Het is nu 24 nov 2024, 18:58
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Moderator: Neerven
door RVermeer » 10 jan 2013, 13:55
Hallo allemaal,
Ik kom zojuist van de APK keuring en daar zijn mijn banden afgekeurd omdat ze te breed zouden zijn en bij maximale stuuruitslag tegen de veerpoten aan komen. De bandenmaat is 205/70 R14 (FULDA's op kroonkurk velgen). Volgens mij zo standaard als maar kan. Ik rijd er zelf al zolang mee als ik de auto heb (4 jaar) en de vorige eigenaar reed er ook al wat jaartjes op. Ze hebben nog genoeg profiel en misschien zou ik ze gezien de leeftijd wel moeten vervangen. Maar toch niet voor smallere banden?
Het lijkt me eerder dat de maximale wieluitslag moet worden afgesteld.
Wat vinden jullie?
Groeten,
Raymond Vermeer
Laatst bijgewerkt door
RVermeer op 10 jan 2013, 14:31, in totaal 1 keer bewerkt.
-
RVermeer
- Expert Boarder
-
- Berichten: 127
- Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
- Woonplaats: De Meern
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door ArieSEC » 10 jan 2013, 14:07
volgens mij heeft type 1 standaard 195 breete en 14 inch wielen
type 2 standaard 205 breete en 15 inch wielen
En voor beiden geld en ET waarde van 25
Als ET waarde van jou velgen ook 25 is kan het daar echt niet aan liggen!
zou aan je stuur uitslag liggen dan lijkt mij, of die keurmeester heeft zelf een afwijking!
Dat laatste is ook zeer goed mogelijk
-
ArieSEC
- Silver Boarder
-
- Berichten: 174
- Geregistreerd: 17 maart 2012, 18:20
- Woonplaats: Prov. Gelderland
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door 560snel » 10 jan 2013, 14:19
waarschijnlijk had ie nog een mooi setje liggen waar ie vanaf wilde
als de kurken voor een W126 zijn zou hetmoeten passen lijkt me je kan zelf dat zo controleren lijkt me even stuur om en iemand laten kijken.
misschien de verkeerde kroonkurken van een ander model met een Andere ET waarde.
maar dat weten de experts wel of de kurken ook in een andere ET zijn gemaakt.
-
560snel
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1140
- Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
- Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SEL
- Bouwjaar: 1982
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
door Assklasse » 10 jan 2013, 14:21
205/70/14 is standaard onder een type 1 SEC.
-
Assklasse
- Senior Boarder
-
- Berichten: 61
- Geregistreerd: 21 nov 2010, 21:04
- Woonplaats: Alphen aan den Rijn
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1981
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door ArieSEC » 10 jan 2013, 14:24
Laatst bijgewerkt door
ArieSEC op 10 jan 2013, 14:29, in totaal 2 keer bewerkt.
-
ArieSEC
- Silver Boarder
-
- Berichten: 174
- Geregistreerd: 17 maart 2012, 18:20
- Woonplaats: Prov. Gelderland
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Bertorelli » 10 jan 2013, 14:26
Ik rij met mijn type 1 ook op 205 in de zomer en 195 in de winter.
Nooit problemen gehad met de APK (en die is in juni meestal).
-
Bertorelli
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 2541
- Geregistreerd: 09 dec 2009, 21:30
- Woonplaats: Ommen
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SEL
- Bouwjaar: 1984
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
-
door RVermeer » 10 jan 2013, 14:30
Ik ben zojuist door de garage gebeld en inderdaad zijn niet de banden het probleem. De stuurassen moeten worden afgesteld. Soms is het zo simpel.
-
RVermeer
- Expert Boarder
-
- Berichten: 127
- Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
- Woonplaats: De Meern
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Collazos » 10 jan 2013, 16:30
De stuuruitslag zeker ?
Dat is zo verholpen,dat had hij ter plekke ook wel even kunnen doen !!
