Pagina 1 van 1
Vulslang
Geplaatst:
26 jan 2014, 01:10
door Crunchy
Ben naar de keuring geweest en daar vertelde ze mij dat de vulslang niet in orde was.
Hij zou moeten omsingeld zijn door een andere slang zodat, in het geval dat er een lek zou zijn bij het gedeelte dat geschroefd is aan de vulopening, het gas niet in het kofferbak zou komen.
Ik heb dit niet goed verstaan, moet er dan een speciale slang op met een t-stuk of zo om af te voeren naar buiten? Waar zou het gas anders naartoe moeten?
Kan iemand een foto zetten van hoe het bij hem zit?
Re: Vulslang
Geplaatst:
26 jan 2014, 02:23
door Renegade50
Bij mij zat er een extra slang bij de aansluitingen van de tank, dus ook onder de afdekkap die aangesloten was op een gat in de carrosserie, deze voert dan het gas af als er een lekkage is bij de koppelingen!
Extra slang om de gasslang zelf heb ik nooit gezien?
Re: Vulslang
Geplaatst:
26 jan 2014, 02:44
door Leeflang
Bij mij zat het zo:tank.jpgLinks de leiding naar de motor (een met grijs kunststof ommantelde koperleiding) en de elektrische aansluitingen voor de afsluiter en de meter, via een rubber mof met aparte openingen voor de gasleiding en voor de elektra, de mof zat zowel op de leidingen als op de tank met een tie wrap vastgemaakt,
rechts boven de vulslang met daaromheen ook een rubber mof, die mof zat ook zowel om de slang als op de tank met een tie wrap vastgesjord en
rechts onder een slang die naar een doorvoer gat onderin de bak rechts in de kofferruimte, die slang was aan beide uiteinden met een slangenklem bevestigd.doorvoer.jpgvulslang.jpgDe vulslang met onder in beeld de rubber mof die aan de tank zat en boven in beeld een balg die met tie wraps aan de slang en om het ronde deel van de vulaansluiting bevestigd was (die laatste tie wrap zit er dus niet meer op).
Volgens mij was die balg meer bedoeld om doorschuren aan het scherpe plaatwerk te voorkomen dan om gaslekkages op te vangen.
Maar misschien zijn de eisen in België anders?
Re: Vulslang
Geplaatst:
26 jan 2014, 10:30
door Binsbergen
In België moeten zowel de vulslang als de koperen leiding die naar voren gaat voorzien zijn van een omhullende slang (voor het deel wat in de kofferbak ligt)
Dus de leidingen loshalen bij de tank
Koperen leiding uit de kofferbak trekken
Groter gat boren in de vloer en daarin speciale huls vastschroeven
Leiding terug door gat trekken en gelijk de dikkere slang vastzetten op huls
Dikke slang aan tank bevestigen thv doorvoer koperen leiding en deze laatste weer op de tank vastmaken
Idem voor de vulslang, al hoeft daarvoor geen groter gat gezagd te worden bij de vulopening. Een reguliere vulopening heeft al een extra klein gasafvoergaatje
Doorvoerhuls en slang heeft elke gasboer liggen en kost weinig
Het is wel een half dagje werk als je goed wil doen
Re: Vulslang
Geplaatst:
26 jan 2014, 11:27
door Douwe
wel leuk die Europese regelgeving
Re: Vulslang
Geplaatst:
26 jan 2014, 17:56
door Grindbakker
Die geribbelde hoes op de onderste foto moet uiteraard om de slang geklemd worden en aan de andere kant op de vulnippel. In de vulnippel zit een extra gaatje waardoor het gas dat door de koppeling kan lekken naar buiten kan lopen. Bij de keuring knijpt de keurmeester in de hoes om te kijken of er een pufje lucht uit het gaatje komt. Het is dus zeker niet bedoelt om doorschuren te voorkomen, maar om te voorkomen dat het evt gelekte gas niet de auto in kan.
Re: Vulslang
Geplaatst:
26 jan 2014, 18:19
door Crunchy
Ok bedankt heren ik begrijp het nu veel beter!
Was al bang dat ik naar de LPG boer zou moeten voor zoiets onnozel, maar zal het zelf nu wel kunnen doen
Re: Vulslang
Geplaatst:
26 jan 2014, 18:42
door Leeflang
Re: Vulslang
Geplaatst:
27 jan 2014, 21:09
door Ikke_Jerre
Re: Vulslang
Geplaatst:
27 jan 2014, 22:13
door Crunchy
Ja die darm heb ik maar was ook niet in orde omdat hij licht gescheurd is.
Je mag dit normaal niet zelf doen, maar bij de eerste keuring bij import moet je geen attest hebben van een LPG installateur, ik zal hen natuurlijk niet vertellen dat ik het zelf gedaan heb...
Re: Vulslang
Geplaatst:
28 jan 2014, 07:39
door Grindbakker
Een normale gasinstallatie mag je zelf doen, voor een G3 moet je dacht ik wel naar een erkende inbouwer.
Re: Vulslang
Geplaatst:
28 jan 2014, 08:07
door Douwe
In België zijn de regels wat anders dan hier in Nederland grindbakker
Re: Vulslang
Geplaatst:
28 jan 2014, 10:23
door Crunchy
Inderdaad in België mag je geen enkele LPG installatie aanrakenn behalve bij Het tanken
Re: Vulslang
Geplaatst:
28 jan 2014, 11:34
door Ikke_Jerre
Ik zal het toch maar laten doen.
Als iemand een goed adresje weet in de buurt van Mechelen, laat het me dan weten.
Tenzij iemand me hiermee kan helpen.