Pagina 1 van 1

Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019, 16:52
door Machiel
Ik weet dat er al veel over het afstellen van de automatische versnellingsbak is geschreven, maar een paar dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp zijn er in feite maar twee "knoppen" waar je aan kunt draaien bij onze automatische versnellingsbakken. De eerste is dat schuifje onder de motorkap waarmee je, via het stellen van de bowdenkabel, het moment van schakelen voor alle versnellingen tegelijk kunt vervroegen of vertragen.

De tweede knop is het afstellen van de vacuümmodulator op de bak zelf. Daarmee kun je de bak ofwel iets ruwer/bonkiger laten schakelen, dan wel iets rustiger met iets meer "slip".

Mijn bak (type 722.310) is zeer recent gereviseerd. Wat mij nu opvalt is dat, als die nog koud is, hij bij lagere versnellingen wat ruw schakelt van 1 naar 2 en bij 2 naar 3 en vooral bij 3 naar 4 juist wat slipt. Dat wil zeggen: kortstondig wat hoger toerental van de motor, alsof de automaat de koppeling als het ware te laat laat opkomen.

Dit merkte ik al bij de testrit die ik samen met de monteur maakte. Die vertelde mij dat je bij onze bakken altijd een afruil hebt tussen bonkig schakelen in de lage versnellingen en slip in de hogere versnellingen. Maar hij vertelde mij ook dat onze bakken net Zwitserse horloges zijn: ze zijn perfect schakelend te krijgen, maar dan ben je wel even bezig.

Mijn vraag is nu: zijn er dan toch nog meer knoppen waar je aan kunt draaien? Of zie ik nog iets anders over het hoofd wat het schakelgedrag kan beïnvloeden? Hardyschijven zijn prima, daar zal het niet aan kunnen liggen. En verder ga ik er vanuit dat alle slijtageonderdelen van mijn bak vervangen zijn bij de revisie.

Als de boel warm is, speelt het overigens allemaal wat minder. Dan valt me juist weer op dat het schakelgedrag wat (willekeurig) lijkt te wisselen. De ene keer weer wat bonkiger, dan andere keer weer met wat meer slip. Voor de revisie was dit alles niet het geval.

Een en ander, meer algemeen punt dat ik nog niet helemaal begrijp is wanneer de automaat 'besluit' te schakelen. Kick down snap ik, maar waarom schakelt hij later als je veel gas geeft? Is dat simpelweg gerelateerd aan de stand van het gaspedaal? Zoiets als: bij half gas geven schakelt hij altijd bij 3000 toeren en bij driekwart gas bij 4000 toeren? Of zijn er daarbij nog meer parameters in het spel?

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019, 17:24
door BenzHans2
Zorg eerst voor juiste afstelling bowdenkabel.
Bij rustig optrekken moet het schakelmoment op 1500-1600 toeren liggen.
Daarna pas vacuüm aanpassen om mooier te laten schakelen.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019, 12:13
door RD500SEC
Een en ander, meer algemeen punt dat ik nog niet helemaal begrijp is wanneer de automaat 'besluit' te schakelen.


De stand van het gaspedaal, dus de stand van de bowdenkabel bepaalt het moment van schakelen.

Ik weet niet wat de klachten voor de revisie waren, maar als je na de revisie niet tevreden bent met het schakelgedrag, zou ik dit zeker voorleggen aan het bedrijf die de revisie heeft uitgevoerd, zeker als er nu, na de revisie problemen optreden die er eerder niet waren.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019, 14:49
door Machiel
Mijn enige echte klacht vóór de revisie was een lekkage. Eerder hadden de heren van de hobbyhut al vastgesteld dat het hoogstwaarschijnlijk de keerring tussen motor en blok was.

Net weer een stukje gereden. Ik kan het niet anders omschrijven dan onregelmatig schakelgedrag. Soms onmerkbaar en zo zacht als boter, soms wat bonkig en soms met wat slip. Dat laatste daarnet alleen bij 2 naar 3. Wel is de bak veel stiller geworden dan voor de revisie.

Ik kijk het nog even aan. Ik mag nog gewoon terugkomen bij het bedrijf om de afstelling te laten aanpassen. Ik was vooral benieuwd wat er nog meer is af te stellen, behalve de bowdenkabel en de vacüummodulator (en zonder de bak er onderuit te halen).

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019, 16:41
door BenzHans2
2-3 kan de K1 piston veroorzaken.
Hebben ze die vervangen voor de modificatie?

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019, 21:55
door Machiel
Dat ga ik in ieder geval nog eens even navragen voor de zekerheid. Maar goed te weten dat die piston gerelateerd kan zijn aan 2-3. Kan ik weer iets gerichter zoeken.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 10:29
door Machiel
Alle pistons zijn vervangen bij de revisie.

Ik ga volgende week nog een keer terug naar het revisiebedrijf voor een betere afstelling. De bowdenkabel staat volgens mij wel goed. Hij schakelt inderdaad rond de 1500 tot 1600 toeren bij rustig wegrijden.

