Pagina 1 van 1

Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010, 20:47
door kurtb
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier, gisteravond mn nieuwe aanwinst opgehaals: een 500SEC uit 1985 op gas. Schitterende auto!

Ik ben trouwens Kurt, woon in Wijk en Aalburg, Noord Brabant.

Ik heb de auto gekocht van "BlueThunder01", ook lid van het forum.

Nu heb ik vandaag last gehad van het bevriezen van de verdamper, hierover heb ik het nodige, zeer bruikbare! over gelezen op het forum. Ik denk dat ik dit wel op kan lossen.

Maar de eigenlijke vraag die ik wil stellen gaat over de snelheidsmeter+kilometerteller.
Die werken allebei niet, dit wist ik ook, volgens de eigenaar zou het waarschijnlijk de zender op de versnellingsbak zijn, hij had zichzelf er niet echt in verdiept.

Totdat ik vandaag op het forum zijn naam tegenkom met enkele technische vragen over de.... snelheidsmeter! Jammer dat hij dat niet eerlijk zegt, maargoed.

De vorige eigenaar kwam er blijkbaar niet uit, de tellerbehuizing is een keer vervangen geweest door een werkende, dit haalde niets uit. Ook de zender op de versnellingsbak is een keer vervangen door een nieuwe, dit haalde ook niets uit. Als laatste is er tijdelijk een draad rechtstreeks van de zender naar de teller gelegd, nog niks.

Uit het topic van hem ben ik eigenlijk niet veel wijzer geworden, daarom wil ik vragen: Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Weet iemand het principe van de zender? Aansluitingen? Of iets dergelijks waar ik op verder kan borduren.

Alvast bedankt!

Mvg, Kurt

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010, 00:48
door Leeflang
Achter op de teller unit zit onder andere een rechthoekige 8-polige connector (zie ook viewtopic.php?p=30643#p30643).
Op pin 7 daarvan staat als de auto "op het contact staat" of wanneer de motor loopt +12V via een zekering (als die zekering kapot is, doen ook de toerenteller en diverse controle lampjes het niet).
Pin 3 van diezelfde connector is aangesloten op de massa.
En op pin 5 van nog steeds diezelfde connector zit de "Impulse transmitter" aangesloten.
Die transmitter zelf bevindt zich "Rear of left-hand side of transmission", achteraan aan de linker kant van de versnellingsbak dus.
De andere kant van de transmitter zit weer aan de massa.
Over de snelheidsmeter zelf staat in het schema slechts "solid state".
Het komt blijkbaar neer op elektronica die de impulsen van de "impulse transmitter" omzet in een meter uitslag.

Hoe je eenvoudig kunt bepalen of die transmitter goed werkt weet ik niet.
Ik zou gokken dat de weerstand van de transmitter tamelijk laag zou moeten zijn (niet oneindig), het schijnt een spoel te zijn.
Blijkens benzhans' reactie (viewtopic.php?p=5820#p5820) is dat overigens niet het enige criterium voor een goede werking van de transmitter.
Een bijbehorend deel zit blijkbaar in de versnellingsbak.
De rest (+12V op pin7, pin 3 aan massa, pin 5 aan transmitter en andere kant van de transmitter aan massa) kun je eenvoudig met een multimeter controleren.
Zoek eventueel een mede W126 bezitter in de buurt, dan kun je de teller units eens wisselen om te controleren of daar echt de fout niet in zit.

Als je niet weet hoe de teller unit verwijderd kan worden, bekijk dan
Dat is voor een andere Mercedes, maar gaat voor de W126 net zo.
In mijn auto zijn de haken trouwens niet nodig, ik kan de unit er met een beetje inspanning ook zonder haken uit trekken.

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010, 00:57
door Heftrucker
Hulde leeflang voor je uitzoek werk!

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010, 08:38
door Sisitop
mocht het probleem nou in de gever zitten die in de bak zit!
maak je daar ook niet druk over die vervang je in een uurtje zonder al te veel problemen
terwijl de bak er onder zit hoor. Maar ik denk dat het eerder iets van de voorgaande problemen is.

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010, 09:09
door Rene500SEC
Kan ook nog zijn de de vaantjes in de bak de sensor niet bedienen.

Zoals sistop al zegt de sensor eruit halen is appeltje eitje en dan met een schroevendraaier even langs de sensor gaan.kijken of hij dan wel uit de hoek komt.

Overigs betekend 'solid state' dat er geen draaiende of bewegende delen in zitten.

Of te wel ook de teller zelf is een spoel.

