Pagina 1 van 1
schakelpook vervangen
Geplaatst:
05 mei 2011, 22:03
door Willem
Beste clubleden,
Een "domme vraag" wellicht....
Ik heb een mooie houten schakelpook voor m'n automaat gekocht.
Nu dacht ik dat ik de bormoer zo van bovenaf los kon draaien, maar ik kom er niet bij
Wie weet "how to" van het demonteren van de schakelpook?
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
06 mei 2011, 06:37
door Wimada
Je zult toch echt het gedeelte met de verdeling van de schakelstanden
moeten verwijderen,zo kun je de contramoer aan.
suc6 Wim
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
06 mei 2011, 08:09
door Willem
Hallo Wimada,
Daar heb ik naar zitten kijken, maar kun je het bovenste deel met de sleuf er afwippen met een schroevendraaier?
Ik zie geen schroefjes en wil de sleufkap niet beschadigen...
Graag nog een beetje meer hulp om te voorkomen dat ik iets stuk maak.
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
06 mei 2011, 13:49
door Vlim
Bij type 2 (vanaf eind 1985) kun je inderdaad de bovenkap loshalen (zit met een aantal borgpennetjes vast).
Bij type 1 moet je de hele zwarte plastic console rond de pook losschroeven (4 bouten op de hoeken) om er bij te kunnen. Het houtwerk moet er dus eerst wel af.
-Dus radio eruit.
-Asbak losschroeven (2 schroeven onder de uitneembare asbak)
-Aflegbakje eruit tillen
-Houtinleg iets naar voren trekken en eruit lichten, eventuele schakelaars loskoppelen.
-4 bouten op hoeken van de zwarte console van de pook losschroeven.
-Console iets lichten. Nu kun je langs voren er met een steeksleutel bij.
-De middenconsole zelf kan gewoon op zijn plek blijven.
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
06 mei 2011, 13:55
door Willem
Het gaat om een '86 560SEC
Ik heb inderdaad van die plastic pennetjes gezien. 2 voor en 1 achter, maar bleef aardig vast zitten, dus toen begon ik te twijfelen aan de juiste manier...
Bovendien heeft m'n schakelpook ook een soort sportstand. Betekent dat er ook een electrishe schakelaar onder de sleufkap zit...
Maar goed, dus de maier is: borgpennen verwijderen en dan zou je de sleufkap moeten kunnen lichten?
Ik zal er vanavond nog es naar kijken..
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
06 mei 2011, 14:00
door Vlim
Hoi,
Bij een 86-er is het inderdaad iets gemakkelijker.
2 borgpennetjes aan de voorkant, die je met een klein schroevendraaiertje er naar voren uit kunt wippen (voorzichtig, ze vallen zo op een lastig te bereiken plek).
Ook nog 1 of 2 pennetjes aan de zijkanten.
De S/E stand is geen 'sportstand' (oud fabeltje), maar een mogelijkheid om tussen de settings 'Standaard' en 'Economisch' te kunnen schakelen. Niks sport, dus
Ik moet altijd hartelijk lachen als ik weer een 'sportbak' in een advertentie zie staan.
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
06 mei 2011, 14:15
door Willem
Vlim bedankt, but don't shoot me.
Ik heb de 560SEC nog maar net binnen (uit de states) en heb er nog helemaal niet mee gereden. Ben 'm nu aan het strippen, want natuurlijk is de lak naar z'n grootje!
Dus voorlopig rij ik nog lekker in m'n 300SD en die heeft al helemaaaaal geen sportstand
Bij de 560SEC kun je in de uiterste achtertse stand van de pook, de pook naar links/rechts drukken (standen 1-2) Weet je ook welke stand het minst dorstig is?
Ik ga sleufkap er vanavond aftillen! Tenk joe werrie mutjs!!
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
06 mei 2011, 15:07
door Vlim
Die standen zijn alleen maar nuttig in de bergen.
Gewoon in z'n D blijven zitten. Dat is het meest efficient.
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
07 mei 2011, 08:17
door 500SEL
Als jij hem in de S stand hebt. Trekt hij dan langer door in een versnelling? En maakt hij al met iets meer als de helft gas kickdowns? Dus dat je de kickdown knop niet hoeft in te drukken.
Groetjes
Abdullah
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
07 mei 2011, 17:08
door Vlim
Klopt, bij S trekt ie wat langer door in de versnellingen. Bij E schakelt hij wat sneller in de volgende versnelling.
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
22 okt 2012, 13:06
door Bayram
Sorry dat ik een oud topic weer naar boven haal.
Maar ik ben nu ook bezig met het plaatsen van een houtenpook, ik heb de voorste borgpennetjes
losgehaald, maar ik weet echt niet waar de rest zit. Ik heb een type 2..
Zou iemand het even heel precies kunnen uitleggen?
Alvast bedankt.
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
23 okt 2012, 07:31
door Douwe
je kan ook heel simpelde oude pook kop stuk snijden
dan de ring die boven op de stang zit er af breken
houten kop weer op stang monteren en klaar
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
23 okt 2012, 08:14
door ElGriffo
Aan de onderzijde (eind van de stang van de schakelpook) is schroefdraad, hier zit de pook in
het mechaniek gedraaid. Er zit ook nog een borg moer die je eerst moet los draaien.
Het zit onder de rubber manchet die je ziet. Het vergt wat handigheid en eigenlijk moet je
middenconsole eruit om er goed bij te kunnen
Je komt namelijk heel moeilijk met je steeksleutel bij de moer van boven af
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
23 feb 2018, 08:21
door DavevandeLoo
Ik heb voor kerst een notenhouten pook gekregen van mijn vriendin maar alleen de knop zonder het metalen stangetje dus. Was in de veronderstelling dat je die er gewoon af kon draaien maar dat gaat dus niet? Gaat om een type 2 SEC (staat nu in de stalling dus kom er niet zo snel bij) of moet ik zoals Douwe hierboven zegt de orginele er af snijden en dan de houten erop draaien/lijmen/bakken of braden?
Re: schakelpook vervangen
Geplaatst:
23 feb 2018, 15:58
door Leeflang
De bovenkant van de pook ziet er zo uit:
pook.jpg
Daar zit de knop omheen gegoten.
De knop moet je op een of andere destructieve manier verwijderen, dan de schijf verwijderen en tenslotte de nieuwe knop monteren.
Je kunt ook een nieuwe pook kopen waar de nieuwe knop waarschijnlijk zo op past:
http://www.formymercedes.com/mb_results ... hift+Knobs (Shift Adapter for years 79-89).