Pagina 1 van 1

Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 26 okt 2019, 20:34
door KlaasCA
Mijn 260SE vertoont sinds kort volgend probleem :
Eenmaal de motor warm is durft deze uitvallen wanneer ie stationair draait (bv stoppen aan verkeerslicht of uitrit snelweg).
Koud draait de motor goed stationair (en trekt ook goed op)

Zijn recent reeds vervangen (EHA, brandstofpomp & filter, accumulator)
De reden dat deze vervangen zijn lag niet aan bovenvermeld probleem, dat is pas later gekomen
EHA & pomp zijn vervangen omdat ze lekten, filter had ik geen historie van wanneer laatst vervangen dus op veilig gespeeld.
Accumulator heb ik (vandaag)vervangen omdat warme start slecht verliep en na controle bleek dat deze lekte.
CO is in het voorjaar afgesteld.

Wanneer ie stilvalt met warme motor dan is het ook niet eenvoudig om de motor terug aan de praat te krijgen (ook met nieuwe accumulator).
Eenmaal de motor aanslaat krijg ik hem terug (vrij vlot) rijdend door toerental hoog genoeg te houden.

Mss niet gerelateerd maar wat me wel opgevallen is : tot enkele maanden geleden kreeg je een serieuze zucht wanneer je de tankdop losdraaide, nu is er niks meer te horen (dus geen druk in tank).

Tips/suggesties waar & hoe verder te zoeken?

Mvg
Klaas

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 27 okt 2019, 00:17
door Frank117
Kijk eens of er vocht (en daardoor corrosie) achter de kap van je stroomverdeler zit.
Typisch probleem bij de M103 blokken, vooral met het vochtige weer van de laatste tijd.
Vorige week een R129 multiklepper (zelfde blokopbouw met stroomverdeler aan de voorkant) gaan halen, had precies dezelfde verschijnsels.
Drooggemaakt en opgelost!

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 27 okt 2019, 11:19
door KlaasCA
Bedankt voor de tip! Probeer ik vandaag nog na te kijken.

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 27 okt 2019, 19:10
door BenzHans2
Na het vervangen van de accumulator zou ik de co ff checken. Als ie netjes is afgesteld, zou ik het zoeken in het brandstofrelais.
Ff draadje plaatsen ipv het relais en kijken of het euvel verdwenen is

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 28 okt 2019, 21:31
door RD500SEC
Mss niet gerelateerd maar wat me wel opgevallen is : tot enkele maanden geleden kreeg je een serieuze zucht wanneer je de tankdop losdraaide, nu is er niks meer te horen (dus geen druk in tank).



Dat is ook iets om naar te kijken, Maar hoeft niet met stilvallen te maken te hebben. De tankbeluchting gaat via een koolfilter onder het linker voorscherm. Onder de auto dicht bij de tank zit een klepje die zorgt voor een lichte overdruk in de tank, daarvandaan gaat er een metalen leiding naar voren, onder het scherm als gezegd het koolfilter, een regeneratieklep zorgt voor het leegzuigen van het filter, afhankelijk van temperatuur en toerental. In de kop zit een temperatuurklepje, in het gasklephuis een boring die boven een bepaald toerental vrij komt. Maar een slechte afdichtring onder de tankdop kan het ook zijn.

Heb je een vacuüm in de tank als de motor stilvalt?
Ruik je benzine met het raampje open?

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 28 okt 2019, 22:11
door KlaasCA
Gisteren de stroomverdeler nagekeken, die zag er niet fris uit (zie foto)
Alles goed drooggewreven en corrosie op contactpunten verwijderd.
Ik zou durven denken het nog de originele stroomverdeler is daar er nog een MB part nr opstaat (geen Bosch of Beru ref nr).
Gezien de staat lijkt het me best om deze samen met de rotor te vervangen.
Na opkuis alles terug gemonteerd en ook even de bougiekabels (Beru) doorgemeten :
1 : 1008 Ohm
2 : 1016 Ohm
3 : 1020 Ohm
4 : 1012 Ohm
5 : 1007 Ohm
6 : 1012 Ohm
(onderlinge afwijking - max 12 ohm - lijkt me acceptabel, is ongeveer 1%)

Vervolgens korte testrit van een kwartier gemaakt, probleem helaas niet verholpen.
Bij het acceleren durft de auto in te houden/stotteren.
Auto een uurtje laten stil staan en terug gestart : slaat vrij vlot aan, draait een tweetal seconden op normaal stationair toerental maar zakt dan volledig door de knieën en slaat af.
Wegens tijdsgebrek heb ik het daar bij gelaten gisteren.

