[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
W126Club.nl • How-to: rijden met een automaat. : How-to
Pagina 1 van 1

How-to: rijden met een automaat.

BerichtGeplaatst: 29 dec 2010, 19:13
door Vlieger
De automaat kan voor een wintersport vakantie (zonder caravan) in principe gewoon in D blijven staan.

LET OP: bij gladde wegen kan je beter niet met de hand de automaat terug scahkelen, dat geldt helemaal voor de stand B.

Kom je in de sneeuw vast te zitten, kan de wagen voor- en achteruit laten bewegen, door met iets gas geven, wisselend tussen vooruit en achteruit te schakelen.

De auto, tijdens wachten op een helling, met de voetrem stil laten staan en niet zoveel gas geven dat de automaat de wagen stil laat staan.
De olie van de automaat raakt dan oververhit.

De automaat kan je (op een niet gladde weg) altijd terug schakelen, waarbij echter de maximale snelheden in de diverse versnellingen in de gaten gehouden moet worden.
Deze maximale snelheden staan op de snelheidsmeter aangegeven met gele streepjes I (bij 60), II ( bij 140) en III. (bij 230)

Dus om maar een overdreven voorbeeld te geven;
op de autoweg bij 180 Km/h NIET naar 2e versnelling terug schakelen, maar wel naar 3.

De B kan je gebruiken als motorrem, bij een zeer steile afdaling, speciaal met een aanhanger.
Onder de 40 km/h schakelt de automaat dan in de 1e versnelling en blijft daarin tot 60 km/h
Je hoeft dan niet steeds met de voetrem te werken.

Bij het oprijden van een steile berg, kan je het toerental zelf bepalen door de betreffende versnelling te kiezen.
De 500SE(L) heeft de grootste trekkracht rond de 3000 toeren.
Dus bij een stijgende weg in D loopt de motor misschien 2200 toeren, maar heb je het gaspedaal bijna helemaal ingetrapt. Dan verbruikt je wagen meer brandstof, dan wanneer je versnelling 3 kiest, zodat de wagen rond de 3000 toeren met half gas naar boven gaat.

Overigens kan je een Mercedes met automaat ook aanslepen. Laat dan eerst de wagen een snelheid van 30 km/h krijgen bij koude motor, met de automaat in N.
Dan de automaat in 2 zetten en volgas geven.
Start de motor na 5 seconden nog niet, dan de automaat weer in N zetten en even in deze stand verder laten slepen om dan nogmaals in 2 te zetten.
Dit kan dus ook op dezelfde wijze, door de wagen een helling af te laten rollen.
Sleep vooral niet langer in de 2e versnelling dan 7 seconden, anders kan de automaat door gebrek aan oliedruk beschadigd raken!!

Groet,
Rob.