door Gerko » 07 sep 2013, 09:31
wel, allemaal tips hier, dude.
ik heb het filmpje niet kunnen bekijken, dus weet niet hoe erg je wijzer springt.
ik ben het wel met john eens, dat je radiateur overal warm moet zijn.
niet om je bang te maken, maar wel iets om rekening mee te houden:
de vorige eigenaar heeft de thermostaat eruit gehaald. waarschijnlijk omdat de thermostaat niet opende, waardoor de temperatuur te hoog opliep. immers, dan koelt je koelvloeistof niet meer af via de radiateur. als daar een tijdje mee gereden is, heb je grote kans dat de boel oververhit is geweest en je koppakking dus lek is. het kan zijn dat er al geprobeerd is om lekkage te verhelpen dmv een "radiator-pil", sommigen daarvan zijn een nogal korrelig goedje en kunnen je radiateur zelfs verstoppen!! (wat bij jou het geval lijkt te zijn)
het gebeurt ook wel dat de thermostaat eruit gehaald word om de lekke koppakking of gebrekkige koeling te verdoezelen. bij een lekke koppakking krijg je vaak compressie-druk in je koelsysteem, je koelslangen worden na een tijdje rijden dan knalhard. dit kun je dus wel controleren. het lastige is dat een warm koelsysteem altijd druk opbouwt omdat het koelwater uitzet, en je een speciale dop hebt die drukopbouw mogelijk maakt. vloeistof onder druk kookt later, vandaar dit principe. maar je moet je koelslangen naar je radiateur na een rit toch wel wat in kunnen drukken.
nogmaals, ik probeer je niet bang te maken, maar het KAN zijn dat je hier ook rekening mee moet houden gezien het feit dat je thermostaat verwijderd was. door de drukopbouw kan dan je koelsysteem gaan lekken, bijv bij je thermostaat. het kan zijn dat jij het verlies van koelvloeistof dan wijt aan de lekkage, terwijl je motor het ook verbruikt door de koppakking. start de auto koud goed? rookt hij wit bij een koude start? beide zijn symptomen van een lekke koppakking
een los contact/gammele meter kan op zich ook prima hoor. misschien moet je anders iemand met verstand ervan even snel een blik op je koelsysteem laten werpen. de Mercedes motoren zijn aardig sterk, maar als je geen koppakking problemen hebt (hoop ik voor je!!) dan wil je ze nu ook niet oplopen door gebrekkige koeling. zoals eerder gezegd, een paar tientjes besparing kan honderden euro's gevolgschade opleveren. zou zonde zijn van je portemonnee!!
groet, gerko
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!