Zoals gezegd, verdeler en rotor ga ik vervangen en dan CO laten controleren.
Brandstofrelais overbruggen kan ik ook eens proberen.
Instinctief zou ik niet denken dat het daar kan aan liggen :
waarom de vlotte koude start en problemen wanneer warm? Zou denken dat bij defect relais de wagen sowieso niet zou starten. Of doet het relais meer dan enkel de brandstofpomp aansturen?

Wat betreft druk in tank :
Geen benzinegeur (was een probleem dat ik had kort na aankoop maar dat is verholpen met het vervangen van de EHA)
vacuüm na motor stilleggen zal ik eens checken.

verdeler1.PNG


Verdeler2.PNG


rotor.PNG


Verdeler3.PNG

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 22:23
door noiro
Hoy Klaas

Verdeelkap ziet er op de foto goed uit !

"Bij het accelerenen durft de auto in te houden/stotteren." !!!

Dat heb ik ook gehad bij mijn crossfire, en daar was het probleem verholpen door nieuwe lambdasonde .

https://www.youtube.com/watch?v=Yk6AM4wqm-0

https://www.youtube.com/watch?v=o0H8x8HNmrg

https://www.mister-auto.be/fl/lambdason ... 1985-1991/

Mvg
Jean

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 31 okt 2019, 22:26
door noiro

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 14:40
door KlaasCA
Bedankt voor de tip maar mijn 260SE is uitgevoerd zonder lambdasonde.

Wat betreft stroomverdeler : foto's zijn misschien niet helemaal duidelijk maar fris ziet ie er niet uit (plastic rond contactpunten is ook reeds deels verstorven en afgebrokkeld. Dus ga deze preventief vervangen samen met de rotor.

Wat betreft overbruggen brandstofrelais :
Overbruggen tussen 7 (pomp) & 8 (30 - 12V permanent)
Blijf de pomp dan niet constant draaien?
Is het niet beter tussen 7 & 9 (15 - 12V indien op contact of draaiend) te overbruggen?

Mvg

Klaas

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 01 nov 2019, 15:31
door Leeflang
De draden aan pinnen 7 en 8 zijn 2,5 mm² dik, de draad aan pin 9 is slechts 0,75 mm², waarschijnlijk te dun om de stroom voor de benzinepomp aan te kunnen.
Pin 8 heeft inderdaad constante spanning, na elke (test)rit de verbinding tussen 7 en 8 dus weer verwijderen.

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019, 20:40
door JBenz
De co al nagezien zoals BenzHans2 neerschreef?

Ooit eenzelfde probleem gehad, honderd en één raadgevingen, zelfs bij de dealer en oude mecaniciens...

Eén slimme zei te beginnen bij de co, dat was het dan... dank Hans2!

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 17:53
door KlaasCA
CO laten nakijken ga ik zeker laten doen. Bedankt voor de tip

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 18 nov 2019, 22:43
door KlaasCA
Na vervangen van stroomverdeler en rotor (nieuwe van Bosch, oude waren van Beru en al deftig ingesleten) lijkt het probleem van stilvallen bij warme motor van de baan (een 60 km gereden met nieuwe onderdelen).
Wel durft de wagen wel nog in te houden bij stevig versnellen.
Volgende stap is dat ik CO eens laat nakijken.
Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp.

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 20 nov 2019, 18:25
door Gerko
Mocht het inhouden na CO afstellen niet over zijn, kan er evt aan de EHA nog gesteld worden. Dit is echter niet aan te raden zelf te doen als je niet weet hoe een en ander werkt. Heb er in het verleden goede resultaten mee gehaald maar gaat wel tijd inzitten: telkens rijden en voorzichtig bijstellen en weer rijden en voorzichtig bijstellen en weer rijden en....
Daarna kan het nodig zijn om CO opnieuw af te stellen.

Re: Stilvallen bij stationair toerental met warme motor

BerichtGeplaatst: 20 nov 2019, 19:55
door KlaasCA
Recent via documentatie op dit forum me wat ingelezen in de werking van KE-Jetronic. EHA is idd een belangrijke component.
Ik kwam recent ook een video terug waarbij EHA afgesteld wordt op basis van verschildruk tussen beide kamers in de spinnekop. Zou blijkbaar best rond de 400mBar liggen. Heb je wel manometer, slangen en aansluitingen voor nodig. Mss iets om in de toekomst uit te proberen.
Denk eerst nog eens gedrag te testen zonder brandstofrelais (overbruggen) zodat ik die zeker kan uitsluiten.
Dan CO stellen en hopelijk brengt dat verbetering. Indien niet, dan gaat de zoektocht verder.