de massapunten zijn goed.
Alvast bedankt voor de info en het meedenken.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 20:08
door steven500
De krukassensor gemeten en kwam op ee 790ohm.
Ik weet met een scoop weet je meer.
Dus zal op zoek moeten naar een ontstekingsmodule.
Mocht iemand eentje te koop hebben met volgend stuknummer 0075450732.
Alvast bedankt voor de reacties.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 14 sep 2018, 23:37
door Leeflang
Je kunt ook nog de spanning meten die de krukassensor genereert.
De meter op wisselspanningsmeting zetten en aansluiten op beide aansluitingen van de groene draad.
Afhankelijk van het toerental moet er een spanning in de buurt van 0,3 - 1 volt te meten zijn.
Tijdens het starten zal het toerental erg laag zijn, dus zal de spanning eerder in de buurt van 0,3 dan 1 volt zijn.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 13:22
door Mbmb
Zo te horen zitten al jouw meetwaarden in goede ranges. Grote kans dat de beruchte module is... Nu heb je geluk dat je nog type 1 module hebt..anders $$$

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 14:57
door steven500
Helaas is het type 2...alles is van 1990 helaas.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 08:51
door Mbmb
Zou zeggen lees mijn rubriek "ontstekkingsmodule W124 in W126 kan dat". Ik kon geen occasion vinden en nieuwprijs belachelijk duur. Verder onderzoek heeft uitgewezen dat de modules oververhit raken en intern doorbranden. Er schijnt een relatie te zijn tussen inferieur bougies (bij Bosch groen ipv blauwe lijn) en versleten bougiekabels, rotor kap etc.. Als je dit ook wilt vervangen en allemaal orgineel wilt houden dan moet je bijna een tweede hypotheek nemen om dit bekostigen... suc6

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 10:04
door BenzHans2

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 14:33
door steven500
Dank je Hans voor de link,heb eerlijk gezegd een beetje schrik om eentje tweedehands te kopen voor dit bedrag.
Kan ook reeds zijn beste tijd gehad hebben.
Had deze week contact gehad met een bedrijf dat ontstekinsmodules repareerd,en raad eens juist mijn type kunnen ze niet herstellen...
@Mbmb hed je vorige post gelezen,klinkt op zich interessant.
Nog even dit,ik heb iemand in mijn kenniskring en die man is ingenieur elektronica,volgens hem zijn het de mosfet transistor(s) die de geest geven.
Hij wil wel eens proberen om deze te openen en te herstellen.
Heb er alleen niet veel hoop op,aangezien ze bij een reparatie center al zeggen dat het niet mogelijk is bij dit type.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 16:50
door Vlim
De modules worden af fabriek gemonteerd met een laag koelpasta aan de achterkant. Die vergaat na jaren, verversen ervan kan geen kwaad. Heb ook al eens zitten denken aan een extra koeling door middel van een ventilator of koelelement voor een PC.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 16 sep 2018, 18:10
door BenzHans2
Bij eBay heb je wel garantie op de werking, mits erbij staat dat hij niet werkt.
Bij onjuiste werking, krijg je je geld dus terug

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 09:08
door Mbmb
Om betere koeling te bewerksteligen zou je de module een 1/2 cm van de chassis moet bevestigen, met het aanbrengen van extra afstandsringen op de bevestigingspunten. Zo houd je ruimte achter de module voor circulatie van lucht, met andere woorden convectie. De radiator ventilator creert in principie voldoende luchtbeweging in de motorruimte voor convectie warmtewisseling. Je kunt dit testen als je een infrarood thermometer hebt (met en zonder afstandsringen)..... Ik kan dit iedereen aanraden die nog een gezonde module heeft!

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 10:01
door hans000
Die Tip ga ik zeker opvolgen.

Bedankt :handgestures-thumbup:

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 10:36
door Frank117
Mbmb schreef:Om betere koeling te bewerksteligen zou je de module een 1/2 cm van de chassis moet bevestigen, met het aanbrengen van extra afstandsringen op de bevestigingspunten. Zo houd je ruimte achter de module voor circulatie van lucht, met andere woorden convectie. De radiator ventilator creert in principie voldoende luchtbeweging in de motorruimte voor convectie warmtewisseling. Je kunt dit testen als je een infrarood thermometer hebt (met en zonder afstandsringen)..... Ik kan dit iedereen aanraden die nog een gezonde module heeft!


Ik deel die mening niet. Warmteoverdracht gaat beter van metaal (achterkant module) naar metaal (binnenspatbord). Ze waren bij Mercedes niet gek toen ze het zo uitgevoerd hebben. Wel ervoor zorgen dat er voldoende warmtegeleidende pasta tussen de contactvlakken zit.

Re: Geen ontsteking 500SEC

BerichtGeplaatst: 17 sep 2018, 11:08
door Mbmb
Meningen zijn prachtig om te horen; ik zou zeggen meten is weten. Als de warmte hopelijk aankomt op de binnespatbord (let op moet eerst nog door een dikke laag lak heen!) hoe denk je dat de warmte vandaar dissipeert?, geleiding of convectie? Uiteindelijk moet je t hebben van convectie om warmte af te voeren. Maar, ook bij `Das Haus' hebben ze t weleens mis hoor. Waarom worden r anders voortdurend verbetering aangebracht :).. Het beste is natuurlijk combinatie van beide, een dikke plak metaal met luchtkanalen, maar dat is ingewikkeld en je hebt de ruimte niet.

Al gekheid op een stokje, het feit dat zo'n peperduur ding zo heet kan worden voor redelijk simpele taak geeft aan dat toendertijd electronica nog in kinderschoenen zat. Mercedes (BMW, AUDI, PORSCHE) had nooit deze modules van Bosch moeten accepteren.