Wat de meeste misschien niet beseffen is dat de lak van onze W126 auto's door een mosachtige substantie behoorlijk te lijden hebben. En als je weet dat diezelfde moslaag in staat is om betonnen dakpannen ernstig te beschadigen, dan besef je dat uiteindelijk ook het plaatwerk van onze auto's op den duur er aan zal moeten geloven.
Maar gelukkig zijn er tal van maatregelen te nemen om deze aanslag op het lak tegen te gaan. De meeste wagens zijn ogenschijnlijk schoon, maar bij nadere inspecties blijkt vooral de poriën van het lak nog vol te zitten met vuil. En zolang dat blijft zitten krijgt roestvorming dan ook snel vat op het plaatstaal.
Combineer dat vuil dan ook nog eens met het pekel op de wegen en het proces gaat in de lente in een stroomversnelling. Vooral rondom de wielkasten, waar het zoute vuil meestal blijft liggen.
Tijdens de clinic op 22 januari 2011 zal vooral getoond worden hoe vuil de auto's nog meestal na een wasbeurt nog zijn. We zullen de auto van een van de deelnemers hiervoor gebruiken. Vooral het zogenaamde kleien laat zien hoeveel vuil er nog op het lak aanwezig is.
Na dit kleien wordt er nog verder schoon gemaakt en uiteindelijk krijgt het lak een verzegeling met een carnaubauwax. Je zult ervaren dat je een grote W126 hebt, want het kost aardig wat tijd. Bepaalde materiaal zoals het chroomwerk krijgt ook zo zijn aandacht. Grappig om te zien hoe gemakkelijk de waas op het chroom ook met klei zo verdwenen is. Doe daar dan de juiste wax op het chroom ziet er weer als nieuw uit.
Voor de bekleding is er tijdens deze clinic ook aandacht. Maar eenmaal verbleekt door overvloedige zonlicht, krijg je die niet meer als nieuw. Voor lederen bekleding is wel veel te bereiken.
Tot zover de info, er komt nog meer.