Pagina 1 van 1

Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 05 maart 2015, 19:38
door Leeflang
Een vaak gestelde vraag is "met welk aanhaalmoment moeten de xxx-bouten (of moeren) vastgedraaid worden?".
De bedoeling van dit topic is om de antwoorden op dergelijke vragen te verzamelen.

Weet je aanhaalmomenten die nog niet in de lijst staan, voeg ze dan toe in een antwoord.
Ik (of een van de moderators) kan ze dan in dit bericht verwerken, zodat het overzichtelijk blijft.

Ook als je een aanhaalmoment wilt weten dat nog niet in de lijst staat kun je een reactie met je vraag toevoegen.
Als iemand het antwoord daarop geeft kan ook dat in dit overzicht verwerkt worden.

Motor
  • M103 (260/300)
    • Bougies: 10-20 Nm
    • Carterpan - M6: 10 Nm, M8: 21 Nm, M10: 40 Nm, Olieleiding: 10 Nm
    • Cilinderkop (let op de algemene opmerkingen voor cilinderkopbouten verderop) - maximale lengte van de bouten: 105.8 dan wel 108.4 mm is (er zijn 2 verschillende soorten bouten in omloop, de langere worden gemonteerd met een ring, lengte nieuwe bouten: 102 resp. 105 mm) - 1e stap: 55 Nm, 2e stap: 90 graden verder draaien, 3e stap: nog eens 90 graden
    • Injector - brandstofleiding aan brandstofverdeler: 10-12 Nm, brandstofleiding aan injector: 10-15 Nm
    • Kleppendeksel: 9 Nm
    • Krukasnaaf aan krukas: 300 Nm
    • Krukaspoelie aan krukasnaaf: 25 Nm
    • Olieafvoerstop: 25 Nm
    • Viscokoppeling aan lager: 45 Nm, poelie aan lager: 25 Nm, lagerblok aan motor: 22 Nm
    • Viscofan aan viscokoppeling: 11 Nm
    • Waterpomp: 25 Nm
  • M110 (280)
    • Afvoerstop van de oliekoeler: 35 Nm
    • Bougies: 25-30 Nm
    • Carterpan: 11 Nm
    • Cilinderkop (let op de algemene opmerkingen voor cilinderkopbouten verderop) - er zijn 2 soorten (M12) bouten in omloop
      voor bouten met inbus kop - 1e stap: 40 Nm, 2e stap: 70 Nm, minstens 10 minuten wachten, 3e stap: 110 Nm
      voor bouten met kop met 12-puntige ster - maximale lengte: 113, 122 dan wel 147 mm (lengte nieuwe bouten: 110, 119 resp. 144 mm) - 1e stap: 40 Nm, 2e stap: 70 Nm, minstens 10 minuten wachten, 3e stap: 90 graden verder draaien, 4e stap: nog eens 90 graden verder draaien
      M8 bouten: 25 Nm
    • Injector - brandstofleiding aan brandstofverdeler: 10-12 Nm, brandstofleiding aan injector: 10-15 Nm
    • Kleppendeksel: 5 Nm
    • Krukasnaaf aan krukas: 400 Nm
    • Krukaspoelie aan krukasnaaf: 35 Nm
    • Olieafvoerstop: 40 Nm
    • Viscokoppeling aan waterpomp: 25 Nm, Magneetkoppeling aan waterpomp: 20-25 Nm, trillingsdemper: 35 Nm
    • Waterpomp - pomp aan pomphuis: 9 Nm
  • M116/M117(380/420/500/560)
    • Afvoerstop van de oliekoeler: 35 Nm
    • Bougies: 20-30 Nm
    • Carterpan - M6: 11 Nm, M8: 25 Nm
    • Cilinderkop (let op de algemene opmerkingen voor cilinderkopbouten verderop) - 1e stap: 30 Nm, 2e stap: 60 Nm, minstens 10 minuten wachten, dan één voor één de bouten iets losdraaien en opnieuw vastdraaien met 60 Nm
    • Injector - brandstofleiding aan brandstofverdeler: 10-12 Nm, brandstofleiding aan injector: 10-15 Nm, injector in motor: 10 Nm
    • Kleppendeksels: 3 Nm
    • Klopsensoren: 20 Nm
    • Krukasnaaf aan krukas - bij 3 veerringen (serie 1): 270-330 Nm, bij 4 veerringen (serie 2): 370-400 Nm
