door Vlim » 23 jan 2011, 19:46
Het verschil zit hem in de details.
Als een taxatie wordt uitgevoerd door een beëdigd taxateur is het taxatiebedrag geen discussiepunt. Juist omdat de taxateur aan bepaalde eisen voldoet, geeft dit juridisch gezien verder geen problemen.
De clubtaxatie die o.a. de S-Klasse Club Nederland doet, maakt gebruik van een andere constructie die in 9 van de 10 gevallen net zo rechtsgeldig is. In dit geval is er spraken van een zogenaamde 'partijentaxatie'. Dit betekent dat 2 partijen, de eigenaar (klant) en de verzekeraar samen een waarde overeenkomen. De club dient slechts als intermediair (tussenpersoon) tussen deze 2 partijen. De enige reden waarom een verzekeraar mag/kan afwijken van een taxatie is wanneer blijkt dat de verzekerde waarde en de echte waarde totaal niet met elkaar in overeenstemming zijn (oud barrel van 1000 euro getaxeerd op 100.000, enz...).
Dus iedereen die zegt dat een clubtaxatie niet geldig of niet rechtsgeldig is, staat uit zijn/haar spreekwoordelijke nek te lullen.
Verzekeraars zijn echter niet achterlijk en zullen bij twijfelgevallen zeker niet simpel en snel uitkeren. Als het een normale situatie is, met een normale auto en een normaal, redelijk taxatiebedrag, is er niks aan de hand.