[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
R12 vullen hoe wat en waar? : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 23:37

R12 vullen hoe wat en waar?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: R12 vullen hoe wat en waar?

Berichtdoor Marion » 27 apr 2013, 17:06

Bij de W107 club rijden diverse leden met deze koelvloeistof,
Geen ombouw van componenten nodig:

ttp://www.aircobolt.nl
voor het vullen van alle Auto-aircosystemen!
Info@AircoBolt.nl Tel: 06-10679008

BeschrijvingOmbouwen (retrofitten) naar R134a hoeft niet meer!! Aircosystemen (oldtimers) voor 1995 met een R12 (FREON) systeem, kunnen gevuld worden met een menggas R437a (isceon mo49 plus). Isceon mo49 plus is de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen die er momenteel op de markt is. De prijs voor dit koelgas ligt op 10 euro per 100 gram inclusief alle werkzaamheden. (gemiddelde vulling ligt tussen de 800 en de 1300 gram).

Tevens als extra en zeer raadzaam, het toevoegen van een kleine hoeveelheid fluor voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. Dit kost inclusief UV zaklampje : 10 Euro. Ook kan er vlak voor het vullen extra olie toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.
-----------
Airco vullen omvat de volgende werkzaamheden:
- Het aircosysteem leeghalen en controleren van de hoeveelheid restgas voor het bepalen
van de conditie van het systeem en indien nodig controle wat voor gas er bij de laatste vulling gebruikt is.
- Vacümeren en lektesten.
- Eventueel spoelen met stikstof en/of afpersen van het systeem om lekkages op te sporen.
- Het aircosysteem vullen met de juiste hoeveelheid nieuw koudemiddel.
- Controle op de werkdrukken tijdens bedrijf, en de juiste werking van het systeem.
-----------
Ik werk 's avonds en in het weekeinde op afspraak, klaar terwijl u wacht! Voor een afspraak kunt u me bereiken onder nummer: 0610679008

airco.bolt@gmail.com (Geldrop)
Met vriendelijke groeten Richard Bolt

De volgende uitleg is voor mensen die ook willen weten waarom het technisch raadzaam is om te vullen met een vervangend gas:

Bij oldtimers/klassiekers is het vaak dat de airco meerdere maanden of soms jaren niet gebruikt wordt. Als een airconditioninginstallatie gedurende langere tijd niet gebruikt wordt zal het koudemiddel sneller als normaal uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand en de poreusheid van de slangen voor het gas (de zogenaamde natuurlijke lekkage) zal hieraan ook meewerken, denk hierbij aan een ballon met helium deze loopt ook langzaam leeg. Dit veroorzaakt een slecht werkende airco en onnodige slijtage van de aircopomp. Juist dit is de reden dat alle aircosystemen regelmatig gevuld moeten worden voor onderhoud, welke auto met airconditioning u ook rijdt.

Jammer genoeg voor de mensen die een R12 systeem hebben in hun auto is dat er geen R12 (FREON) meer gebruikt wordt sinds 1994/1995, dit is toen uitgefaseerd. Dit komt door de grote belasting van R12 op het milieu, de zogenaamde GWP (global warming potential). 1 Kg R12 staat gelijk aan 8,5 ton aan CO2. Er wordt daardoor aangeraden om uw systeem te laten ombouwen (retrofitten) naar R134a het nieuwere gas, indien mogelijk??!

Oude systemen (R12) maken gebruik van minerale olie die meegenomen wordt door de R12/freon in het systeem en daardoor circuleert. Elke keer als het gas langs de pomp komt wordt deze dus met de olie in het gas gesmeerd. Het nadeel van retrofitten is dat de bestaande minerale olie in het systeem niet mengt met R134a, dus niet circuleert en blijft zitten waar het zich toevallig in het systeem bevindt. De compressorpomp wordt op dat moment niet of nauwelijks meer gesmeerd zodat heetlopen van de pomp op den duur een feit is. Tevens kunnen de rubberen slangen in het systeem het agressievere gas meestal niet waarderen en na een jaar of twee zullen deze langzaam van binnenuit gaan oplossen met alle gevolgen van dien. Een goede retrofit is mogelijk maar dan alleen als alle slangen in het systeem en alle o-ringen in de verbindingsleidingen vervangen worden (vergeet vooral de asafdichting van de compressorpomp niet, of de pomp moet vervangen worden voor een R134a exemplaar) en dat alle overgebleven componenten gespoeld worden zodat de minerale olieresten verwijdert worden. Daarna moet de juiste hoeveelheid pag olie gevuld worden en kan het systeem pas met R134a gevuld worden. Dit is omslachtig en meestal een dure aangelegenheid.

