door Leeflang » 17 mei 2014, 02:39
Dat wel, maar dat wat de ECE versie wordt genoemd is alleen in 1986 en 1987 toegepast.
Daarna had de "gewone" 560 motor zonder katalysator (de "RÜF" versie) 300 pk.
Maar die werd niet in alle landen ook meteen al gebruikt.
In Amerika en Australië helemaal niet bijvoorbeeld.
Voor Japan werd die pas vanaf 1989 gebruikt en dan alleen de katalysator versie, 279 pk dus.
Als het goed is staat de compressieverhouding achter het motornummer ingeslagen (vanaf motornummer eindigend op 037919).
Bij de motoren met het hogere vermogen (300 pk zonder en 279 pk met katalysator, in plaats van 272 pk zonder en 242 pk met katalysator) is de compressieverhouding 10,0:1, bij de eerdere motoren met het lagere vermogen 9,0:1.
Je kunt ook naar de ontstekingsmodule kijken.
Bij de motoren met het hogere vermogen (300 of 279 pk) heeft die twee 8-polige stekkers, bij de eerdere motoren met het lagere vermogen (272 of 242 pk) twee 4-polige.
De motoren met het hogere vermogen hebben ook klopsensoren.
Die zitten onder de motorsteunen en zijn aangesloten op een 3-polige connector op de ontstekingsmodule.
Bij de eerdere motoren met het lagere vermogen en de "ECE" versie zijn die sensoren en die connector er niet.
ontstekingsmodule.jpg
Nog een kenmerk van de motoren met het hogere vermogen is dat ze een 4-polige temperatuursensor hebben.
De eerdere motoren met het lagere vermogen hebben daar een 2-polige sensor.
temperatuursensoren.jpg
Bij de katalysator versie simpelweg de katalysator verwijderen levert overigens niet automatisch het hoger vermogen van de "RÜF" versie op, er zijn meer verschillen dan alleen de katalysator.
Samenvatting van de tabellen uit het werkplaatshandboek:
117968.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.