    • Krukaspoelie aan krukasnaaf: 35 Nm
    • Nokkenaslagers: 50 Nm
    • Nokkenastandwielen: 100 Nm
    • Olieafvoerstop - M12: 40 Nm, M26: 50 Nm
    • Viscokoppeling aan waterpomp: 25 Nm
    • Viscofan aan viscokoppeling: 11 Nm
    • Waterpomp - zijdeksel (met thermostaat, dan wel alleen met slangaansluitingen): 10 Nm, alle andere bouten van de waterpomp: 25 Nm
  • M603 (300SDL/350SD/350SDL)
    • Carterpan - M6: 10 Nm, M8: 25 Nm, M10: 40 Nm
    • Cilinderkop (let op de algemene opmerkingen voor cilinderkopbouten verderop) - maximale lengte: 83.6, 105.6 dan wel 118.6 mm is (lengte nieuwe bouten: 80, 102 resp. 115 mm; bouten 3, 5, 11, 13, 19 en 21 zijn 80 mm lang; bouten met de even nummers zijn 102 mm lang; bouten 1, 7, 9, 15, 17, 23 en 25 zijn 115 mm lang) - 1e stap: 15 Nm, 2e stap: 35 Nm, 3e stap: 90 graden verder draaien, minstens 10 minuten wachten, dan 4e stap: nog eens 90 graden, M8 bouten: 25 Nm
    • Gloeibougies: 20+2 Nm, kabel: 4 Nm
    • Injector - brandstofleiding aan pomp: 10-20 Nm, brandstofleiding aan injector: 10-20 Nm, injector in motor: 70-80 Nm
    • Kleppendeksel: 10 Nm
    • Krukasnaaf aan krukas - met materiaalsterkte 8.8: 200 Nm + 90 graden, met materiaalsterkte 10.9: 320 Nm + 90 graden
    • Krukaspoelie aan krukasnaaf: 25 Nm
    • Olieafvoerstop - M12: 30 Nm, M14: 25 Nm
    • Viscokoppeling: 45 Nm
    • Viscofan aan viscokoppeling: 10 Nm
    • Waterpomp: 10 Nm, drager aan motor: 25 Nm, poelie aan pomp - inbus: 10 Nm, torx: 15 Nm
  • M617 (300SD)
    • Carterpan: 10 Nm
    • Cilinderkop (let op de algemene opmerkingen voor cilinderkopbouten verderop) - er zijn 2 soorten (M12) bouten in omloop
      voor bouten met een inbus kop - 1e stap: 70 Nm, 2e stap: 90 Nm, minstens 10 minuten wachten, dan 3e stap 100 Nm
      voor bouten met kop met 12-puntige ster - maximale lengte: 105.5, 120.5 dan wel 145.0 mm is (lengte nieuwe bouten: 104, 119 resp. 144 mm) - 1e stap: 40 Nm, 2e stap: 70 Nm, minstens 10 minuten wachten, dan 3e stap: 90 graden verder draaien, 4e stap: nog eens 90 graden verder draaien
    • Injector - brandstofleiding aan pomp: 25 Nm, brandstofleiding aan injector: 25 Nm, injector in motor: 70-80 Nm
    • Kleppendeksel: 15 Nm
    • Krukasnaaf aan krukas: 270-330 Nm
    • Krukaspoelie aan krukasnaaf: 25 Nm
    • Olieafvoerstop: 40 Nm
    • Viscokoppeling aan waterpomp: 20-25 Nm
    • Waterpomp - pomp aan pomphuis: 10 Nm
Versnelingsbak
  • Automaat
    Olieafvoerstop: 14 Nm
    Oliepan: 8 Nm
  • Handgeschakeld
    Olieafvoerstop: 60 Nm
    Olievulstop: 60 Nm
Differentieel
    Olieafvoerstop: 50 Nm (tip: draai bij het olie verversen eerst de vulstop los, het is erg vervelend als je er - na het af laten lopen van de oude olie - achter komt dat de vulstop niet los wil)
    Olievulstop: 50 Nm
Uitlaat
    Lambda sonde: 50-60 Nm
Stuurinrichting
    Stuur - Centrale bout: 80 Nm
Wielen / remschijven
  • Wielbouten: 110 Nm
  • Remschijf aan naaf, vooras: 5 nieuwe (!) zelfborgende inbusbouten (000 990 72 12, ca. 2 euro / stuk) gebruiken en met 115 Nm vastzetten
  • Remschijf achteras: 1 nieuw (!) zelfborgend boutje (201 421 01 71, ca. 1 euro / stuk) gebruiken en met 10 Nm vastzetten

