Pagina 1 van 1

Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 19:18
door ElGriffo
Was al een tijdje de tik in de motor van de rechter bank beu

Helaas door waarschijnlijk verkeerde olie, slecht onderhoud en verstopte
oliespuitleidingen een nok helemaal weg gevreten.

Ook alle andere nokken en hevels zien er niet echt best uit.

Nieuwe As en tuimelaars zijn ook voor mij vrij kostbaar dus toch van rudy eem
komplete gebruikte set over genomen.

Vandaag de reparatie afgerond en ze loopt weer als een naaimachine.

Voor de beeld vorming hieronder wat sfeer beelden :-)
P6300003.JPG
P6300005.JPG
P6300006.JPG

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 20:38
door VolvWil
Lekker bezig!
Tja zie je maar weer dat olie,en vooral de goede, toch erg belangrijk is voor zon mooi machientje.
Weer lekker toeren!

Groeten,
Jan Willem

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 22:15
door BenzHans2
wij hebben de laatste tijd veel mensen met bovenstaande problemen gehad.
Wij raden dan ook aan om bij een volgende verversing een halve liter diesel aan de oude olie toe te voegen.
Hierna bolide 5 minuten warmdraaien, daarna aftappen, filter vernieuwen, kleppendeksel verwijderen en de buisjes goed schoonmaken.Meteen nieuwe plastik bevestigingsklipjes aan de buisjes en alles weer terugplaatsen.
Niet alleen je nokken krijgen olie,maar het buisje smeert ook je bevestigingsbeugels van je nokkenas.

Verkeerde olie en te oude oliefilters zijn vaak debet aan deze ellende.

Puik werkje Marco.
Chapeau!!!!

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 30 jun 2011, 22:47
door Rik
Goed bezig hoor. Ik wil binnenkort mijn kleppendeksel er ook eens af hebben om te kijken of er iets aan de hand is.

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 11:58
door Rudy
Eyy Marco goed om te horen dat ze weer goed loopt 8-) .
Heb je de andere kant ook nog bekeken?

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 14:58
door ElGriffo
Ik durf nog niet te kijken, maar als ik goed luister is
de rechterkant stiller dan de linker

Ik heb nu even geen tijd meer, eerst op vakantie en in september
zien we wel weer.

Als je wilt mag je hem voor me vasthouden , want ik denk dat ik
hem wel nodig ga hebben :(

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 21:12
door Rudy
Ok is prima, ding eet geen brood en het loopt ook niet weg ;) :mrgreen:

Fijne vakantie.

Rik schreef:Goed bezig hoor. Ik wil binnenkort mijn kleppendeksel er ook eens af hebben om te kijken of er iets aan de hand is.


Zou een ieder eigenlijk moeten doen bij een V8, deksels eraf en buisje schoonmaken en de plastic houdertjes vervangen. Kan je een hoop ellende besparen en kost bijna niks en je ziet ook meteen of ie een beetje normaal onderhoud heeft gehad (vervuiling) :ugeek:

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 13 okt 2011, 12:54
door Merkedez260
Ik snap het volgende niet dat je voor het verversen van de olie een halve liter diesel gebruikt moet worden? Kun je niet beter van dat spul ( 'honing') gebruiken die je klepstoters schoonmaakt

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 13 okt 2011, 13:26
door ElGriffo
Ik denk dat ieder daar zijn eigen voorkeur heeft, de een gebruikt
diesel de ander ATF olie maar er zijn ook leveranciers zoals Forte
Pertomark e.d. speciale toevoegingen om dit te realiseren.

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 13 okt 2011, 13:39
door Vlim
Dit is gewoon onvermijdelijke slijtage.

De slijtlaag zit op de tuimelaars, en die gaan er na enkele honderdduizenden kilometers simpelweg doorheen. Gevolg is dat er geen oliefilm meer op het ruwe oppervlak van de tuimelaar wordt opgebouwd, de tuimelaar nog keurig door de hydraulische klepstelling stevig tegen de nokkenas wordt geduwd en de nok daardoor beschadigd raakt.

Ik heb de werkplaatshandboeken van Mercedes-Benz er vele malen op nagelezen, maar nergens staat vermeld dat er bij hogere kilometerstanden moet worden gecontroleerd op slijtage van de tuimelaars. Met als gevolg dat die controle dus ook nooit wordt (en werd) uitgevoerd.

Je kunt dus additieven toevoegen tot je een ons weegt, maar het enige wat echt helpt is een periodieke controle van de slijtvlakken, en tijdige vervanging van de versleten tuimelaars.

Dit is een typisch geval van 'eh, oh ja, dat hadden we ook in de handleiding moeten zetten'.
:mrgreen:

Als je een W126 V8 gaat bekijken en hij heeft ook bij warm stationair draaien een stevige hoorbare tik, lekker laten staan, of de vervanging van nokkenassen en tuimelaars bij de prijs incalculeren.

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 14 okt 2011, 09:01
door Vlieger
De nokkenas slijtage zou o.a ook veroorzaakt kunnen worden door een slechte bevestiging van de oliespuit leidingen.
Die zitten slechts met kunststof clip vast gedrukt op het nokkenas lagerhuis.
Pakt deze kunststof clip niet goed meer in nokkenas lagerhuis, dan zorgt de oliedruk ervoor dat de clip uit het lagerhuis omhoog gedrukt wordt.
Het gevolg is, er ontsnapt teveel olie langs de clip, zodat de nokken te weinig olie krijgen.

Ik spreek hier uit ervaring en gelukkig kwam ik er door toeval op tijd achter.

Re: Tik in de motor

BerichtGeplaatst: 14 okt 2011, 10:37
door ElGriffo
Ik zou ze zowiezo prefentief vervangen, 1 setje kost 5 euro
Ze zijn ook maar 1 x toepasbaar