Pagina 2 van 2

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

BerichtGeplaatst: 04 mei 2020, 12:32
door Jeroen B.
Ok dan pak ik dat gelijk mee. Weten jullie een goed adres om onderdelen te bestellen of gewoon bij de dealer bestellen?

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

BerichtGeplaatst: 21 mei 2020, 11:05
door Jeroen B.
Ik heb even niks van mij laten horen omdat ik er een ander probleem bij had. Mijn motor sloeg onder het rijden af. Ik dacht eerst dat mijn tank leeg was(meter werkt niet goed). Hij sloeg af op 100 meter van een tankstation, dus eerst 5 liter bijgegooid en hij starte en reed weer goed. Toen ik de volgende ochtend wegreed sloeg hij weer af. Even gewacht en gelukkig starte hij weer, dus snel op het erf gezet. Afgelopen zaterdag even gaan zoeken en gelukkig sloeg hij weer af en kon ik kijken waardoor het probleem ontstond. Hij kreeg af en toe geen brandstof. Brandstofpomp gecontroleerd, draaide niet. Paar tikken op het relais en dan deed hij het weer voor even. Relais uitelkaar gehaald en zoals je op de foto kunt zien zit er een slechte soldeerverbinding op de printplaat. Die opnieuw gesoldeerd en hij loopt nu weer goed. Het slechte starten ben ik nog niet aan toe gekomen. Maar zodra ik de injectoren gecontroleerd heb laat ik het weten. Groetjes Jeroen
0023F9F1-5BC8-4C8A-ACEF-ED306304F8A0.jpeg

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

BerichtGeplaatst: 21 mei 2020, 22:52
door Machiel
Welke verbinding is niet goed? Hoe herken je die?

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

BerichtGeplaatst: 21 mei 2020, 23:50
door Leeflang
bpr.jpg

Te herkennen aan het donkere vierkantje, dat zijn scheuren in het soldeertin.
Iets verder naar boven, net boven de groene stip is er nog een.
Links onder lijken er ook een paar niet meer 100%.

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

BerichtGeplaatst: 22 mei 2020, 00:13
door Machiel
Leerzaam weer, bedankt!

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

BerichtGeplaatst: 22 mei 2020, 00:26
door Leeflang
Het kunnen trouwens ook donkere cirkels zijn.
Hier zijn het vierkantjes omdat de pinnetjes die daar vastgesoldeerd zitten vierkant zijn gemaakt door de fabrikant.
Als de pinnetjes rond zijn, zijn de breuken ook rond.

Het treedt het meest op bij vrij zware onderdelen, zoals relais, de stekkers, of (transistoren met) koellichamen.
Door trillingen en schudden ontstaan er eerst kleine gaatjes of scheurtjes en die scheuren in de loop der jaren steeds verder, totdat het pinnetje nergens meer contact maakt met het soldeereiland waar het in zit, dan werkt het ding niet meer, of nog maar af en toe, als het pootje toevallig net tegen een rand van het soldeereiland leunt, een trilling (tik) kan soms zo'n vage verbinding spontaan creƫren dan wel verbreken.

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 13:22
door Jeroen B.
Beste Leden,

Ik ben deze week verder gegaan met mijn 500SEC. Het starten blijft slecht. Ik heb gisteren de verstuivers eruit gehaald (leidingen wel aan verstuivers en spinnenkop laten zitten) en bakjes om de verstuivers gemaakt, om de verstuivers te testen heb ik de brandstofpomp direct aangestuurd met een plus draad naar de brandstofpomp. Nu viel het op dat er af en toe 1 verstuiver na lekte. Deze bleef nog ongeveer 2 minuten heel zacht inspuiten(in het bakje) terwijl ik de brandstofpomp allang niet meer aanstuurde. Nu dacht ik dus dat de verstuivers slecht waren, deze net vervangen. Maar probleem is hetzelfde(blijft nu alleen inspuiten op een andere cilinder)met de nieuwe verstuivers. Ook valt mij op als ik de luchtweger niet induw dat er een paar verstuivers bijna niet inspuiten(meer een beetje druppelen) hebben jullie nog tips waar ik naar moet kijken?

Re: 500SEC Start Slecht koud en warme motor

BerichtGeplaatst: 01 aug 2020, 14:20
door Iwema LPG
De K-Jetronic motoren hebben als ze ouder worden wel vaker startproblemen.

Meestal start ik met het meten van de drukken en de toegestane lekken.
Dan heb je de fout meestal wel te pakken.
De K-jetronic kent temperatuur- en tijds afhankelijke start procedures.
Daarom starten ze soms wel en soms niet of moeizaam.

Als er injector problemen zijn starten ze meestal probleemloos op 6 of 7 cilinders.

Gezien de prijzen van de diverse onderdelen zou ik als het probleem nu niet is opgelost naar een auto-diagnose-center gaan.
Zij kunnen de fout snel vaststellen en dat voorkomt onnodige uitgaven.

Kom je er niet uit vraag mij gerust.


https://www.youtube.com/watch?v=iTmV6XB85tI