door RVermeer » 05 feb 2009, 12:31
Hoezo lul verhaal? Op de forums is genoeg te vinden over problemen met motoren door gasinstallaties, voornamelijk bij 6 cilinders.
En "baat het niet, dan schaad het niet" is ook zo'n dooddoener. Ik zeg liever: "if it ain't broken, don't try to fix it".
Ik heb dit systeem gekozen, omdat:
1) het zoveel mogelijk van die pak-weg 230 HBP beschikbaar houdt. Daar koop je toch een 500 voor? Of ben ik de enige?
Als het goed genoeg is om een dikke amerikaanse slurper op gang te houden, dan moet een 500SE zeker lukken.
2) Ik heb in twee auto's met gas proefgereden (allebei 380SE's) en die liepen allebei slecht stationair en slecht bij lage snelheden. De ene installatie was 1 jaar oud en de andere gloednieuw. Beiden waren OMVL installaties. Misschien is de installatie best goed en de inbouwer niet, of het is andersom. Dat kan ik niet beoordelen.
De inbouwer is een groothandelaar die inderdaad is gespecialiseerd in Amerikaanse oldtimers met grote motoren. Hij heeft netjes laten zien wat de verschillen tussen de verdampers zijn en uitgelegd waarom de één heel veel vermogensverlies geeft en de andere niet. Ik ben technisch genoeg geschoold om te zien dat hij geen lulverhaal ophing. Een luchtinlaat van ruim 10 cm in doorsnede laat nu eenmaal meer lucht door dan die met een diameter van 5 cm.
Ik had in eerste instantie om een systeem MET flashlube gevraagd. Maar na veel info zoeken en het feit dat er bij de motor en in de bijgeleverde papieren staat aangegeven dat mijn motor op loodvrije benzine kan draaien (er zijn later extra harde klepzittingen ingezet), ben ik tot de conclusie gekomen dat IK het niet nodig heb. Je voegt toch weer iets toe aan de motor, wat ook weer invloed heeft op de werking en ook kapot kan gaan. Bovendien raakt het je portemonnee, terwijl het niet nodig is. Het gaat mij niet om die paar tientjes. Maar ik gooi mijn geld liever niet weg. Nu kan ik voor die centen weer een nieuw deurrubber kopen.
Voor de zekerheid heb ik het de inbouwer ook nog eens gevraagd. En als die man vervolgens bevestigt dat flashlube niet nodig is en daarmee een stukje inkomen minder heeft, heb ik wel vertrouwen in zijn advies. Meer vertrouwen dan in mensen die zeggen "ik heb hem zelf ook", terwijl ze toegeven dat ze niet weten of het helpt.
Bij van Orsouw in Eindhoven kost hetzelfde systeem volgens hun website 1750 euro. Dus....... Je moet wel appels met appels vergelijken. Overigens moet van Orsouw nog steeds op mijn mailtje van zes weken geleden reageren.
@chili500se: als de tekst niet duidelijk was:
- Een V8 heeft geen flashlube nodig en hoeft ook niet regelmatig op benzine te rijden om de kleppen te smeren;
- Een 6 cilinder met flashlube hoeft niet regelmatig op benzine te rijden om de kleppen gesmeerd te houden;
- Een 6 cilinder zonder flashlube gaat na 15000 kilometer kapot, tenzij je regelmatig op benzine rijdt en daar loodvervanger bij doet. Je moet dan wel andere bougies dan de standaard gebruiken, want de kalium die in de loodvervanger zit KAN normale bougies wegvreten, als je veel 'koud' rijdt. Die kennis heb ik opgedaan toen ik nog in een Alfa GT uit 1968 reed.
Voor alle drie geldt wel dat je af en toe op benzine moet rijden om te voorkomen dat de brandstofpomp en de leidingen droog komen te staan, indrogen en kapot gaan. En gewoon om te controleren of alles überhaupt nog werkt.
Flashlube is een soort loodvervanger, maar dan één die continu wordt toegediend, in plaats van dat je het in de tank moet gooien.
Nu niet direct reageren dat flashlube geen loodvervanger is. Ik weet ook wel dat het chemisch gezien niet hetzelfde is. Maar het doel van het spul is hetzelfde: de kleppen smeren en invreten voorkomen.
Ik hoop dat ik de 'tegenstrijdigheden' heb opgehelderd.