Persoonlijk zou ik het verhaal van leeflang aanhouden en eens kijken of je nergens een spanning mist achterop de teller.

Als het echt niet lukt mag je op een zaterdag hier wel een keer langskomen.

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 25 nov 2010, 19:31
door kurtb
Jongens, super bedankt voor de reacties. Aan het verhaal van leeflang heb ik zeker weten veel aan, bedankt! Ik ga de boel vanavond doormeten, jullie horen nog van me.

grt. Kurt

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 29 nov 2010, 21:48
door kurtb
Ik ben dit weekend aan het meten geweest, de tellerpartij heeft gewoon spanning en goede massa.

Ik heb de hele teller eruit gehaald en losgekoppeld, door de snelheidsmeter zelf heen gemeten heeft hij een weerstand van 159 kiloOhm. (pin 5 naar pin 3)

Vanuit de stekker van de teller ben ik daarna de transmitter op de bak gaan doormeten; vanaf pin 5 naar de massa. Deze heeft een weerstand van 0,5 Ohm.

Ik heb geen idee of deze weerstandswaarden goed zijn. Ik kan de auto deze week ergens op een autobrug neerzetten, dan wil ik de transmitter eruit halen en met een stukje ijzer proberen of hij het doet.

Is het bij deze sensor zo dat hij een bepaald aantal slagen de bak ingedraaid dient te worden?
Of kan dit maar op één manier?
Zijn er nog overige dingen waar ik op kan letten?

Bedankt voor het meedenken!

Grt Kurt

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 30 nov 2010, 01:04
door Leeflang
0,5 Ω voor de sensor lijkt te laag te zijn.
Volgens werkblad "54-252 Testing electronic speedometer" zou dat 2 kΩ (± 200 Ω) moeten zijn.

Rijdend moet je op de sensor een wisselspanning kunnen meten, die toeneemt naarmate je sneller rijdt. Bij ongeveer 40 km/u moet het meer dan 1 Volt zijn.

Als je een oscilloscoop of frequentieteller (sommige multimeters kunnen ook frequentie meten) hebt moet de frequentie oplopen met toenemende snelheid.

Is je arsenaal aan apparatuur nog uitgebreider en heb je ook een functie generator, dan kun je die op de teller unit aansluiten (pennen 5 en 3) en een sinus signaal genereren.
Uiteraard moeten ook +12 Volt (pin 7) en massa (pin 3) op de teller unit aangesloten worden
De weergegeven snelheid oplopen met de frequentie van het testsignaal.
Helaas wordt niet beschreven welke frequentie bij welke snelheid hoort en ook niet met hoeveel volt sinus je zou moeten testen (ik zou eens beginnen met 1 Volt).

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 30 nov 2010, 23:11
door kurtb
Ik heb de sensor eruit gehaald, met n schroevendraaier hard langsheengegaan maar hij beweegt niets. De sensor zelf is wel magnetisch maar dit heeft waarschijnlijk niks met de werking te maken.

Op de sensor stonden een paar nummers:
0055422217
en daaronder:
2
8379.

Misschien weet iemand aan de hand van dit nummer of dit wel de goede is?

mvg Kurt

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 30 nov 2010, 23:31
door Heftrucker
EPC kent deze nummers niet ....

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 01 dec 2010, 01:13
door Leeflang
Met nummer 0055422217 vind ik alleen maar een zuurstof sensor: http://smartpages.nexpart.com/smartpage ... ypeid=3161
SG62_FULL.JPG
Als hij hier op lijkt is het denk ik niet de juiste.


Volgens mij is het deze in de rode cirkel:
Dsc00052.jpg

En gedemonteerd in de ovaal, komend uit het gat in de cirkel (plaatjes gevonden op het internet, de aandrijfas hoef je er natuurlijk niet af te halen):
Dsc00062.jpg

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 01 dec 2010, 18:19
door kurtb
Jep, dat is hem.

Ik heb hem eruit gehad en geprobeert te bekrachtigen, er gebeurt niks.
Is deze sensor het enige in de versnellingsbak wat kapot kan zijn? Of zit er nog meer in wat met de werking van de snelheidsmeter te maken heeft?

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 01 dec 2010, 20:04
door Leeflang
De binnenkant van het deksel ziet er blijkbaar zo uit
Dsc00055.jpg
De sensor steekt in het kunststof gedeelte (in de rode cirkel).

Daarlangs draait de aandrijfas, waar zo te zien een aantal nokken op zit (nog meer rode cirkels)
Dsc00057.jpg
Niets bijzonders dus en ook niet iets wat zomaar verdwijnt lijkt me.

