Pagina 1 van 1

kombi instrument cockpit

BerichtGeplaatst: 13 okt 2019, 23:47
door 380se-s203
Mensen ik ben helemaal los...
Ik heb het kombiinstrument eruitgehaald omdat er een aantal dingen niet of slecht functioneerden.

Inmiddels de 15 polige stekker vernieuwd en ( naar mijn weten goed ) weer aangesloten, volgens de schema's die ik op dit forum kan vinden.

Nu kloppen er nog steeds een aantal zaken niet...
- koelwater temperatuur meter wijzer tikt op het ritme van de secondes van het klokje
- groot licht seinen lampen gaan aan ... dashbord lampje brandt niet ... oliedruk meter valt omlaag
- groot licht vast zetten, lampen doen het niet ... dashbord lampje brand niet... toerenteller meter valt omlaag
- acculampje gaat uit als de motor loopt, prima dus
- dimmer kan ik niet controleren want doorverbonden
- versleten remblok indicator ghaat uit als de motor loopt... is dat zoals het hoort ?
- parkeerrem / remvloeistof niveau dashbord lamoje werkt niet
- oliedruk als de motor loopt staat op ca. 1,8 ... klopt dat ?
- als het licht uit staat, richtingaanwijzers oké
- als het licht aan staat, richtingaanwijzers doen niets ( beide dashbord lampjes branden )
- temperatuurmeter tikt op het ritme van de waarschuwingslampen als ik het licht aanzet
- als het licht aanstaat en ik zet het graat licht aan () vast ) slaat de temperatuur meter voluit
- als het licht uit is en ik sein met groot licht of zet dit vast dan slaat temperatuur meter voluit
-waarschuwings zoemer heb ik nog niet bekeken... maar die heb ik nog nooit gehoord, kan zijn dat die er niet zit of kapot is

- toerenteller lijkt het normaal te doen
- kilometerteller lijkt te weinig aan te geven ( niet nauwkeurig getest )
- economy teller lijkt het normaal te doen

Wie weet wat dit kan zijn ????

Alle steenzekeringen/torpedozekeringen zijn vervangen... de blokzekeringen/relais niet

Re: kombiinstrument cockpit

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 00:35
door RD500SEC
Ik ben bang dat je toch wat draadjes verkeerd hebt zitten.
De 15 polige stekker van de serie 1 heeft een wat andere bezetting dan die van serie 2, misschien zit het daarin?

Re: kombiinstrument cockpit

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 07:08
door 380se-s203
Ik heb onderstaande schema aangehouden... is dit de goede ?
Ik heb hem op het forum gevonden... stond niet bij dat het voor type 1 of 2 is

517B7D7A-3A2A-407E-AF11-6302A88379B0.jpeg

Re: kombiinstrument cockpit

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 13:33
door RD500SEC
Dat is het juiste schema voor een type 1.

Een slechte massa kan ook voor rare storingen zorgen, de massa zit in de 8 polige stekker.

1 instrumentenverlichting
2 zoemer vergeten verlichting
3 massa
4 controle richtingaanwijzer Rechts
5 elektronische snelheidsmeter (gever)
6 controle richtingaanwijzer Links
7 spanningsverzorging aanwijsinstrumenten klem 15
8 waarschuwing schakelaar verlichting klem 58d

Re: kombiinstrument cockpit

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 14:36
door Leeflang
Het komt nogal eens voor dat een koperbaantje voor massa op de printplaat doorgebrand is.
Ook moet de metalen strip, die de massa naar het linker en rechter deel van het kombiinstrument doorverbindt, goed contact maken met die delen.

Re: kombiinstrument cockpit

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 17:42
door Lode96
Inderdaad, zoals leeflang zegt, ik had exact hetzelfde voor en bleek het dus die verbinding te zijn. Gebeurd als je perongeluk 12v op de tellerhuis zet, vb stekker klokje

Re: kombiinstrument cockpit

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 19:06
door 380se-s203
Thanks,
dus om te controleren zou ik gewoon de 12V van het klokje eraf kunnen laten en dan zou alles redelijk normaal moeten zijn?
Als dat zo is, dan alle koperbanen controleren en eventueel repareren

Re: kombiinstrument cockpit

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 21:08
door RD500SEC
Nee, ook met de +12 volt van de klok niet aangesloten, zal de massastrip in het instrumentcluster die mogelijk doorgebrand is, problemen blijven geven voor de nog aangesloten meters en lampjes.
Het beste kun je volgens mij het instrument cluster uitbouwen en demonteren om de printbanen te controleren.

Re: kombiinstrument cockpit

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 22:36
door 380se-s203
okay, dank voor jullie reacties... ik ga eens even kijken of ik ergens een defect kan vinden.
ik heb wel wat vrienden in de elektronica die wat kunnen doormeten en /of solderen gelukkig :lol: :lol: :lol:

Re: kombi instrument cockpit

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 18:32
door 380se-s203
Zo... eindelijk eens tijd gepakt om e.e.a. te repareren. Er waren inderdaad 2 sporen kapot, netjes gesoldeerd en alles werkt weer naar behoren.
dank voor de tips mensen...topic kan op slot