Pagina 1 van 1

Vraag over carter ventilatie 500SEC 1981

BerichtGeplaatst: 16 mei 2019, 19:44
door jwl
Wie kan mij zeggen waar de carter ventilatie van onderuit het blok langs komt? Als ik op de rechter slang op de kleppendeksel blaas, is er veel weerstand, En deze slang isbrandschoon en kurk droog..de uitgang in kleppendeksel super open..En ps zit er ergens ook een carter ventilatie filter?

Alvast bedankt voor jullie moeite

Re: Vraag over carter ventilatie 500SEC 1981

BerichtGeplaatst: 16 mei 2019, 21:51
door Leeflang
Via de slang (1) aan de linker cilinderkop gaat de lucht naar de luchtverdeler (3) voor het stationair toerental, daarvoor zit er een gaatje met een diameter van 2 mm in.
Samen met de lucht voor het stationair toerental gaan de dampen het door de kanalen die daarvoor in het inlaatspruitstuk gegoten zijn en wordt de cilinders ingezogen.
Vanuit de rechter cilinderkop gaat een slang (2) direct naar het luchtfilter.
Bij lage toerentallen wordt via die slang frisse lucht aangezogen door de onderdruk in het inlaatspruitstuk (groene pijl).
Bij hogere toerentallen / zwaardere belasting is er weinig onderdruk in het inlaatspruitstuk en keert de luchtstroom door die slang om.
Via het luchtfilter en het inlaatspruitstuk komen de dampen dan in de cilinders.
Om verstopping door bevriezing van het 2 mm gaatje te voorkomen wordt de luchtverdeler voor het stationair toerental met koelvloeistof verwarmd.
onluchting.jpg

Re: Vraag over carter ventilatie 500SEC 1981

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 19:38
door jwl
Wouw leeflang, dankjewel voor deze super uitleg

Re: Vraag over carter ventilatie 500SEC 1981

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 19:42
door jwl
Maar zou je ook weten hoe het kan dat als ik op de rechter slang op kleppendeksel blaas? Er best veel weerstand is? Alsof ik op een balon blaas

Re: Vraag over carter ventilatie 500SEC 1981

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 19:56
door Leeflang
Nee, ik heb geen idee, ik weet ook niet of dat normaal is.

Re: Vraag over carter ventilatie 500SEC 1981

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 20:19
door BenzHans2
Klepdeksel cilinder 1-4 is open verbinding.
Klepdeksel 5-8 Heeft aan de binnenzijde een strip gemonteerd en door de kleine tussenruimte gaat de lucht door. Die zit er om de opspattende olie op de nokkenas niet op te zuigen.
Andere klepdeksel heeft deze plaat ook, maar daar zit de slang aan de zijkant. Bij 5-8 aam de bovenzijde.
Klepdeksel verwijderen en plaat opschroeven en alles schoonmaken dus.