Als je heel snel een schroevendraaier dicht langs de sensor heen en weer beweegt zou de snelheidsmeter (een beetje) uit moeten slaan en zou je met een multimeter een wisselspanning moeten kunnen meten op de aansluitpennen.

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 22 dec 2010, 00:54
door jorrit
ik ben benieuwd naar het resultaat/oplossing. omdat bij mij de snelheidsmeter ook maar half werkt. ofja als ik stil sta geeft hij al aan dat ik 60km/h rijdt. heel raar. weet zelf ook niet waar ik moet zoeken.

Gr.

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 22 dec 2010, 19:28
door kurtb
Het probleem is bij mij nog niet opgelost, weinig tijd en het weer werkt ook niet echt mee. (heb geen garage). Ik heb vanalles geprobeerd, het laatste wat ik gedaan heb is een multimeter aan het signaaldraad en de massa van de snelheidssensor gehangen. Ik meet als ik ga rijden helemaal niks; geen gelijkspanning, geen wisselspanning, geen frequentie: niks. Ook heb ik er nog een universele toerenteller van VDO op aangesloten, deze zou ongeveer dezelfde werking hebben, die geeft in alle in te stellen bereiken niets aan.

Ik denk dus dat de sensor in de versnellingsbak kapot is, deze is door de vorige eigenaar weleens vervangen (zonder resultaat). Dit zegt de vorige eigenaar, weet ik niet 100% zeker. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe sensor, op een aantal plaatsen geprobeerd, ze konden niets vinden. Bij een bepaalde leverancier vertelden ze me dat de sensor alleen te verkrijgen is incl. een complete kabelboom van de versnellingsbak. Dit werd gelijk een duur grapje, helemaal omdat ik niet zeker weet dat dit het euvel is.

Misschien weet iemand het bestelnummer van deze kabelboom of heeft iemand zo'n losse sensor of kabelboom liggen?

Grt Kurt

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 22 dec 2010, 20:49
door Leeflang
Nog een plaatje gevonden:
Transmission.jpg

Halverwege transmitter en instrumentenpaneel zit zo te zien ook nog een connector (nrs 131, 134 en 137).
Als die los ligt doet de snelheidsmeter het natuurlijk ook niet.
Maar dan meet je tussen pin 5 van de connector en massa een oneindige weerstand.
Dat is bij jou dus waarschijnlijk niet het geval.


De kabelboom is nummer 11, daar horen verschillende onderdeelnummers / uitvoeringen bij:

1265400909 CABLE HARNESS 040: EXHAUST STOCK OF OLD PARTS NUMBER FIRST UP TO CHASSIS 120 035048
1265407108 CABLE HARNESS AUTOMATIC TRANSMISSION
1265407108 CABLE HARNESS AUTOMATIC TRANSMISSION
1265400608 CABLE HARNESS 047: 120 028997
1265406808 CABLE HARNESS AUTOMATIC TRANSMISSION WITH INDUCTIVE PICKUP
1265406808 CABLE HARNESS AUTOMATIC TRANSMISSION WITH INDUCTIVE PICKUP 009: FEDERAL AND CANADA ONLY
1265406908 CABLE HARNESS AUTOMATIC TRANSMISSION WITH INDUCTIVE PICKUP
1265403234 CABLE HARNESS AUTOMATIC TRANSMISSION 006: CALIFORNIA

Vraag Joost maar wat de verschillen zijn, ik weet het niet.


Op ebay staat een 1265406808 te koop voor €25 (excl. verzendkosten) http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0740299785
1265406808.JPG

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 22 dec 2010, 23:01
door kurtb
Leeflang, hartelijk bedankt voor je reactie. Ik ga mezelf even verdiepen in de kabelboom, denk dat ik t beste met mn chassisnummer naar de dealer kan gaan voor het corecte artikelnummer. Het ziet er naar uit dat deze wel goed is.

De weerstand over mijn sensor is 0.5 ohm, als de stekker los zit zou er geen verbinding moeten zijn, denk ik.

Bedankt!

Grt Kurt

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 27 jan 2011, 18:28
door kurtb
Het probleem is opgelost, een gebruikte sensor gevonden (bij Rene500SEC). Daar zat het probleem in.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Grt Kurt

Re: Snelheidsmeter kapot, 500SEC

BerichtGeplaatst: 20 nov 2011, 16:51
door Winters
Heftrucker schreef:Hulde leeflang voor je uitzoek werk!



ben alweer slimmer geworden bij mij branden er een paar lampjes niet bedankt !!!