Beste leden,
Hierbij stel ik mij reeds als nieuw lid voor, al heb ik nog geen W126 in mijn bezit. Wél heb ik dit forum al meerdere malen geraadpleegd met betrekking tot het beantwoorden van veel van mijn vragen.
Wie ben ikIk ben 29 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ben nu ongeveer 2,5 jaar aan het werk en na 2,5 jaar slechts een motor tot mijn beschikking te hebben gehad, is het nu tijd om eens op zoek te gaan naar mijn eerste eigen auto. Ik ben technisch zeer beperkt onderlegd en zal de werkzaamheden aan de auto dan ook uit (dienen te) laten voeren door een professional.
Hoe het allemaal begonAfgelopen nazomer ben ik naar Marokko op vakantie gegaan. Op weg naar Charleroi zat ik in een 190D en in Marokko reden we allemaal in 240D's rond. De staat van de auto's was meestal niet helemaal top, maar ze reden nog met 700.000+ km! Terug in Nederland maar eens Marktplaats rond gaan zoeken naar een belastingvrije Mercedes!
Begon mijn zoektocht nog met een idee dat ik voor ongeveer EUR 4.000 / 5.000 wel een mooie 25 jaar oude Mercedes kon vinden, het is nu al gestegen tot ongeveer EUR 8.000.
Dit volgt met name door de keuze voor een W126, een paar proefritjes en de berg aan informatie die te lezen is. Volgens mij hoe meer je leest hoe meer je wilt, dus het wordt tijd om binnenkort tot aanschaf over te gaan! Iedereen verklaart me trouwens onderhand voor gek, aangezien ik voor dat geld bijna een nieuwe kan kopen.
Wat wil ikZeker NIET zo'n nieuwe!
Ik denk dat de W126 de meest praktische belastingvrije Mercedes is waar ik - indien nodig - ook elke dag gebruik van wil/kan maken. Om de kosten nog enigszins binnen de perken te houden ben ik wel van plan bij aanschaf een LPG installatie in te bouwen. Ondanks dat ik de uitspraak van één van jullie leden "LPG is om op te koken" wel erg kan waarderen!
Dan komen de volgende vragen:
Welke versie?
SEL, SE of SEC. Eigenlijk maakt mij dit niet zoveel uit. Meest praktisch voor mij is de SEC denk ik. Dit met name in verband met parkeren. De kosten van de SEC zijn echter veelal een stuk hoger. Daarnaast vind ik het vaak wel een beetje en "sjonnieauto". Dus dan maar een SE? Ach, dan kan ik toch ook wel kiezen voor een SEL? Wat is jullie mening?
Welke motor?
280, 300, 380, 420, 500 of 560. Dan valt als eerste de V6 voor mij af. Ik vernam dat de motor eigenlijk niet sterk genoeg is voor het gewicht en daarnaast heeft ie geen V8!
Dan blijven over de 380 - 560. De nokkenassen van de 380 geven nog al eens problemen en het verbruik bijna gelijk aan de 500. Dus dan maar de 500. De 560 is echter weer wat verder ontwikkeld. Jullie begrijpen vast al waarom de auto op deze manier steeds duurder gaat worden.
Openstaande vragen1) Heeft iemand nog een praktische checklist welke onderdelen ik dien te controleren bij het controleren van een W126?
2) Wie heeft goede ervaringen met een bepaald bedrijf bij het plaatsen van een LPG installatie? Is EUR 1.250 - 1.500 een goede inschatting voor het laten plaatsen van een LPG installatie?
3) Wat is een goede verzekering? Ik ben 29 jaar, eerste auto (dus in beginsel geen schadevrije jaren) en verwacht max. 18.000 km te maken. Ik kan dit echter de eerste jaren misschien ook wel beperken tot 10.000 km (echter niet alleen tourritten).
4) Wat houdt precies het lidmaatschap van een FEHAC club in? Wat is een leuke club om lid van te worden?
5) Alle verdere info is natuurlijk ook welkom!
Rest mij jullie allemaal een heel goed nieuwjaar te wensen!
Groeten Bas