Gezien het bouwjaar en het feit dat je een origineel stuurwiel(heel verstandig, veel mooier
) gaat monteren ga ik ervan uit dat het met airbag is.
Accu loskoppelen!
Aan de bijrijderskant de mat verwijderen, dan de onderliggende mat, c.q. vormstuk, dan tegen het schutbord vind je een plastic plaat, deze zit aan de onderzijde vast met een plastic moer, dopje 10.(ligt er verdiept in)
Plaat verwijderen, je ziet nu een aantal multiconnectoren en een rode! Deze haal je los, denk aan accu!
Als de rode connector los is kan je beginnen met het verwijderen van het stuurwiel, aan de achterzijde hiervan zitten 2 gaatjes, links en rechts, hierin kun je een inbus steken, uit mijn hoofd 6mm, draai ze los, hierna kun je het deksel met airbag verwijderen. Niet te snel en/of ver want de airbag zit met een 6,3mm platte stekker (AMP type) vast aan het stuur.
Deze kan rustig losgehaald worden als de rode 'schutbord' connector los is i.c.m. de accu.
Zet nu in elk geval je stuurwiel recht en pak iets scherps waarmee je een markering kunt maken op het stuurwiel en de naaf, twee tandjes verschil en het kan zomaar zijn dat je richtingaanwijzer niet meer in 'nul' terugklikt bij het terugsturen.
Neem een inbussleutel van 10mm met een flinke verlengpijp en vraag om assistentie om het wiel vast te houden, laat niet het stuurslot 'het werk' doen, maar je assistent!
Ik had een verlengpijp van ongeveer een meter erop en dat ging prima, gewoon langzaam doortrekken en de Nm's het werk laten doen. Geen hamer gebruiken en gewoon tegen de klok in losdraaien!
Stuur daarna verwijderen, nieuwe stuur erop, de inbus aantrekken met 80 Nm, dan ANP of AMP stekker aansluiten, airbag met deksel (één geheel) erop drukken en aan de achterzijde de inbusboutjes aandraaien met 6 tot 8 Nm! Ofwel een inbusdop erop en met handkracht aandraaien(half de kracht die je kunt, geen idee hoe ik het anders moet omschrijven)
Rode connector erop, plaat terug, bekleding terug en accu koppelen. SRS lampje brandt bij contact en gaat als het goed is na een seconde of anderhalf uit.
In jouw geval had je geen origineel stuur, dus ik neem aan dat het niets anders is dan de middenkap eraf en demonteren, hou je echter verder bij het monteren aan de regels.
Succes