Pagina 2 van 2

Re: motor demonteren

BerichtGeplaatst: 29 dec 2021, 18:07
door Weizengelb
Hoi Cees,

Mooi man dat je zo een klepgeleider zelf draait!
Ik had ooit een stagebegeleider op de MTS die draaide zijn hand ook niet om voor dat soort zaken, vond ik toen al echt machtig om te zien. Mijn draaiwerk is altijd beperkt gebleven, maar altijd mooi om te doen. Heb helaas geen draaibank nu :whistle:

Wordt een puike motor straks! Ik ben benieuwd,

Groeten Math

Re: motor demonteren

BerichtGeplaatst: 30 dec 2021, 20:54
door CeesV
0E11B149-4CB3-4980-9A40-5CB53E13CDC7.jpeg
89F4F905-3309-4FF0-927C-1F3320E90620.jpeg
Draaien is leuk werk Math.
vandaag de 4 gaatjes per kant van de koppen voor de EGR dichtgemaakt met M 8 Inbus plugjes.
De Erg heeft ook een bout waar de inlaat collector mee vast zit zo vast gezet dat deze afbrak, ook de zwarte troep die in de sleuf zit weggeschrapt.
Ook op mijn werk met vrij nieuwe motoren 500 pk en meer na enkele jaren hele grote revisies dank zij EGR, wie heeft dat uitgevonden uitlaatgassen terug in de motor sturen.
de afgebroken bout zat geheel vastgebakken en net te kort om er een moer op te lassen, dus de kop op de freesbank en de frees kop op schuinte gesteld en de bout uitboren met een hartmetaal frees.
Gr. cees

Re: motor demonteren

BerichtGeplaatst: 31 dec 2021, 11:30
door Weizengelb
Hoi Cees, mooi werk en goed materiaal!

Ik heb ook een afgebroken bout in mijn OM616. Ik wilde hem ook uitboren (uit de losse hand helaas) maar de bout draait zich verder in het blok... Nu dus even wachten tot ik een linkse boor heb (lastig met alle dichte winkels).

Die EGR is inderdaad een flutvinding. Leuk om lagere emissie te testen als alles nieuw is in het laboratorium. Later zit alles verstopt en gaat het verbruik EN de emissie omhoog maar het geweten is gesust.

Veel succes alvast en een fijn 2022!

Math
ab.jpg

Re: motor demonteren

BerichtGeplaatst: 16 jan 2022, 17:23
door CeesV
E93D2170-554D-4F11-ABAE-5E34EBE7E5CD.jpeg
37B45A6F-B63C-48AD-8614-71ECCC40F344.jpeg
9492C039-EA79-47D7-89F6-F8163CB1DC2E.jpeg
Ondertussen de koppen schoongemaakt, alle kool weggehaald en nog een inlaat klep geleider moeten vernieuwen van de andere kop .
klepzittingen nagefreesd, moest wel een nieuwe frees geleider draaien, de was voor de 250 motor en heeft 11 mm kleppen en nu 9 mm.
Ook de kleppen ingeschuurd ,zodat ze ongeveer 1,5 mm dragen.
daarna 1 week wachten op de onderdelen en vrijdag kwamen de nokkenassen, tandwielen , pakkingen, keerringen etc binnen.
Eerst de cil koppen met de kleppen en kleprubbers , veren ,schotels en halve cupjes gemonteerd.
De cil koppen op het blok gezette enkele bouten en de nieuwe nokken assen uitgepakt en in de oude lagerschalen gemonteerd en dat paste mooi en op de cil koppen geplaatst, tevens tandwielen er op.
Dan de 5 st nieuwe ketting geleiders gemonteerd en 1e cil op 0 graden geplaatst en dan de ketting er om, met nokken assen ook op nul.
Nu nog even wachten op een verkeerd geleverd grote oliekeerring en waterpomp pakking, komt morgen
wordt vervolg
Gr. Cees

Re: motor demonteren

BerichtGeplaatst: 17 jan 2022, 20:21
door CeesV
5B261D42-8411-49E8-8BC4-70B79537CDBD.jpeg
57DBB797-8CF6-43F8-B24F-E3A567C18152.jpeg
50DBC5CC-DE0F-4AD7-9CA5-02AFFBC8434E_1_201_a.jpeg
FDF4165E-E79A-464E-810B-CA637AE2F67E.jpeg
Was nog vergeten te vermelden dat ook de Hydraulische klepstoters uit elkaar gehaald zijn, door het blikje wat open te buigen en is dan zo uit elkaar en daar zat veel oude drap in , dus alles schoongemaakt.
Blikje weer in vorm geperst en alles weer gemonteerd met wat hulpstukjes en lekker wat olie in een klem.
De kogelkopjes ook nog even gepolijst, want er komen nog nieuwe tuimelaars op.
Vandaag met de cil kop op moment zetten 60 NM bleek een bout deze niet te halen, dus kop weer los en er een heli coil in gezet, weer alles gemonteerd en weer op moment en nu ging het goed.
Ook nog een wormwielkastje op de motorsteun gebouwd, omdat de motor toch wel wat zwaar ging draaien en dan ineens doorslaat en nu draait het heerlijk rond

Re: motor demonteren en reviseren

BerichtGeplaatst: 19 jan 2022, 20:25
door CeesV
9604B78F-1267-4889-A6F6-90A444A9CA9D.jpeg
BB67AA72-4A9C-49DF-A5AC-E30CE1DC2A0A.jpeg
24E11CA6-D693-44C6-9B50-5E1D9E6387F9.jpeg
Vandaag kwam de grote oliekeerring binnen, dus deze direct gemonteerd in het kleine deksel en deze weer op het blok geplaatst en wat vet in de ruimte van de keerring gesmeerd, zodat de stoflip niet droog loopt.
Daarna de grote carter en de kleine carter pan er op en is nu onder helemaal dicht.
Ook nog wat kleine spullen gemonteerd. komen ook nieuwe motorsteunen op want de oude zijn al 7 mm lager.
Nu nog de tuimelaars monteren, want zijn ook net binnen gekomen en even een montage stukje maken.
wordt vervolgd
Gr. Cees

Re: motor demonteren

BerichtGeplaatst: 20 jan 2022, 14:37
door Weizengelb
Echt mooi om te zien Cees!

Heb je nu nieuwe nokkenastandwielen en ketting gemonteerd? Welk merk heb je gekocht?
Eigenlijk jammer dat het middelste omkeertandwiel niet gelijk is aan een nokkenastandwiel.

Hoe heb je het aluminium zo schoon gemaakt? Heb je het (glas)parel gestraald of heb je ook onderdelen gespoten met zilververf?
Ik zit daar ook wat mee te prutsen maar mis echt een petroleumborstelbak en zandstraalkabine. Ik ga delen met staalwol op poetsen denk ik.

Groeten en bedankt voor de foto'S!

Math

Re: motor demonteren

BerichtGeplaatst: 20 jan 2022, 16:56
door CeesV
Hoi Math,
Ik heb ze van Febi,
het middelste tandwiel hoef je niet te vernieuwen , daar komt geen kracht op ook het rondsel op de krukas niet want deze is gehard.
het meeste alu is schoongemaakt met ontvetter, enkele onderdelen gestraald, maar ben bang dat er altijd zand achter blijft, dus geen stralen van de inlaat bak, blok,.
alleen deksel oliefilter en waterpomp is met aluverf gespoten.
pas op met glaswol en staalborstels, kunnen soms draadjes afgaan.
blok zelf is super glad en mooi alu, alleen schoonmaken.
Carterpan is nogal ruw, zou het eigenlijk moeten spuiten, maar zit er al op
Gr. Cees

Re: motor demonteren

BerichtGeplaatst: 21 jan 2022, 20:35
door CeesV
FE114FC6-6C6B-41B8-9C31-EAFD0002305C.jpeg
95194499-16B6-48B6-A869-96EF20335B33.jpeg
16B150CB-7CE9-495C-8968-CEFF45D09BDA.jpeg
Hulpstukje gemaakt om de kleppen in te drukken en de tuimelaars monteren en dan de hoogte opmeten met een ander hulpstukje om de dikte van de drukstukken te bepalen, dat ik al gemaakt had, gevonden hier op het forum, handig he.
Moet nog 4 drukstukken hebben
2 st van 4,05 dik
1 st van 4,75 dik
1 st van 5,45 dik
laat maar weten als je deze wilt verkopen,
Gr. Cees