Succes met de APK
Harry
Mercedes Benz "Das Beste Oder Nichts"
W126 500SE
-
Collazos
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 1540
- Geregistreerd: 21 jul 2008, 12:31
- Woonplaats: Heemskerk
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door ElGriffo » 10 jan 2013, 17:57
Stuurassen afstellen ?, ben ik wel nieuwschierig wat ze nu precies gedaan hebben
-
ElGriffo
-
door RVermeer » 10 jan 2013, 18:50
Ik heb even in de werkplaats handleiding gekeken en het lijkt erop dat er twee 'stangen' zitten, die zo te zien kunnen worden gesteld. Diezelfde handleiding vermeldde ook dat de banden toch echt de normale maat hebben.
De monteur had het er al over dat bij andere Mercedessen er vaak bij de wielen iets kan worden gesteld. Het zal wel.
Ik was zo verbaasd door zijn opmerking van te brede banden dat ik het wel hier op het forum moest vragen cq melden.
Off-topic: overigens was ik er hiermee niet helemaal. De draagarmen achter hadden ook versleten bussen. Die zijn wel prijzig. En de remleiding naar de achterwielen moet geheel worden vernieuwd. Die zag er inderdaad gepit uit.
En er was nog iets met een ABS lampje dat niet uit ging. Dat gebeurd inderdaad wel eens. Héél sporadisch. Meestal als je hebt gestart en weer uitzet en meteen weer start. Als je vijf minuten wacht dan gaat ie wel gewoon uit. En dat was nu ook het geval. Toen de monteur me wilde laten zien dat het lampje bleef branden, deed ie dat dus niet. Zie je nou wel! Misschien dat er ergens een luchtbelletje in het systeem zit. Nu er toch een remleiding wordt vervangen, zal de boel ontlucht moeten worden. Dan zal het ABS-lampje-probleem ook wel weg blijven. Echt reproduceerbaar is het probleem niet. Dus is het geen probleem maar 'karakter'. Dat zeggen ze vaak bij de garage waar de Citroën van mijn vrouw heen gaat.
Afwachten maar of ie morgen weer in orde is.
-
RVermeer
- Expert Boarder
-
- Berichten: 127
- Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
- Woonplaats: De Meern
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 10 jan 2013, 20:07
ABS lampje wat zo nu en dan aan gaat kan je zoeken in je overspannings relais
in dit geval type 1 dus vermoedelijk een diode die stuk is
gaat meestal om een rood kastje ter grote van een relais
met in de meeste gevallen een zekering houder er aan gemonteerd
ik had in d etijd in mijn 380 een rode houder zonder zekering houder
maar hier was de zekering van door gebrand en in dit kastje zat niet meer dan een diode
als deze stuk zijn krijg je dit soort wazige storingen zo is het er en zo is het weer weg
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door RVermeer » 10 jan 2013, 20:48
Bedankt Douwe,
Dat is iets wat ik wel zelf even kan nakijken.
Een nieuwe zal ook geen faillissement worden, denk ik.
-
RVermeer
- Expert Boarder
-
- Berichten: 127
- Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
- Woonplaats: De Meern
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door ElGriffo » 11 jan 2013, 01:38
Volgens mij bedoelen ze gewoon uitlijnen ? of wat hans zegt maximale uitslag begrenzen.
Maar hij zegt dat er met de bandenmaat niets mis is , dan oet ie inderdaad hubbekelubbes velgen
hebben.
-
ElGriffo
-
door Wallietax » 11 jan 2013, 10:29
-
Wallietax
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 916
- Geregistreerd: 01 feb 2010, 00:38
- Woonplaats: Doetinchem
- Roepnaam:
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Arens » 11 jan 2013, 10:30
Ik heb afgelopen jaar hetzelfde probleempje gehad met de APK, net wat Hans zegt inbusboutje verstellen zitten aan beide kanten.
Mijn banden voor zijn 225 breed ET 22 8J.
Groet Richard, 500SEL 1985
-
Arens
- Silver Boarder
-
- Berichten: 179
- Geregistreerd: 23 sep 2010, 20:15
- Woonplaats: Wijchen
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SEL
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Ja
door ElGriffo » 11 jan 2013, 14:21
Bij standaard zou dat niet nodig hoeven te zijn, tenzij er aan gerommeld is
-
ElGriffo
-
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten