20140620_171222.jpg20121118_160528.jpg20121118_160308.jpgIMG_0628.jpgHallo,
Ik ben Sjaak en ik ben ooit al eens lid geweest van dit forum, maar door het te weinig inloggen (langer dan 6 maanden niet) is mijn account verwijderd.
Ik ben nog wel vaker even komen gluren op dit forum, maar gezien het feit dat de door mij aangeschafte 500SEC in een permanente stalling stond en ik als daily driver een W124 (300TD uit '86) had hield ik me even iets minder met de SEC bezig.
De SEC heb ik een aantal jaar geleden van heel ver weg uit Duitsland gehaald (Deggendorf) nadat ik een hele rit door Duitsland had gemaakt langs allemaal SEC's die totaal niet waren wat ik zocht. Het moest er destijds absoluut een met boekjes (Scheckheft) zijn, een type 2, zo origineel mogelijk, en natuurlijk voor een goede prijs.
Het is een witte geworden. Een met de originele boekjes erbij, en erg origineel. De originele verbandtrommel zat er nog ongeopend in, en een pak vol boekjes. Het interieur is het zgn boswachtergroene "Nadelstreifenvelours", voorzien van orthopedische stoelen, een electrisch verstelbare stuurkolom en nog wat andere opties. Ik heb hem gekocht bij een kleine Mazda/Ssang Young dealer, waarvan de eigenaar hem in privé bezit had, en hem ook al jaren in zijn loods had staan. Uit die loods waren de originele Gullideckels helaas gestolen, dus die heb ik er later in NL weer bij moeten zoeken.
Toen ik hem gekocht had moest hij natuurlijk wel meteen mee, even 850 km heen en weer (1700km extra dus) om hem op te halen was voor mij geen optie
Het was een apart gezicht. De auto was absoluut niet rijklaar door het lange stilstaan, en er was nog maar 2 uur de tijd voordat de garage dichtging. Alle vloeistoffen werden vervangen, de SEC werd op de brug gereden, en aan elk wiel stond een aparte monteur. Het duurde allemaal iets langer dan de eigenaar van de garage had ingeschat, en hij was uiteindelijk dus iets minder blij met de deal. Ik was blij dat ik de auto uiteindelijk mee kon nemen, en mijn eerste rit ermee was dus meteen 850 kilometer naar huis toe. Gelukkig sneeuwde en ijzelde het flink toen ik Nederland inreed dus ik kon meteen ervaren hoe de achterwiel aangedreven SEC (met zomerbanden..) daarmee omging. Niet goed. De snelwegen waren gelukkig vrijwel leeg, toen ik de fly-over vlak bij mijn huis opreed kwam ik er namelijk niet op en gleed steeds terug...!
Ik kon geen kant op. De witte SEC in een soort sneeuwstorm op de vluchtstrook laten insneeuwen leek me ook geen goed idee, en ik heb de fly-over een keer of 12 opnieuw proberen op te rijden (steeds met een iets langere aanloop) totdat het uiteindelijk lukte. In al die tijd gelukkig geen auto gezien op dit stuk snelweg...
Na deze rit heb ik hem eerst laten poetsen, en daarna in de stalling gezet in afwachting van zijn belastingvrije leeftijd. Het was begin 2009, en ik moest nog 9 maanden wachten...
Uiteindelijk heb ik hem alleen maar in de stalling laten staan. Af en toe gestart, en hij is 2 keer van stalling gewisseld.
In de veronderstelling dat dit ding nooit meer in waarde zou zakken leek het me allemaal geen probleem. De vernieuwde oldtimerwetgeving heeft de waarde helaas geen goed gedaan, en nu weet ik niet zo goed wat ik ermee moet doen. Eerst maar eens dat contactslot herstellen...
Dat werkte bij de laatste verplaatsing niet meer helemaal lekker. Af en toe wel, af en toe niet.. Reparatie nog niet gelukt, ik post hier nog over in een apart topic.
Ik heb ook nog een r107 300sl uit 1986.
Groetjes Sjaak!