Ik vul al jaren met een "drop in" of menggas dit is een speciaal koudemiddel wat er voor gemaakt is om het oude R12 systeem weer te vullen en gewoon te laten werken. Dit bestaat uit een aantal gemengde gassen die dezelfde eigenschappen hebben als het “oude” R12 . Dit geeft zeer goede resultaten en de airco zal zelfs in koelcapaciteit vooruit gaan. En het belangrijkste! De pomp blijft gesmeerd omdat de olie wordt meegenomen, en de slangen lossen er niet van op.

Het ontbreken van voldoende koudemiddel is dus de meest voorkomende storing die bij oldtimers en jongtimers voorkomt en vooral in het voorjaar opgemerkt wordt of door het wisselen van eigenaar. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te laten controleren op het juiste koelmiddel en de hoeveelheid ervan. Advies: minimaal om het jaar.

Ombouwen (retrofitten) naar R134a hoeft dus niet meer!! Aircosystemen voor 1995 met een R12 systeem, kunnen dus op een makkelijke manier gevuld worden met het menggas R437a (isceon mo49 plus), voorheen R413a (Isceon mo49). Isceon mo49 plus is op het moment de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen die er momenteel op de markt is. Tevens als extra, en zeer raadzaam omdat het toch oudere systemen zijn, het toevoegen van een kleine hoeveelheid fluor voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. En ook kan er vlak voor het vullen extra olie toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.

Mocht het zo zijn dat u na het lezen van deze uitleg nog steeds vragen heeft, kunt u me mailen of bellen voor extra informatie of het maken van een afspraak om uw airco weer leven in te blazen.
Marion
 


Re: R12 vullen hoe wat en waar?

Berichtdoor Walllie » 06 mei 2013, 12:47

Denk dat ik ook maar een een mailtje stuur naar de beste man die hier boven aangehaald word
Wil wel eens weten wat de staat van m.n systeem is en wat er nog mogelijk is en meschien zelfs wel weer een goede werkende airco
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: R12 vullen hoe wat en waar?

Berichtdoor Vlim » 06 mei 2013, 14:07

Voor rond de 30 Dollar koop je een R134a vulsetje.

Ik laat de airco bijvullen als ik de auto ergens mee naar toe neem in de zomer, en als ie dan voor een paar tientjes in de zomer weer koelt, vind ik het al lang best. Mijn ervaring is dat zo'n vulsessie het zo'n 2 jaar uithoudt. En mijn auto's staan vaak lang stil, dus bij intensiever gebruik zal het systeem nog langer gevuld blijven.

De aircopomp schakelt zichzelf uit als de druk te laag is, dus 'droogdraaien' doet hij sowieso al niet. Die van de 500SEL is 13 jaar leeg geweest. R134a erin en lopen. Dus het kan wat hebben, hoor. Veel indianenverhalen en fabeltjes over airco's. Is begrijpelijk, ook die branche moet zijn centen verdienen :)
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2147
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: R12 vullen hoe wat en waar?

Berichtdoor EmileW124 » 06 mei 2013, 15:49

Airco pas gevuld (R32)

http://www.airflow.nl/Default.aspx

even bellen voor een afspraak

Emile
EmileW124
 


Re: R12 vullen hoe wat en waar?

Berichtdoor ploegster » 06 mei 2013, 17:37

Ik heb gehoort dat je in België gewoon R 12 in blik bij de benzinepomp kan kopen en zelf kan bijvullen.daar zijn de milieu regels blijkbaar anders.

Groeten Henk
ploegster
 


Re: R12 vullen hoe wat en waar?

Berichtdoor BasErinkveld » 06 mei 2013, 19:12

Ik zie dat je in Arnhem woont. Als je ondanks eerdere berichten je airco toch wilt vullen met R12, weet ik nog een adres in Wijchen (onder Nijmegen).
BasErinkveld
 


Re: R12 vullen hoe wat en waar?

Berichtdoor Pointer16 » 08 mei 2013, 13:35

Oh Bas, klinkt interessant. Wil je mij de gegevens PB'en? Wellicht wil ik de mijne laten vullen....

Alvast bedankt
Groeten Bas
--------------------
380SE 1985

Alcoholvrij bier is als een BH aan de waslijn...........
Het beste is eruit.
Avatar gebruiker
Pointer16
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 03 jul 2010, 11:57
Woonplaats: Alverna, Wijchen
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten