De sleutelaars onder ons kennen dit wel , op zondag morgen nog even wat aan de auto doen en je haalt iets los waar een pakking tussen zit en de pakking scheurt.
Nou kun je natuurlijk met vloeibare pakking de boel wel weer (voorlopig) dicht krijgen maar eigenlijk wil je het gewoon zo origineel en dicht mogelijk houden.
Zo stond ik ooit met een Toyota landcruiser en een slippende tussenbak in Hongarije en MOEST de bak open en in geen velden of wegen een dealer of auto materialen handel.
Met behulp van deze techniek , een Biotex doos en een stuk teken papier alles weer netjes in elkaar gezet en dat heeft de volgende 3 jaren nog gezeten.
Om te beginnen maak je met een scherp mesje de vlakken goed schoon.
Pakking.jpg
Vervolgens maak je met een klein schaartje of zoals ik op de foto met een holpijp een gat en leg het stuk papier over het werkstuk.
Pakking (2).jpg
Pakking (3).jpg
Vervolgens tik je met een hamer heel rustig op de randen van het werkstuk en hou je de pakking goed strak over die randen.
Net zo lang tot je helemaal rond bent en je de ruwe vorm van de pakking heb.
Pakking%20(5).jpg
Pakking%20(6).jpg
Pakking%20(7).jpg
Tot slot dan nog de kleine gaatjes voor de boutjes.
Met een klein rond voorwerp, ringsleuteltje of voor mijn part een ontbijtmes druk je voorzichtig op de plaatsen waar de gaatjes moet komen.
(Als je de pakking goed stevig vast kunt houden kan je ook tegelijkertijd draaiend en hard drukkend het gaatje er in de rand door drukken)
Je haalt dan voorzichtig weer de pakking er af en als het goed is zie je de gaatjes al afgetekend op het papier staan.
Weer ff dat kleine schaartje, scherp mesje of in mijn geval een holpijpje de gaatjes door slaan en klaar is klara.
Niet helemaal klaar natuurlijk want je gebruikt gewoon tekenpapier of dun karton.
Het papier of karton insmeren met motorolie en goed in laten trekken.
Pakking is klaar voor gebruik en zelfs op een berg in Oostenrijk kun je de boel weer monteren.
Dit werkt op elke (dunne) pakking dus bv. ook voor je waterpomp.
Het is zelfs zo dat je naderhand niet opnieuw de boel hoeft te demonteren om een originele pakking te monteren want dit is zeker net zo goed als een fabrieks pakking.
Onnodig om te zeggen maar dit werkt dus alleen met dunne pakkingen en niet voor uitlaat pakkingen of kop pakkingen daar dit soort pakkingen meestal een asbest [oid] toevoeging of een vezel structuur hebben.
Het heeft mij al diverse malen gered en afgelopen week kon ik op deze manier toch een lekkende waterpomp weer mooi dicht krijgen.
Gebruik niet al te dun papier ,maar gewoon mooi dik tekenpapier of heel dun karton.
Guus