Pagina 1 van 1
Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 17:02
door Corvette
Ik ben benieuwd hoe hoog jullie temp van de auto is tijdens het rijden.
De mijne blijft namelijk onder de 80 staan en dat lijkt mij wat laag.
Re:Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 17:32
door Rudy
Die van mij doet 85Gr. op gas.
Zit er wel een thermostaat in? Ik heb ook een tijdje zonder gereden van de zomer en toen kwam ie ook niet boven de 80gr.
Re:Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 18:36
door Arjan
Om en nabij de 80.
Ligt een beetje aan de rijewind. Bij filerijden een beetje meer dan 80.
Is een 300SE, 89'er btw..
Gr.
Arjan
Re:Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 18:59
door PetrolM
Het hoort op ca 85 Gr. te staan.
Is een standaard afstelling. Als hij daaronder blijft is de thermostaat mogelijk defect.
vr.Gr..
Rob
Re:Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 21:00
door Vlieger
Normaal worden thermostaten van 87 tot 90 graden toegepast, maar het kan ook zijn dat er een thermostaat van 80 graden gemonteerd is, die zijn namelijk ook leverbaar.
Re:Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 21:47
door SilverSEL
Mmm, is die thermostaat niet alleen voor tijdens het opwarmen? VZVIW schakelt de thermostaat tussen de korte 'omloop' en de lange (met de radiateur). Is de motor op temperatuur, dan gaat de radiateur koelen. Bij normaal gebruik met warme motor staat de thermostaat dus altijd open. De temperatuur tijdens het rijden wordt geregeld door de (visco) fan of een electrische fan.
Zo had ik het tenminste begrepen...
Re:Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 21:53
door Wasibi
Klopt de temperatuurmeter op het instrumentenbord wel?
Werking kan je kontroleren door koud te starten, temp loopt op in blok en kachelslangen(mits kachel aan), daarna gaat de radiateur warm worden. gewoon met handen voelen. heb je een tempmeetpistool is natuurlijk beter.
Als een thermostaat stuk gaat blijft het ding meestal dicht (temp blok loopt op)
99% is een thermostaat kapot of niet kapot, niets er tussen in.
Testen is simpel, ding in een pannetje op het vuur zetten (als vrouw niet thuis is
)
De openings temp staat op het thermostaat element.
Cheers!
Re:Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 22:00
door Corvette
Ik weet hoe het koelsysteem werkt
maar ik vroeg me af wat een normale bedrijfstemp is.
Hij blijft tijdens het rijden onder de 80 en tijdens een heftige file komt hij een stukje over de 80 heen.
Ik neem aan dat de meter gewoon goed werkt (maar je weet het nooit he
)
Een keertje meten kan nooit kwaad natuurlijk.
Ik vraag mij af of het kwaad kan.
Re:Temperatuur
Geplaatst:
22 okt 2009, 22:00
door Wasibi
Thermostaat regelt de temperatuur, de visco of electrische fan slaat bij als de radiateur de toegevoerde warmte niet meer kan afgeven (gebrek aan rijwind)
Dit is de reden dat het bij filerijden vaak mis gaat, visco defect of tempschakelaar van electrische fan kapot. Deze laatste gaat regelmatig defect doordat de fan direct geschakeld is en een grote stroom trekt.
Met viscos heb ik niet zoveel ervaring, je ziet die dingen niet zo veel meer.
Iets boven de 80 is normaal, als je boven de 90 komt en voordien was het 80 zou ik de fan controleren.
Tegenwoordig is 90 - 110 graden normaal.
Re:Temperatuur
Geplaatst:
23 okt 2009, 09:24
door Harald
Heei luitjes, ik heb een vraagje; mijn temperatuur werkt niet. Over het algemeen is het bloedheet als ie op koud staat en op fan, soms "luistert ie wel en wordt toch koud". Weet je iemand in de buurt van zwolle die hier sjoege van heeft, hoor ik het graag. Greetz Harald
Re:Temperatuur
Geplaatst:
23 okt 2009, 13:35
door Wasibi
Binnentemp bedoel je denk ik. als ik mij niet vergis zijn er 2 seperate regelingen voor een 126
linkerkant en rechterkant.
Zoveel ik het bij die kar van mij gezien heb sturen de rollos op het daschboard de kachelkleppen in de motorruimte aan. Deze zitten onder de paravan.
Je kan kijken welke van de 2 warm op de slang blijft, als een van de kleppen niet meer sluit, de stekkers wisselen van L naar R of de rollos wisselen van L naar R, dit geeft wel een aardige indicatie waar de storing zit.
Re:Temperatuur
Geplaatst:
23 okt 2009, 21:06
door Arjan