Pagina 1 van 1

Hoog toerental koude start

BerichtGeplaatst: 03 mei 2019, 18:37
door e.luijpers
Hallo allen,

Inmiddels zo'n 700 km getoerd met de nieuwe aanwinst. Voornamelijk op de snelweg. Moet zeggen hij loopt heerlijk.
Echter, als ik hem koud start schiet hij in zijn toeren omhoog, zo tegen de 1500. Dit duurt erg lang. Pas als hij zijn bedrijfstemperatuur van +/- 80 graden? heeft zakt hij af. Ik heb hem dan stationair op 900 toeren, dan loopt hij het lekkerst als hij in de versnelling staat. Verder is het zo dat als ik hem start als ie warm is, hij daar behoorlijk wat moeite mee heeft!
Vindt het wel vervelend dat het zo lang duurt voordat het toerental omlaag gaat. Is dat normaal?
Ik heb op het forum zitten zoeken en lees dat het wil helpen om de stappenmotor schoon te maken en te kijken naar het OVP-relais. Dit zou wel eens kapot kunnen zijn. Waarom? Omdat ik bij het weghalen van een stickertje, dat daar stiekum zat, zag dat het ABS-lampje brand.
Dus, wat is slim om te doen?
Beginnen met OVP-relais en schoonmaken stappenmotor? Of kan ik beter ergens anders mee beginnen.

Alvast bedankt!

Re: Hoog toerental koude start

BerichtGeplaatst: 06 mei 2019, 15:22
door Leeflang
Een 280 heeft geen stappenmotor, daar hoef je dus niet naar te zoeken.
Het OVP relais kan het ABS probleem veroorzaken, maar heeft bij jouw auto geen invloed op het toerental.

Re: Hoog toerental koude start

BerichtGeplaatst: 06 mei 2019, 15:49
door Vlim
Bij een 280 is het een kwestie van een compromis zoeken met behulp van de stelschroef.

Controleer ook op plekken waar hij valse lucht kan aanzuigen.

Re: Hoog toerental koude start

BerichtGeplaatst: 06 mei 2019, 19:30
door e.luijpers
Dank voor jullie reactie, ga ermee aan de slag.
Heb op het forum ook gelezen dat het smeren van het stangenstelsel wel eens wil helpen. Ga ik ook doen.
Zal hier melden wat de resultaten zijn.

Re: Hoog toerental koude start

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 12:37
door basco
ik heb ook een 280SE uit '80 en PRECIES hetzelfde probleem. Ik vermoed een vacuüm probleem. Heeft iemand een procedure om eenvoudig vacuumproblemen op te sporen? Waar zie die stelschroef?

Re: Hoog toerental koude start

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 13:11
door Croess
Vacuüm kan je testen door remreiniger te spijten richten de rubberen slangen en injectors.
Gaat de motor hogere toeren maken, dan weet je dat daar een lek zit.
Stelschroef zit voorraan, je kan deze verdraaien met een lange platte schroevendraaier.

Re: Hoog toerental koude start

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 20:34
door BenzHans2
Wel beetje kort door de bocht met die stelschroef.
Wanneer je die dicht draait, verminder je idd de luchttoevoer. Houdt dus in dat hij qua verhouding meer benzine krijgt. Hierdoor zal je co stijgen.
Oorzaak zoeken, oplossen, co kast opzoeken en co afstellen.

Bij een mechanische regeling, moet je dus benzine en lucht in verhouding afstellen en het juiste toerental instellen.