Dus dan hoop ik maar dat het een kwestie is van het precies afstellen van de bakdruk. Ik vind op het www echter twee verschillende waarden voor de juiste bakdruk bij een 722.310: 3.7 bar en 3.9 bar. Weet iemand hier wat de juiste waarde is? Ik kan me voorstellen dat dit vrij nauw luistert.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 12:43
door Leeflang
Geen van beide:

722310.gif

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 14:40
door BenzHans2
Dus groene modulator en 4 bar.
Geen rode

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 22:37
door Machiel
Hartelijk dank! Deze informatie neem ik mee volgende week.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 09:16
door Machiel
Update: gisteren teruggegaan naar het revisiebedrijf. De pistons zelf blijken niet vervangen, alleen de keerringetjes ervan. Valt me een beetje tegen voor een volledige revisie.

Maar het goede nieuws is dat de bak nu wel weer goed schakelt. De monteur heeft de bakdruk iets verhoogd en dat lijkt voldoende om het slippen van met name zijn twee naar zijn drie te voorkomen. Ik heb hem alleen nog niet koud kunnen testen, maar ik heb goede hoop dat het hiermee is opgelost.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 15:49
door RD500SEC
Update: gisteren teruggegaan naar het revisiebedrijf. De pistons zelf blijken niet vervangen, alleen de keerringetjes ervan. Valt me een beetje tegen voor een volledige revisie.


De keerringen zijn onderhevig aan slijtage, de pistons zelf eigenlijk niet, dus in dat licht bekeken valt het te verdedigen.
Maar goed om te horen dat met een kleine ingreep je problemen verdwenen (lijken) te zijn.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 17:55
door BenzHans2
De piston kun je beter vervangen.
De veren hebben na 30 niet meer dezelfde kwaliteit.
Daarnaast is er voor de K1 een modificatie leverbaar.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 22:49
door Machiel
Juist vanwege die modificatie had ik verwacht dat in ieder geval die K1 vervangen zou worden. Ik kwam er zelf helaas pas achter dat er een modificatie was nadat de revisie al was uitgevoerd. Pas toen deed zich immers het probleem voor tussen 2 en 3. Maar een revisiebedrijf zou toch moeten weten dat er een modificatie is?

Nog een vraag over dat eventuele vervangen: Mercedes zegt dat je alleen je ATF peilstok mag afnemen met een pluisvrije doek. De geringste vervuiling van de ATF zou problemen kunnen geven in je bak. Betekent dat dat je dus nooit je ATF uit je bak opnieuw kunt gebruiken? Wat er nu in zit is nog knettervers; zonde om dat al weer te moeten vervangen als ik de pistons zou vernieuwen.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 10 aug 2019, 18:52
door Machiel
Helaas schakelt mijn bak in koude toestand nog niet goed. Hij slipt tussen 2 en 3 en tussen 3 en 4. In warme toestand schakelt hij redelijk goed.

Ik heb het olieniveau van de bak gepeild (in P, in warme toestand en met draaiende motor), maar ik vertrouw de uitkomst niet zo. Tot twee keer toe zat de olie ver boven die twee maatstreepjes.Het lijkt me sterk dat het revisiebedrijf er zoveel te veel in zou hebben gegooid. Maar toch: wat zijn de symptomen als je te veel olie erin doet?

Het revisiebedrijf wil nu de auto nog een keer terug zien, maar wil ook een deel van de extra uren die in het goed afstellen gaan zitten in rekening gaan brengen. Dit omdat het een oudere auto betreft. Ik heb daarop afwijzend gereageerd, omdat zij zelf garanderen dat de automaat weer 100% functioneert na revisie. Sindsdien nog geen reactie terug gehad...

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 10 aug 2019, 21:16
door BenzHans2
Lees nergens dat de k1 en k2 vernieuwd zijn.
Gezien revisie zou ik hun aanschrijven en deze 2 in coulanse alsnog te vernieuwen. Dat mag je toch verwachten bij een revisie.
Kosten samen 15 euro en is half uurtje werk.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 10 aug 2019, 22:44
door Machiel
Dat is een goede suggestie en zeker het proberen waard. Het zou natuurlijk best kunnen dat de pistons in het verleden een keer zijn vervangen door een vorige eigenaar, maar wat ik zo her en der lees zijn ze wel verdacht.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 23 aug 2019, 01:40
door w126560td
Zou het kunnen dat de revisie bedrijf u bedonderd heeft. Hoe u automaat schakeld lijkt op een bak dat meer als 3 ton heeft gelopen. Mieschien hebben ze sommige rembanden her gebruikt met de gedachten dat deze nog wel mee kunnen. Aangezien u wisselend gedrag van 2na3 en 3na4.

Re: Werking en afstelling automaat

BerichtGeplaatst: 23 aug 2019, 17:35
door Sieggy
Teveel olie zorgt ook voor slecht schakelen.
Zorg dus ook dat je 100% zeker bent van het correcte oliepeil.