door Leeflang » 20 jan 2011, 22:05
De economy meter is geen verbruiksmeter.
Het is een vacuümmeter die de mate van vacuüm in het inlaat spruitstuk meet (bij meer vacuüm wordt de wijzer verder uit het rode gebied getrokken, bij geen vacuüm staat de wijzer vast in de rode hoek).
Er is wel enige relatie tussen de hoeveelheid lucht (en dus het toerental) die de motor ingezogen wordt en de hoeveelheid brandstof die daarbij verbruikt wordt, maar dat is geen constante, noch lineaire relatie.
Bij bergop rijden is het verbruik hoger dan bij bergaf rijden, ook al is het toerental gelijk.
Voor vergelijking bij rijden in verschillende versnellingen is de economy meter al helemaal niet geschikt.
Bij terugschakelen neemt het toerental toe, er wordt dan vaker en dus meer lucht de motor ingezogen.
Er ontstaat een groter vacuüm in het inlaat spruitstuk, dus de wijzer wordt verder uit het rode gebied getrokken.
Echter door het hogere toerental wordt vaker en dus meer brandstof de cilinders ingezogen dan wel -gespoten.
Maar per omwenteling is minder kracht nodig en dus minder brandstof.
Kortom een complex samenspel van kracht, lucht, toerental en brandstof waar je met de economy meter weinig conclusies uit kunt trekken.
Je kunt de meter wel prima gebruiken om binnen één versnelling te bekijken of je efficiënt aan het optrekken bent.
Als je het gaspedaal ver intrapt blijft de wijzer ver in het rood, terwijl met minder ver intrappen het verbruik behoorlijk afneemt en de acceleratie niet.
Optimum aut nihil.