[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
vervangen riemen en waterpomp : hier een howto : How-to

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 maart 2024, 12:05

vervangen riemen en waterpomp : hier een howto

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderator: Neerven

vervangen riemen en waterpomp : hier een howto

Berichtdoor RRoos » 27 apr 2009, 20:25

Ik heb net mijn waterpomp op mijn 500SEL '85 vervangen, en de riemen.
Wat een klusje is dat.
Enfin, hier wat details.

-De snaren (5 stuks bij mij maar liefst)zijn 9.5, maar die maten zijn niet meer leverbaar. Dus, de 10 breedte moet je nu hebben.
Lengtes zijn ook moeilijker verkrijgbaar, dus ff puzzelen.

-Snaar servo moet je lossen, door de bouten te lossen, EN de imbus stelschroef, helemaal rechts (bij de massa) te lossen.

-Onderste bout pomp zit mega-rot. Zelfs als je de sleuf in de grote poelie ervoor draait, kan de bout (bij mij) er niet uit.
Bovendien heb je nauwelijks speling om de pomp eraf te krijgen naar voren.

-Grote poelie op krukas dus maar lossen.
Dan moet je wel eerst de motor blokeren. Dat doe je op de bak, op het vliegwiel.
Draai plaatje met 2 imbus bouten los, en zet goede dop op een van de vliegwiel bouten die dan tevoorschijn komt. Dan met zijn tween, 1 blokeren, ander met dop 27? 28? de poelie lossen.
Gebruik wel stukje pijp, klere ding zit vast.

-Bij vast zetten:
Van poelie, zorg dat hij weer in de spie valt.
Van pakking achter pomp : Die moest ik er eerst met heel dun laagje silocnen oplijmen, anders krijg je die vlut pakking niet goed erop met 8 bouten.
Van oude pakking, op het extra stukje erop, en op de motor: Goed verwijderen! Ik gebruikte eerst een beitel/stanley mes. Niet beschadigen! Voorzichtig, is lichtmetaal.
Daarna, met 200 schuurpapier vlak maken, en alle resten verwijderen.

Monteren in omgekeerde volgorde!

Suc6.
Avatar gebruiker
RRoos
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 03 feb 2009, 14:16
Woonplaats: Heerhugowaard
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast