Pagina 1 van 2
LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 18:58
door Ruimerke
Hoi,
Ik heb mijn karretje naar de garage gebracht. Er schortte wat aan de motor, hij liep niet zo mooi....
Bij nazicht bleek dat de kleppen verbrand waren. Die moeten dus vervangen worden. Daar durf ik niet zo echt zelf aan beginnen, dus een hoop kosten. Maar bon, mijn vraag is nu : om de hoeveel tanks gas moet je best eens op benzine rijden. Want gas is natuurlijk droog en de kleppen moeten al wel eens gesmeerd worden. Bestaat er zoiets als een soort routine of verhouding die kan vermijden dat ze niet nog eens verbranden? Mijn lieve auto moet nog wel een tijdje meegaan uiteraard. Dus, laat maar horen.
Francis.
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 19:14
door Douwe
als je de kleppen laat vervangen
dan zouden hier voor in de plaats geharde kleppen en zittingen geplaats moeten worden
dit speciaal voor LPG
dan heb je het probleem van kleppen die verbranden of inslaan niet meer
dus volledige koprevisie kleppen zittingen en geleiders met afdichtingen vervangen
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 19:37
door Ruimerke
Het enige dat ik weet is dat hij moest gaan afvlakken, nieuwe kleppen steken. Ik zal effe informeren of dat ook die geharde kleppen zijn. Als die beter zijn voor LPG dan gaat mijn voorkeur ernaar uit. Het zal wel wat meer kosten, maar goed.... dan zijn we safe. Alvast bedankt voor de info knapperd.
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 19:45
door Douwe
Informeer dan ook even naar de zittingen en gelijders
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 19:59
door Robby
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 20:02
door Douwe
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 20:35
door Ruimerke
grapjassen !!!
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 21:02
door SanderH
Die Douwe.....steek die maar in je zak!
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
18 jun 2014, 21:20
door Weizengelb
En je hoeft niet af en toe op benzine te rijden voor de kleppen maar je moet ze wel regelmatig stellen.
Math
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
19 jun 2014, 20:50
door Weizengelb
Hallo Hans,
Ik wil het best onderbouwen.
Volgens mij was het een bij-effect van loodhoudende benzine dat het lood de klepzittingen beschermde.
Toen (tetra-ethyl)lood uit de benzine werd gehaald omdat het schadelijk was werden er andere toevoegingen in de benzine gedaan om het octaangehalte te verhogen.
Deze toevoegingen hadden deze beschermende werking niet waardoor de automotoren met geharde klepzittingen werden uitgevoerd (zeg rond 1985).
Toch zullen de klepzittingen altijd inslijten waardoor je ook de klepspeling regelmatig moet meten en bijstellen.
Als je een motor zonder geharde klepzittingen zonder loodhoudende benzine rijdt, of op LPG, zullen de klepzittingen mogelijk sneller slijten waardoor de klepspeling sneller verminderd. Je moet dan eerder bijstellen.
Als de klepspeling te klein wordt of zelfs nul heeft de klep niet voldoende tijd om af te koelen en kan verbranden. Dit kan best snel gaan op het moment dat de klep niet meer helemaal kan sluiten. Hier helpt ook geen flashlube of lood meer aan. Ook de nokkenas en klepstoter zijn dan snel ingelopen omdat hier ook geen speling meer zit voor olie.
In mijn ervaring kun je beter je klepspeling in de gaten houden dan af en toe op (loodvrije!)benzine te rijden. Alle verbrandde kleppen die ik heb gezien kwamen omdat de klepspeling weg was.
Math
LPG en kleppen vervolgverhaal
Geplaatst:
11 jul 2014, 00:06
door Ruimerke
Ik contacteer de garagist omdat ik er al 3 weken niets van had gehoord. Komt hij op de proppen met een verhaal dat de gas niet goed was aangesloten. Er schortte iets met de installatie en hij was "bijna in de lucht gevlogen". Hij kon dus niet aan de auto werken omdat hij niet het juiste materiaal had voor deze klus.
Nu , die installatie is geplaatst door een erkend bedrijf dat niets anders doet dan dit. Deze installatie is gekeurd en al ..... hoe kan die dan verkeerd geplaatst zijn zodat je niet aan de kleppen kan werken???? Kan één of andere slimmerd me dat verklaren?? Of heeft die gewoon geen zin om er aan te werken? Snappen jullie dit grapje?
