door Leeflang » 25 dec 2010, 01:46
Theoretische (berekende) waarden voor de 560SEC met standaard band / velg (215/65 15):
hoogte van de band = breedte van de band x hoogte-breedte verhouding
hoogte van de band = 215 x 65 / 100
hoogte van de band = 139,75 mm
doorsnede van het wiel = 2 x hoogte van de band + doorsnede van de velg
doorsnede van het wiel = 2 x 139,75 + 15 x 25,4
doorsnede van het wiel = 660,5 mm
omtrek van het wiel = doorsnede van het wiel x π
omtrek van het wiel = 660,5 x π
omtrek van het wiel = 2075 mm = 2,075 m = 0,002075 km
De 4e versnelling van de 560SEC heeft een overbreng verhouding van 1 : 1
De eind overbrenging van de 560SEC is 2,65
snelheid in km/u = toerental in RPM x 60 minuten in een uur x omtrek van het wiel in km / ( overbreng verhouding versnelling x eind overbrenging )
snelheid in km/u = toerental x 60 x 0,002075 / (1 x 2,65)
snelheid in km/u = toerental x 0,04698
Dus: toerental = snelheid / 0,04698
toerental bij 100 km/u = 100 / 0,04698 = 2128 RPM
toerental bij 120 km/u = 120 / 0,04698 = 2554 RPM
Optimum aut nihil.