Vandaag de compressietest gedaan.
Eerst de compressietest waarbij ik via de compressor druk in de cilinders blaas.
Kleppen van de geteste cilinders waren gesloten tijdens het testen!
Of ik de test verder goed heb uitgevoerd weet ik niet. Gezien ik vrij weinig verschil in de resultaten zag.
Met 6 bar druk op de slang perste ik lucht in de cilinder. Je ziet de drukmeter niet meer dan 1,5 bar tegendruk aangeven. Bij cilinder 2 is dit ook zo, terwijl die in een compressie test vanuit het starten van de motor 9 bar aangeeft. Dus die moet goed zijn.
De lucht vliegt weer uit de cilinder via de voorkant van het blok (bij de ketting). Hoort dit? Zie filmpje..
Cilinder 2:
https://www.youtube.com/watch?v=Ph0lZx9H1hcCilinder 4
https://www.youtube.com/watch?v=sGafofIFvCEIk heb 3 cilinders op deze manier getest, 2,3,4.
Ik zag vrij weinig verschil, behalve dat hij bij 2 extra veel lucht lijkt weg te blazen, maar hier zijn geen harde cijfers van.
Ik heb ook een 2e compressie test gedaan: De manier waarbij je de motor laat doorstarten en vervolgens de druk meet met een compressie meter.
Dit gaf wel duidelijke resultaten.
Vooraf al gedaan:
Kleppen gesteld.
Remolie 3 nachten op de cilinders, vervolgens hele blok met 0,5 liter diesel gespoeld, vervolgens nieuwe olie + filter.
Een aardig rondje gereden.
Getest terwijl de gasklep vol open stond en het brandstofpomp relais eruit was.
Uitslag:
cilinder 1: 10 bar
cilinder 2: 9 bar
cilinder 3: 10,25 bar
cilinder 4: 5,5 bar
cilinder 5: 10 bar
Cilinder 6: 9,5 bar
Duidelijk is dat cilinder 4 het euvel is.
Koelvloeistof is helder en loopt niet weg.
Verbruikt motorolie en rookt flink blauw.
Conclusie: Lekke koppakking? of vastzittende zuigerveer? versleten onderblok bij cilinder 4? schraapveren?
etc..
En 2 foto's voor de aardigheid van de eerste test, via de compressor.
Tips zijn meer dan welkom
IMG_6201.JPG
IMG_6202.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.