Re: LPG en kleppen vervolgverhaal
Geplaatst:
11 jul 2014, 09:30
door RedLelie
Als hij 3 weken niks laat horen en nu dit zou ik zeggen weghalen daar die auto.
Ik kan van hieruit natuurlijk niet beoordelen of de auto in de lucht kan vliegen, maar wat mij dus betreft de garagist wel.
Als de wagen voorheen goed was lijkt het me onwaarschijnlijk, maar voor de zekerheid er bij een gasboer naar laten kijken kan nooit kwaad.
Gr.. Jan
Re: LPG en kleppen vervolgverhaal
Geplaatst:
11 jul 2014, 12:25
door Douwe
Ik krijg het idee dat deze garage zelf niet vakkudig is
en schuift zijn eigen gebrekkige inzicht af op onkunde van een ander
ik zou hem met spoed daar weghalen
Re: LPG en kleppen vervolgverhaal
Geplaatst:
11 jul 2014, 12:35
door Ruimerke
Ik haal m daar morgen weg... Ik vind het toch maar bizar. De kerel in kwestie werkt in een Mercedes garage en zou toch vakkundig moeten zijn... ik hou jullie op de hoogte. Ik ga elders mijn licht opsteken. Als ik het zelf kon, dan deed ik het. Maar ik ben blijkbaar even kundig als die brave jongen.
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
11 jul 2014, 16:52
door RD500SEC
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
11 jul 2014, 18:51
door RedLelie
In algemene zin kun je stellen dat indien je benzine met lood moest tanken je problemen met gas kan krijgen.
Gas wordt heter, maar rij je niet harder dan 80% van de mogelijke top dan valt de hitte mee en dus ook het probleem.
Moest je echter loodvrij tanken, dan moet het goed gaan op gas omdat daar ook geen lood in zit.
Af en toe op LPG rijden is ook nuttig voor alle rubber benzine slangen, die drogen anders uit en rijd je dan later wel een keer op benzine dan kun je brand krijgen i.v.m. haarscheurtjes.
90% van alle brand komt n.l. niet door LPG, maar door weer rijden op benzine.
Gr.. Jan
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
11 jul 2014, 22:51
door Weizengelb
"Af en toe op LPG rijden is ook nuttig voor alle rubber benzine slangen"
Die kunnen dan even uitrusten
Maar ik ben het er mee eens. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Maar ik heb de afgelopen jaren teveel auto's gezien waar jarenlang niemand naar de klepspeling heeft gekeken. Een kwalijke zaak.
Gr.. Math
Re: LPG en kleppen vervolgverhaal
Geplaatst:
11 jul 2014, 22:53
door Ruimerke
Hallo,
Dat is wel even een afstandje naar de hobbyhut mijn idee. Ik kijk even in de buurt rond. Ik heb van iemand een tip gekregen waar ik waarschijnlijk terecht kan met mijn boot. Die man heeft zelf enkele oldtimers en heeft een Mercedes garage. Die weet van wanten.... en pakken ervaring. Als het niet helpt, dan gaan we zeker de oversteek naar de hobbyhut overwegen:-)
Francis.
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
11 jul 2014, 22:57
door Ruimerke
Wellicht niet zo makkelijk om zelf te doen? Dat wil ik dan wel eens leren. Als het dan toch regelmatig moet afgeregeld worden, dan beter zelf kunnen dan niet. Ik kijk wel even op het forum rond of er een how to do it te vinden is...
Anders even you tuben zekers. Man man ik word nog een geweldige garagist zie.
Re: LPG en kleppen ......
Geplaatst:
11 jul 2014, 23:01
door Peter 500SEC
Wat houd dat in, geregeld kleppen stellen ?, eens per maand, eens per jaar of na tig gereden kmters
Volgens mij heeft dit iets met het aantal gereden km te maken of vergis ik mij hier ?
Zelf rij ik 5 - 7 duizend km per jaar met mijn SEC en of er ooit de kleppen zijn gesteld met een grote beurt, is mij eigenlijk niet bekend
Hoeveel km per jaar rij jij met je hobby auto ?