Pagina 1 van 1
Mistachterlicht
Geplaatst:
04 maart 2023, 11:47
door Roadie666
Hallo allen,
Ik ben voor de keuring geweest, en mijn voiture is afgekeurd op 2 puntjes:
Stuurkogel speling (geen moeilijk klusje)
Mistachterlicht controlelampje brandt niet.
Het laatste punt ben ik nu mee bezig, en dacht redelijk kluswaardig bezig te zijn.
Oude lichtschakelaar eruit, nieuwe besteld, bleek die een aantal "tandjes" te missen in de aansluitingen (zie foto).
Na aansluiten brandde alleen het parkeerlicht....
Oude schakelaar uit elkaar, tandjes omgezet naar de nieuwe schakelaar, en alles doet het, behalve.......het mistachterlicht....waar het gedoe allemaal mee begon.
Heeft iemand een bedradingsschema van die schakelaar? Leeflang?
Zal met het in elkaar zetten wel ergens iets kapot hebben gedrukt, maar misschien heb ik ook wel ergens iets verkeerd aangesloten..
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
04 maart 2023, 14:26
door Leeflang
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
04 maart 2023, 19:33
door Roadie666
Ok, leeflang, wederom enorm bedankt.
Heb ik inmiddels de hele schakelaar uit elkaar gehad, bleek het draadje los van het lampje...
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
04 maart 2023, 22:16
door 560snel
wel een seriueze keurmeester
denk dat daar niet veel mensen naar kijken
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
04 maart 2023, 22:38
door Roadie666
Ach, zo probleemloos als onze benzen meestal zijn zijn er altijd wel die wat te zeiken moeten hebben haha
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
06 maart 2023, 21:15
door JBenz
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
06 maart 2023, 22:24
door Leeflang
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
07 maart 2023, 11:26
door Roadie666
Het grappige is nu, mijn auto wordt afgekeurd op dat lampje, maar het ABS lampje dat niet uitgaat laat hij voorbij gaan.... er is dus ook wel een hoop verschil in keurmeesters
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
07 maart 2023, 12:27
door 560snel
precies dat dus
als je streng bent moet je dat ook afkeuren, heb liever iemand achter me op een gladde weg met een kapot controle lampje voor de mistlamp als iemand waar de ABS niet van werkt
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
07 maart 2023, 14:33
door Leeflang
Bij nader inzien geldt de ABS controle waarschijnlijk alleen voor nieuwere auto's, vanaf 2018, zie
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
12 maart 2023, 00:32
door Jeroen500SEC
Wat de remweg betreft maakt dit weinig tot niets uit.
ABS zorgt er alleen voor dat de auto nog te besturen is.
En niet met geblokkeerde wielen rechtdoor gaat.
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
13 maart 2023, 00:21
door Jeroen500SEC
Hans ik heb even iets gegoogeld.
In mijn tijd als Brandweerchauffeur was dit al het geval.
Niet alleen op gladde ondergronden kan ABS voor een langere remweg zorgen. Op het moment dat het een losse ondergrond betreft zoals aarde of grind kan de remweg van ABS ook langer zijn dan dat van een auto zonder ABS. De reden hiervoor is omdat een blokkerend wiel bij deze ondergrond voor een kortere remweg kan zorgen.
Dit heeft te maken met de wrijving die ontstaat bij een stilstaand wiel.
Groeten Jeroen
Re: Mistachterlicht
Geplaatst:
13 maart 2023, 12:40
door RD500SEC
De beste vertraging levert een wiel wat tegen blokkeren aan wordt afgeremd, met 20% slip.
Om dit zonder ABS te kunnen doen, is voor een zeer ervaren chauffeur (coureur) al een hele opgave, en voor de gemiddelde automobilist eigenlijk een onmogelijkheid.
Het ABS is een hulpsysteem die dit wel kan benaderen, en grijpt in als dat nodig is.
Uitzonderingen zijn er ook, op grind, glad wegdek (sneeuw, ijs) of water op het wegdek zorgt het ABS niet altijd voor een kortere remweg. Bij een blokkerend wiel, op grind, zand, sneeuw vormt zich een opeenhoping van los materiaal, het wiel graaft zich zogezegd wat in, dat zorgt voor een kortere remweg als dat het ABS kan bieden.
Nadeel is dat er in die situatie niet van richting verandert kan worden, terwijl je met ABS wel kunt uitwijken.
Op ijs is zo weinig grip, dat ook het ABS weinig uit kan richten, door telkens de rem te lossen omdat het wiel blokkeert, zal de remweg aanzienlijk langer zijn, terwijl een auto zonder ABS dan met blokkerende wielen juist eerder stilstaat. Bij het ABS voertuig blijft het voordeel van het bestuurbaar blijven, ook al is dat op ijs beperkt.