Het is nu 24 nov 2024, 12:51
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Moderator: Neerven
door RVermeer » 09 jun 2016, 11:02
Een paar dagen geleden heb ik de deurgreep met de slotmechanismes links en rechts omgewisseld, omdat aan de bestuurderskant het slot gaar was.
Alles leek prima te werken. Maar nu gaat regelmatig het alarm af als je de deur opent, of de motorkap.
Na wat geprobeer, heb ik ontdekt dat wanneer ik het slot open (draai naar links), de achterklep op slot gaat.
Doe ik het slot dicht (draai naar rechts) dan gaat de de blokkering van de knop van de achterklep eraf, maar kan toch de klep niet open. De achterklep is zo dus niet meer open te krijgen.
Doe ik de auto nu op slot en doe aan de bijrijderskant de deur van het slot, dan gaat de blokkering van de achterklep er wel af en kan de klep open.
De deurgrepen heb ik weer terug gewisseld en alles werkt weer als vanouds.
Het (b)lijkt dus dat de twee deurgrepen toch niet identiek werken.
Wie weet hoe dit op te lossen?
Toevoeging:
Ik heb het linker slot er weer afgehaald en van binnen en van buiten schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.
Bij dit klusje viel me op dat er duidelijk een 'L' op de cylinder staat.
-
RVermeer
- Expert Boarder
-
- Berichten: 127
- Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
- Woonplaats: De Meern
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door 126 » 09 jun 2016, 21:09
Is het stekkertje nog heel van de linker klink?
Komt vaak voor dat de opstaande rand van de stekker verpulverd en dan zou je de stekker verkeerd aan kunnen sluiten.
Het zijn 3 pinnen.
-
126
-
door Vlim » 09 jun 2016, 21:39
Er zit een kleine microschakelaar aan het slot zelf. Die wil ook wel eens kapot gaan. Dan geeft je slot niet door aan het alarm dat ie op slot is.
-
Vlim
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 2147
- Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
- Woonplaats: West-Brabant
- Type wagen: 500SEL
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door RVermeer » 09 jun 2016, 23:06
De stekkers zijn van beide sloten nog heel en passen goed. Bovendien kan de stekker maar op 1 manier worden aangesloten, doordat er een pasnok aan zit.
Het alarm gaat juist af als het slot open is en je daarna één van de alarmschakelaars indrukt. Bijvoorbeeld die bij de deur of die van de motorkap.
Dat het alarm afgaat komt denk ik omdat op dat moment de achterklep niet van het slot is gegaan.
Met de sloten weer op de oorspronkelijke plaatsen, werkt alles weer zoals voorheen.
Die microschakelaars lijken dus te werken, want of een slot nu rechts of links zit, er gebeurt wel 'iets' als je het slot open of dicht draait. Als er een slot niet goed werkt, zou het dus de rechter moeten zijn. Misschien werkt die deels niet. Bijvoorbeeld dat 1 draad wel spanning krijgt en een andere niet. Want de deuren worden allemaal ontgrendeld en de achterklep bedieningsknop ook (kun je wel indrukken). Maar de slotontgrendeling van de achterklep werkt niet, dus gaat de klep niet open. Eigenlijk net zoals wanneer je de valet-key gebruikt.
Je zou bijna gaan denken dat het by design is dat met het rechter slot niet de achterklep kan worden ontgrendeld.
Ik zal dat rechter slot ook eens goed uitbaggeren. Misschien dat dat helpt.
Wordt vervolgd.
-
RVermeer
- Expert Boarder
-
- Berichten: 127
- Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
- Woonplaats: De Meern
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 10 jun 2016, 22:21
Er staat niet voor niks links en rechts op.
Zit verschil in welke draad aan gestuurd word
Als jij het slot gewisseld hebt en de deur op slot zit denkt het allarm dat hij open isals je de deur van het slot doet denkt het allarm dat hij aan staat
Kwestie van wat draadjes ompolen en het zou gewoon goed kunnen werken
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door RVermeer » 11 jun 2016, 10:11
Open deur Douwe.
Tot die conclusie was ik dus ook al gekomen.
Alleen is de vraag, welke draadjes je dan moet aanpakken.
-
RVermeer
- Expert Boarder
-
- Berichten: 127
- Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
- Woonplaats: De Meern
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 11 jun 2016, 20:09
Zitten maar drie op waarvan 1 plus is dus blijfen er maar twee over toch
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door RVermeer » 12 jun 2016, 15:47
Weer even aan het prutsen geweest.
De kleur van de draadjes aan de stekkertjes blijken links en rechts exact in dezelfde volgorde te zitten.
Rechter slot uitgebaggerd met remmen reiniger. Nu draait die tenminste vlotjes rond.
R links gezet en L rechts en weer eens geprobeerd.
Met de originele, doch versleten sleutel:
1) links op slot gedaan. -> Alle deuren vergrendelen. Knop van de achterklep kan worden ingedrukt, maar klep gaat niet open. (het indrukken van de knop had niet moeten kunnen.
2) links open gedaan. -> Alle deuren ontgrendelen. Maar de knop van de achterklep kan niet worden ingedrukt en dus gaat de klep niet open. Bij het openen van een deur, gaat het alarm af. (vermoedelijk omdat het bij de klep niet goed zit)
3) De achterklep kan nu enkel worden ontgrendeld door het slot aan de rechterzijde te 'ontgrendelen'. Dan is het alarm probleem ook weg.
Vervolgens in dezelfde (gewisselde) opstelling de zo goed als ongebruikte valet-sleutel geprobeerd. En voila, nu werkt alles wèl zoals het moet. Dan moet ik die maar blijven gebruiken.
De twee sleutels eens goed vergeleken en de 'normale' sleutel is wel heel erg weg gesleten. Misschien dat ik een goede sleutelmaker kan vinden die een nieuwe kan fabriceren aan de hand van de 'informatie' die beide sleutels bieden.
-
RVermeer
- Expert Boarder
-
- Berichten: 127
- Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
- Woonplaats: De Meern
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten