Pagina 1 van 1

vreemd nieuw 'probleem' OPGELOST!

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 13:30
door MTW-FM
Hoi,
ik heb sinds vanmorgen iets vreemds....reed vanmorgen een stuk van 12km,met een constante snelheid van ongeveer 85km/h, toen begon de auto opeens wat raar in te houden (toerental van ongeveer 1700 toeren)

dacht dat het misschien kon komen door bevriezing o.i.d., gaf wat meer gas om te versnellen,maar auto reageerde hier niet echt normaal op, begon wat te schokken,ging niet echt lekker zeg maar.

even later moest ik afslaan,dus moest ik afremmen,tot plm.5 km/h,wou weer optrekken maar dat ging ook weer met allerlei vreemde bokken en stotteringen gepaard.

Eenmaal op plaats van bestemming aangekomen, toch eens even in de P,en dan wat spelen met het gaspedaal, als ik volgas geef,lijkt het wel alsof hij verzuipt,of zoiets, houd gewoon erg in, is alleen bij direct volgas,hij gaat dan tot de 3500 toeren,en dan houd hij in,en lijkt het alsof hij schommelt van 3500 terugzakkend tot 3000 en dan weer naar 3500,weer naar 3000 etcetc.... als ik heel rustig het gaspedaal dieper intrap,tot bijna volgas,dan gaat hij wel moeiteloos naar 5000 toeren (ben niet verder gegaan) maar als ik gewoon in 1 x gas geef,dan houd hij dus erg in.

Erg vreemd want dit heeft hij niet eerder gedaan,en pas is de auto nog door Hans afgesteld,en zijn er allerlei nieuwe onderdelen opgekomen, en hij was ook wel op temperatuur, verdamper was ook mooi op temperatuur.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? toeval? of misschien iets meer of minder LPG geven in de afstelling? bougiekabels zitten er ook nog gewoon op,en dit is niet eerder voorgekomen. Erg vervelend want gewoon rijden is er nu niet bij.

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 13:50
door MB280S
lijkt sterk op een te arm mengsel.

zeker in deze koude temperaturen(meer zuurstof) in de lucht zal er meer brandstof toegevoerd moeten worden om de juiste mengverhouding te verkrijgen.

als hij stationair geen problemen heeft, zou ik de grote regelschroef (tussen verdamper en gasmengstuk) eens een tikkeltje verder open zetten(linksom)

Tip: teken deze eerst af met een lakstift zodat je met warmere temperaturen weer terug kunt naar de normale afstelling.

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 14:48
door MTW-FM
bedankt voor je reactie! heb de de stelschroeven in de toevoerleidingen een kwat slag verder open gezet,streepje op de schroef,zodat die ook in 'originele' positie terug gezet kan worden....enig idee wat het beste is om te verdraaien?
(misschien direct een halve of hele slag,of gewoon eerst zo laten met een kwart slag?) weet ook dat het een kwestie van proberen is,maar dan zou ik in ieder geval al een schot in de goede richting maken.

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 14:54
door ElGriffo
IS het nu ook beter dan ?

Kun je op benzine rijden ? en hoe rijd hij daar op ?

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 15:08
door MB280S
dat zal een kwestie van proberen zijn, ga er eens een stuk mee rijden zou ik zeggen.

met afstellen is een kwart slag al vrij veel, dus neem aan dat je dit zeker moet merken

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 15:17
door Flashnr1
Mischien even kijken of er genoeg koelvloeistof in zit anders kan het toch bevriezing zijn zo klinkt het verhaal wel dus anders eerst op benzine proberen voor je ergens aan draai.

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 17:07
door MTW-FM
bevriezen doet hij niet,verdamper is ook gewoon lekker op temperatuur,koelvloeistof is op peil,en er zit een extra pomp in het koelvloeistof circuit,om de kans op eventueel bevriezen te verkleinen.

op benzine heb ik vandaag nog niet geprobeerd,maar van de week liep hij daar net als anders op.
Heb nu nog niet opnieuw geprobeerd,dat ga ik straks nog even doen,zal mijn bevindingen daarvan even posten later vandaag.

is ook zo ineens gekomen,en was na een aantal kilometer rijden,en de auto was wel op bedrijfstemperatuur.

