[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
W126Club.nl • Reinigen HPF veersysteem : How-to
Pagina 1 van 1

Reinigen HPF veersysteem

BerichtGeplaatst: 03 mei 2012, 13:26
door Vlieger
Het hele HPF veersysteem grondig reinigen gaat als volgt:

Eerst het hele HPF systeem drukloos maken, voor zover dat niet al gedaan was.
Hiertoe de wagen op bokjes zetten, zodat de wielen nog net de grond raken.
Daarna aan het regelventiel op het tankje, de staalkabel (bedieningskabel) los maken van de schijf.
Dan de schijf tegen de klok in draaien tot aan de aanslag en het hele systeem is drukloos.

Alle hogedruk- en retourleidingen duidelijk markeren bij het regelventiel (op het tankje) en bij de niveauregelaars op voor- en achteras, zodat verwisseling bij montage uitgesloten is ! ! !

Nu alle leidingen los draaien en met perslucht doorblazen, inclusief de niveauregelaars.
Als de veerpoten gedemonteerd zijn, is doorspoelen van het type 1 (tot 09-1985) makkelijk.
Trek de veerpoot helemaal uit en laat er ca. 70 ml schone HPF olie in lopen.
Even schudden, dan de veerpoot onderste boven zetten en indrukken tot de eindstand.
Indien er nog vuil meekomt dit herhalen tot de olie schoon blijft.

Bij type 2 is het ingewikkelder omdat er dubbele kleppen in de veerpoten zijn aangebracht.
Hier kan men hetzelfde doen als bij de type 1 veerpoten, dus schone olie inspuiten.
Alleen zit onder aan de veerpoot (bij het kogelgewricht) nog een olieslang en daar zal na wat olie inspuiten, even ca 1 Bar luchtdruk op gezet moeten worden om de inwendige klepjes te bewegen.

Om de inwendige afdichtingen in de veerpoten soepel te houden, adviseer ik een paar cc weekmaker erin te laten lopen alvorens de veerpoten te monteren.
(Weekmaker is verkrijgbaar bij de automaterialen handel oa. onder de naam als Olie Stop Lek.)

Bij type 2 zit tegen het rechter binnen spatbord nog een ventielblok met 4 magneetventielen.
Hier zit nagenoeg geen olie in, dus na demontage van de leidingen, die even doorblazen is voldoende.

Verder heeft type 2 bij de niveauregelaars nog een bediening-cilinder zitten.
Ook hier zit nagenoeg geen olie in en even de zuigerstang heen en weer bewegen is al voldoende.

In de veerbollen zit bij een drukloos HPF systeem geen olie, dus die hoeven niet aangepakt te worden

Tot slot nog het olietankje, de hogedrukpomp en de olie-koelleiding die onder de radiateur doorloopt.
Van het tankje de onderste slang loskoppelen plus de aanvoerleiding op de hogedrukpomp, zodat die leeg loopt.
De slang onder het tankje zit verbonden aan de buis, die als koeler dient en zo laag zit dat die niet vanzelf leegloopt.
Ook hier brengt perslucht weer uitkomst, door met een weinig schone HPF olie door blazen.

LET op dat er geen vuiltje bij de hogedrukpomp naar binnen valt, dat kan de pomp verwoesten !!
De pomp zelf zou ik niets aan doen vanwege de kwetsbaarheid en ook hier zit maar bijzonder weinig olie in.

Terwijl alles onder handen genomen wordt, mogen we de filters niet vergeten.
Een papieren filter zit onder het regelventiel, in het tankje en wordt door een trekveer op zijn plaats gehouden. Dit filter is te bestellen bij de MB dealer.
Een tweede (metaal) filtertje zit in het regelventiel, in de vorm van een klein vingerhoedje.
De kleine zeskant moer aan de zijkant van het regelventiel los draaien en de stift uitnemen.
Meestal blijft het vingerhoedje in het regelventiel steken. Haal dit er voorzichtig uit met een luciferstokje of cocktail prikker, schoon blazen en monteren.


Nu kan men alle leidingen weer aanbrengen en natuurlijk de bedieningen schijf op het regelventiel weer aan de kabel bevestigen.
De knop op het dashboard helemaal uit trekken (hoogste stand), olie in het tankje tot boven het maximum vullen.
De motor op 2500 tot 3000 toeren laten lopen, zodat de wagen binnen 1,5 minuut weer op zijn wielen staat, in de hoogste stand. Bokjes wegnemen en de wagen in rijstand brengen.

Hou wel het oliepeil goed in de gaten, want als de hogedrukpomp droog loopt, is hij overleden.

Succes,
Rob