Algemene opmerkingen voor cilinderkopbouten:
Bij de M110 en de diesel motoren zitten er bouten met verschillende lengtes in de cilinderkoppen, let er dus bij het verwijderen van de bouten op welke boutlengte bij elk gat hoort.
Bij het vastdraaien de schroefdraad, het montagevlak van de kop en de eventueel te gebruiken ring eerst oliën voor het indraaien.
Als één of meerdere van de rekbouten te lang is geworden, dan alle bouten vervangen door nieuwe, niet alleen de te lang geworden bouten.
Bouten met een inbus kop mogen niet vervangen worden door bouten met een 12-puntige ster kop, die zijn namelijk langer en de schroefgaten zijn dieper gemaakt als zulke bouten toegepast zijn.
De bouten in de aangegeven volgorde vastdraaien (bij verwijderen van de cilinderkop in omgekeerde volgorde losdraaien).
aandraaivolgorde.gif

lengte.gif

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 12 maart 2015, 01:47
door Leeflang
De aanvullingen door THdeWit » 10 maart 2015, 20:32 zijn in het overzicht verwerkt.
Bedankt voor de aanvullingen.

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 12 maart 2015, 10:22
door Oswaldv
hoi, een 500SEL uit 1986 moeten de cilinderkop bouten moeten zoals je hebt geschreven 30newton dan 60newton dan 10min wachten dan weer 60newton.
groet oswald

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 12 maart 2015, 19:19
door Leeflang
Klopt, ik heb het aangepast en uitgebreid met de gegevens voor de andere motoren.

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016, 12:57
door TeunBong
Is er een aanhaalmoment voor de voorste bovenste draagarmen bepaald of gewoon vast is vast?
Het gaat om de moer een bout in het motorcompartiment.

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016, 14:18
door Leeflang
In het Duits:
Sechskantschraube der Lagerung des oberen Querlenkers an Vorbau: 80 Nm
Sechskantmutter des Führungsgelenkes: 40 Nm
Sechskantschraube der Abstützung des oberen Querlenkers am Drehstab: 65 Nm

In het Engels:
Hex bolt of upper control arm bearing to front end: 80 Nm
Hex nut of guide joint: 40 Nm
Hex bolt of upper control arm support to torsion bar: 65 Nm

In het Nederlands:
Mag je zelf vertalen

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016, 14:31
door TeunBong
Dankjewel Leeflang.
Voor de vertaling wacht ik wel even totdat de gegevens zijn bijgewerkt in het overzicht :lol:

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016, 15:50
door Vlim
De kans is groot dat je ontdekt dat de bout te lang is, als je de draad uit het blok hebt gedraaid bij het aanhalen.

Dus ik zou geen risico nemen en altijd verse rekbouten gebruiken.

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016, 22:46
door Douwe
Ze hebben in Engeland bepaalde bouten dus vaster als in duitsland :handgestures-thumbup: ;) :grin: :grin:

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 26 dec 2016, 23:23
door TeunBong
Lijkt er inderdaad op Douwe haha.
Thanks Vlim ik zal het onthouden.

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 27 dec 2016, 00:05
door Leeflang
Douwe schreef:Ze hebben in Engeland bepaalde bouten dus vaster als in duitsland :handgestures-thumbup: ;) :grin: :grin:

:blush: Nu niet meer

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 07 jan 2017, 19:50
door RobertBenz
Weet iemand het aanhaalmoment voor de bouten en koperen moeren van de spruitstukken van een M117 motor ?

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 07 jan 2017, 21:12
door Leeflang
Staat niet in het werkplaatshandboek.
Misschien staat het in het "Tabellenbuch", maar dat heb ik niet.

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 10 jan 2017, 17:26
door Jean Pierre
Bedankt voor de aanhaal momenten

Iemand nog een demontage handleiding?

Re: Aanhaalmomenten

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 10:10
door Peregrijntoek64
bljft handig dit als je op je werk zit en je dvd met technische info ligt thuis ;)