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 17:10
door FB 500SEC
Voor het afstellen heb ik op advies van een vriend de tip gekregen om het als volg te stellen. Auto stationer laten draaien en gas geven tot 3000 toeren en vasthouden, daarna de schroef op de leiding terugdraaien totdat de stationer toerental terug gaat lopen dan weer en kwart slag openen.

Ik heb het uitgeprobeerd en het is een prima basis.

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 18:36
door BenzHans2
Dat lijkt op ontstekingsproblemen.
Kan de ontstekingsmodule doen, maar de bobine is ook een kansje,
Doorslaande kabels of een marter, die zijn voer op had.
als hij dit op benzine ook doet, kan het de toerenbegrenzer in je benzinerelais doen.

Re: vreemd nieuw 'probleem'

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013, 19:07
door MTW-FM
benzine is geen enkel probleem, bougiekabels zijn maand of 2 oud (Bosch) zouden dan toch niet door mogen slaan, kan natuurlijk,maar houd de hoop,en gok dat dat het niet is.
niets is aangevreten,tenminste niets te vinden.

vanavond tijdens de terugweg leek het niets verbeterd (1/4 slag verder open) dus onderweg even gestopt,nog 1/4 open gezet...leek iets beter maar nog niet goed.
Nu heb ik in totaal de schroeven 1 slag verder open gezet,als van wat ze stonden...wat denk je??? doet het prima! reageerd weer fel op het gas,en kunt weer gewoon weg rijden zonder dat ie wegvalt,hierna heb ik nog maar 5 km gereden,dus kan niet zeggen of het nu helemaal goed is,maar tot nu toe lijkt het goed.

dus m.a.w. was het mengsel inderdaad te arm,zal dan toch komen door het koude weer,iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken....zo zie je maar weer hoe gevoelig een lpg-afstelling is!

@Hans, als het de bobine is,of ontstekingskast,kan ik dit op 1 of andere manier nog testen?

Re: vreemd nieuw 'probleem' OPGELOST!

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 11:33
door angel
1539250248030193342160.jpg
hallo ik heb zelf ook een probleem met stationer lopen van mijn 280SE bj 1981 (benzine heeft nooit een gas instalatie in gezeten ) als ik de auto koud start loopt deze rond de 1500 toeren en als de motor warm is loopt deze rond de 1000 maar nu komt het probleem als ik hem in drive zet klapt ie onder de 500 toeren en slaat af zodra ik aan het stuur draai.
nu heb ik al diverse dingen gedaan : vacuumslangen vervangen , brandstofrelais vervangen voor een nieuwe , nieuwe bougies verdeelkap en rotor.
nu las ik op het forum dat als je de aanzuigbuis van het lucht filter dicht houd de motor af zou moeten slaan maar dat is niet het geval bij mij.
ook heb ik iets gelezen over de stappen motor te reinigen maar kan iemand mij vertellen of per foto aanduiden waar deze zit ?
ook zit er links iets op het blok ( zie foto ) waar iets ingedraaid is .
wat is dit en hoort dit zo of hoort hier ook een vacuĆ¼m slang op en zo ja waar moet deze op aangesloten worden ?
een hoop vragen maar zou mij iemand hier mee kunnen helpen.
alvast bedankt groeten jan.

Re: vreemd nieuw 'probleem' OPGELOST!

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 12:29
door Bram Jansen
Dag Jan,

Maak even een nieuw topic aan, je kunt de tekst hierboven copie en pasten.
Geef dan in de begin/koptitel duidelijk aan om welk probleem het gaat, aan Vreemd nieuw probleem opgelost :lol: heeft niemand later in de zoekfunctie iets.