Pagina 1 van 2

verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 02:38
door BenMB
zit er veel verschil in het brandstofverbruik of is dat verwaarloosbaar ?

groet ben.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 10:02
door Michel1975
benmb schreef:zit er veel verschil in het brandstofverbruik of is dat verwaarloosbaar ?

groet ben.
Voor zover ik weet is dit verwaarloosbaar klein. Het blijven evengoed zuipbakken :mrgreen: Verschil in vermogen is ook niet heel groot. Of je het merkt?? Denk het haast niet.
But, correct me if I am wrong :mrgreen:

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 12:57
door Leeflang
Volgens opgave, bij 90 km/h / 120 km/h / Stadcyclus:

420
RÜF 8,9 / 11,0 / 14,9 l; na 09-1987: 8,7 / 10,7 / 15,1 l
KAT 9,3 / 11,6 / 15,2 l; na 09-1987: 9,1 / 11,3 / 15,4 l

500
RÜF 9,1 / 11,4 / 15,4 l; na 09-1987: 8,8 / 11,1 / 15,8 l
KAT 9,6 / 12,0 / 15,9 l; na 09-1987: 9,4 / 11,7 / 16,2 l

560
ECE 10,5 / 12,7 / 16,8 l
RÜF 10,6 / 12,9 / 17,1 l; na 09-1987: 10,5 / 12,7 / 16,8 l
KAT 11,4 / 13,9 / 18,0 l; na 09-1987: 11,1 / 13,6 / 17,6 l

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 15:15
door BenMB
leeflang schreef:Volgens opgave, bij 90 km/h / 120 km/h / Stadcyclus:

420
RÜF 8,9 / 11,0 / 14,9 l; na 09-1987: 8,7 / 10,7 / 15,1 l
KAT 9,3 / 11,6 / 15,2 l; na 09-1987: 9,1 / 11,3 / 15,4 l

500
RÜF 9,1 / 11,4 / 15,4 l; na 09-1987: 8,8 / 11,1 / 15,8 l
KAT 9,6 / 12,0 / 15,9 l; na 09-1987: 9,4 / 11,7 / 16,2 l

560
ECE 10,5 / 12,7 / 16,8 l
RÜF 10,6 / 12,9 / 17,1 l; na 09-1987: 10,5 / 12,7 / 16,8 l
KAT 11,4 / 13,9 / 18,0 l; na 09-1987: 11,1 / 13,6 / 17,6 l

hoi leeflang,

die verschillen zijn dus verwaarloosbaar, behalve bij de 560 dan, daar scheelt het toch bijna 10 procent gemiddeld.
wat betreft dit tabel...ik zal het wel verkeerd zien (of begrijpen :oops: ) maar ik dacht dat een auto met kat altijd zuiniger was dan ruf ?

groet ben.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 16:19
door Leeflang
Met een goed werkende katalysator zijn de uitlaatgassen schoner.
Maar het verbruik gaat er in het algemeen door omhoog en de prestaties worden slechter.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 16:31
door BenMB
leeflang schreef:Met een goed werkende katalysator zijn de uitlaatgassen schoner.
Maar het verbruik gaat er in het algemeen door omhoog en de prestaties worden slechter.

nou..doe mij maar lekker zonder kat dan :lol: , ik denk dat de categorie W126-rijders toch niet echt het doel hebben om het milieu te sparen. :mrgreen:

ff of topic; mag je een kat definitief verwijderen voor de APK ?

groet ben.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 16:36
door Vlim
Verschillen tussen de RUF, KAT en ECE hebben vooral betrekking op het vermogen.

Het plezierigst om te rijden is de ECE-versie. Heeft geen KAT en ook geen uitlaatsysteem wat zich voor het achteraf inbouwen van een KAT leent. Bij de 560 goed voor een kleine 300PK.

De RUF heeft de genepen uitlaatconstructie die het mogelijk maakt om een KAT toe te voegen, indien nodig.

Geef mij de ECE maar :)

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 17:01
door Michel1975
benmb schreef:
leeflang schreef:Met een goed werkende katalysator zijn de uitlaatgassen schoner.
Maar het verbruik gaat er in het algemeen door omhoog en de prestaties worden slechter.

nou..doe mij maar lekker zonder kat dan :lol: , ik denk dat de categorie w126-rijders toch niet echt het doel hebben om het milieu te sparen :mrgreen: .

ff of topic; mag je een kat definitief verwijderen voor de APK ?

groet ben.
Je komt in de knijp met je uitstoot. Zolang er op je kenteken staat dat er een kietelisator op zit moet ie ook werkend zijn. Volgens mij ga je ook je motormanagement in de war schoppen. Maar dat weet ik niet zeker.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 17:13
door Bas
vlim schreef:Geef mij de ECE maar :)


Kan het niet beter verwoorden! 8-)

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 17:41
door Leeflang
Michel1975 schreef:Zolang er op je kenteken staat dat er een kietelisator op zit moet ie ook werkend zijn.
Waar staat dat dan?
Ik kan hem op mijn kentekenbewijs niet vinden.

Voor zover ik weet mag je hem leegmaken of helemaal verwijderen, zolang de uitlaat maar over de gehele lengte gasdicht is en deugdelijk bevestigd is.
Michel1975 schreef:Volgens mij ga je ook je motormanagement in de war schoppen. Maar dat weet ik niet zeker.
Lijkt me stug, de lambda sonde zit vóór de katalysator.
In en voorbij de katalysator zitten geen sensoren waar de regeling op zou kunnen reageren.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 17:46
door Michel1975
leeflang schreef:
Michel1975 schreef:Zolang er op je kenteken staat dat er een kietelisator op zit moet ie ook werkend zijn.
Waar staat dat dan?
Ik kan hem op mijn kentekenbewijs niet vinden.
Er staat een vermelding U9 op je kenteken
leeflang schreef:
Voor zover ik weet mag je hem leegmaken of helemaal verwijderen, zolang de uitlaat maar over de gehele lengte gasdicht is en deugdelijk bevestigd is.
Michel1975 schreef:Volgens mij ga je ook je motormanagement in de war schoppen. Maar dat weet ik niet zeker.
Lijkt me stug, de lambda sonde zit vóór de katalysator.
In en voorbij de katalysator zitten geen sensoren waar de regeling op zou kunnen reageren.
Dat laatste wist ik idd. niet zeker. Maar leeghalen mag niet want dan voldoe je niet meer aan de uitstoot.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 18:04
door Madcat
leeflang schreef:
Michel1975 schreef:Zolang er op je kenteken staat dat er een kietelisator op zit moet ie ook werkend zijn.
Waar staat dat dan?
Ik kan hem op mijn kentekenbewijs niet vinden.

Voor zover ik weet mag je hem leegmaken of helemaal verwijderen, zolang de uitlaat maar over de gehele lengte gasdicht is en deugdelijk bevestigd is.
Michel1975 schreef:Volgens mij ga je ook je motormanagement in de war schoppen. Maar dat weet ik niet zeker.
Lijkt me stug, de lambda sonde zit vóór de katalysator.
In en voorbij de katalysator zitten geen sensoren waar de regeling op zou kunnen reageren.

n U9 katalysator tot en met bjr1986 mag je weghalen omdat t hier n ongeregelde kat betreft en mogen ze niets van zaggen op APK dit heb ik nagevraagd bij t hoofdkantoor van de RDW omdat n apk-meester mn auto wilde afkeuren om er geld uit te slaan. koste toen 1100 euro voor die auto.
grt Ron

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 18:05
door Leeflang
Michel1975 schreef:Er staat een vermelding U9 op je kenteken
Nope, maar dat zal wel komen omdat mijn chassis van een 380SEC zonder kat is.
Michel1975 schreef:Maar leeghalen mag niet want dan voldoe je niet meer aan de uitstoot.
Tabelletje gevonden uit een (oud; versie 12-2006) APK keuringseisen boek (op http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3539700,3541626)
CO.jpg
Die waarden zijn toch ook wel zonder katalysator te bereiken?

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 21:56
door Wouter1974
Stomme vraag maar wat is RUF?

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 22:00
door Binsbergen
Het betreft de verschillende uitvoeringen van de 560

Kat 252 pk
voorbereid op kat 272 pk
en niet met kat leverbaar 299 pk

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 22:02
door Wouter1974
ok en de 500 heeft die verschillen dus niet?

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 22:50
door Vlim
Jawel, maar minder extreem :)

De ECE-versies van de V8-motoren hebben de redelijk vrij stromende uitlaatpijpen zoals ze ook onder serie 1 zijn te vinden: eentje links vanuit het spruitstuk naar onderen en eentje rechts vanuit het spruitstuk naar onderen.

De RUF en KAT hebben een constructie waarbij de linkerpijp om het blok heen naar de rechterkant draait, waarna ze samen naar beneden gaan, kunnen ze met z'n tweeen door de KAT. Die extra bochtenconstructie kost wat vermogen. En een KAT doet daar nog een schepje bovenop.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 23:13
door BenMB
wouter1974 schreef:ok en de 500 heeft die verschillen dus niet?

kijk maar even op deze link, http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M117
dan zie je alle verschillen van vermogen van alle motoren.

ruf=voorbereid op katalysator (meer verbruik, minder pk,s)
kat=katalysator (het hoogste verbruik, de minste pk,s, de minste uitstoot)
ece=geen katalysator en ook niet voorbereid op katalysator (minste verbruik, meeste pk,s, meeste uitstoot).
(als ik het tenminste goed begrepen heb :mrgreen: anders kunnen de heren het nog wel aanvullen ).


groet ben.

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 23:13
door Wouter1974
Dus tot 1985 zijn het ECE motoren?

Re: verschil verbruik tussen ruf of een kat op de V8 motor

BerichtGeplaatst: 13 jan 2011, 23:16
door Panzerkampfwagen
Mijn SEC is van 1983 MET katalysator, fabrieksaf.