door RD500SEC » 03 dec 2013, 18:05
In de originele kabels zit de weerstand in de doppen die op de kabels zijn gemonteerd.
De ontstekings installatie is zo ontworpen dat er een optimale vonk wordt geproduceerd.
Breng je extra weerstand aan door een "R" bougie te monteren, heeft dit effect op de vonk, deze wordt zwakker.
Bovendien worden rotor, rotorkap en kabels, (maar ook de bobine) zwaarder belast, en zullen eerder vervangen moeten worden. Ook de bobine kan in extreme gevallen doorbranden door de zwaardere belasting.
Gebruik je (niet originele) kabels zonder weerstand dan kun je de bougies met weerstand gebruiken.
NGK geeft inderdaad bougies op met weerstand voor gebruik in onze motoren.
Mercedes doet dat niet, die heeft het zo niet ontworpen.
Misschien is NGK niet goed geïnformeerd of is er een foutje in geslopen?
Since resistor type plugs actually “resist” some of the spark energy, non-resistor type plugs actually deliver a more powerful spark. It is for this reason that most racing plugs are non-resistor types. However, in most automotive applications, a resistor plug is required for proper vehicle operation.
Bovenstaande komt direct van de NGK-site, ze gaan ervan uit dat in de meeste gevallen een bougie met weerstand is vereist, wellicht is er onvoldoende aandacht geweest voor uitzonderingen.
NGK belooft een beter presterende motor die zuiniger met de brandstof omspringt, een hogere betrouwbaarheid en een langere levensduur van de bougie bij het gebruik van de door jou gemonteerde bougies. Door de dubbele weerstand en de hierdoor zwakkere vonk ga je prestatie, zuinigheid en betrouwbaarheid niet halen in mijn ogen.
De levensduur van de bougie word misschien nog wat verlengt door de zwakkere vonk.