Mijn eerste post na het voorstellen
Ik maak het meteen ingewikkeld wellicht maar ik loop er al een hele tijd mee vandaar.
Ik ben zoals in mijn voorstel ronde te zien een behoorlijk fan van japanse auto's, met name honda en toyota. Mijn hele (rijbewijs) leven heb ik al honda's gereden. SInds 2006 heb ik ook een diesel van dit merk, pracht van een blok maar helaas er zit van die Bosch rommel op die stuk gaat... Affijn, lang verhaal korter: mijn schoonpa heeft een motorjacht (wij noemen dat een boot) met daarin een OM617. Ik ben deze motor ontzettend gaan waarderen! Nu rij ik graag in mijn honda's rond maar een honda als oldtimer is geen praktisch iets. Verkrijgbaarheid van onderdelen is hier met name een probleem. Een tijd lang ben ik gaan nadenken wat nu de beste optie zou zijn en voorwaar: Mercedes is toch wel het oldtimer merk bij uitstek!
Op een goede dag klom ik in mijn favoriete autozoekmachine (mobile.de) en klopte daar mijn vereisten in: diesel, oldtimer, automaat, climate control, cruise control... en daar rolde welgeteld een auto uit: de W126. Ondertussen heb ik geleerd dat de W123 dit ook allemaal kan hebben in theorie maargoed. Dat is een ander verhaal. Voordeel van dat ding is dat er een station van te verkrijgen is
Ik heb ondertussen wel geleerd dat amerikaanse auto's (auto's afkomstig uit de states, niet perse daar geproduceerd) nogal eens wat onderhoud kunnen missen, afgeleefd zijn enz. De Diesel W126'ers zijn alleen in de states geleverd en de automaat bakken zijn niet helemaal opgewassen tegen het diesel geweld is de consensus. Tevens zijn de prijzen die gevraagd worden voor deze voertuigen met name in Nederland absurd. Alsof men goud in handen heeft
Maar nu mijn vragen
(sorry voor al dat geklets, ik praat altijd zo veel
)
Ik wil bij voorkeur een OM617 blok gebruiken, de OM603 schijnt nogal wat problemen gekend te hebben met trap oxidizers, cylinder koppen die niet helemaal jofel zijn enz. Toch zou ik het ook mooi vinden om een L te rijden. Een euro ombouw naar diesel komen we met regelmaat tegen, sommigen echt in verschrikkelijke staat
, maar dit geeft mij wel aan dat het kan. Ik wil nu een W126 chassis zien te bemachtigen, een L en daarin een OM617 lepelen. Kan dit? Er is een type goedkeuring voor diesels dat is duidelijk, ook in een L maar niet met dit blok, is dit een probleem?
Uiteraard wil ik zoveel mogelijk van de luxe artikelen erop bouwen of houden, zeg maar gerust een full options 560SEL maar dan met diesel blok. Mijn inziens moet dat allemaal gewoon werken en is er niks motor specifiek aan, behalve wellicht het hydro-pneumatische veer systeem, weet iemand dit?
Ik wil ook de motor reviseren en een beetje kietelen, onze noordelijke vrienden in Finland oa weten aardig wat pk's uit dieselbenzen te persen zonder dat ze stuk gaan. 350PK voor een OM617 is haalbare kaart, maar dat is niet wat ik wilde doen
Het moet wel een daily driver worden. Het grootste probleem is de automaatbak, ik heb ook niet zoveel verstand van die dingen. Kun je zo'n ding "tunen" of ugpraden dat hij meer vermogen/koppel kan verwerken? Is de 560SEL bak niet aan de diesel te koppelen? Ik weet dat je dan waarschijnlijk een verloop plaat nodig zult hebben om de bak aan het blok te koppelen.
De reden dat ik bij voorkeur de Benz bak blijf gebruiken is natuurlijk omdat ik het cruise control systeem wil behouden en deze zit gekoppeld aan de topografische sensor in de versnellingsbak.
Nu kende ik een diesel specialist die op zich prachtig werk levert, maar gewoon geen afspraken kan nakomen dus die vermijd ik voortaan als de pest dus ik zoek ook nog een goed adres voor dit werk.
Affijn, vragen en ideeen genoeg, er komen er vanzelf nog meer binnen maar hier hou ik het nu even bij.
Thanks,
-P