Iedereen bedankt voor het warm onthaal in de 'even voorstellen' sectie.
Ik wil dus 10 tot 12K uitgeven voor een mooie 126 (Met nog wat speling naar boven voor onvoorziene kosten na aankoop) en wil daar zogvuldig in te werk gaan.
Allereerst ben ik een hele tijd dit forum gaan lezen alvorens ook maar één auto in het echt te gaan zien, want als je sommige horror-verhalen leest is een 'impuls-aankoop' het slechtste dat je kunt doen.
Daarna ben ik heel wat 126sen gaan bekijken.
Gisteren kwam ik toch wel iets bijzonders tegen, en om scheve ogen te voorkomen (De huidige eigenaar zou misschien lid kunnen zijn van dit forum) zal ik nog even geen namen of lokaties noemen.
Een 280SE die volgens de advertentie: "Eruit zag of hij nieuw de fabriek was uitgerold". Nu moet je dat natuurlijk met een korrel zout nemen, maar ik ben gaan kijken, en mijn ogen vielen open van verbazing. Ik heb nog niets gezien van 30 jaar oud in deze staat (aan de oppervlakte althans) Aan de advertentie was niets gelogen.
Hierbij mijn vragen/ opmerkingen:
De wagen komt uit Duitsland, met, voor een 126, èrg weinig kilometers. (En ziet er dus zoals gezegd onberispelijk uit).
De huidige eigenaar heeft er maar anderhalf jaar in gereden, en de auto staat sinds april te koop in consignatie bij een garagebedrijf.
De wagen zakt bijkans door de assen van de Dinitrol (nota ingezien, en onder de wagen gekeken) Dit kan betekenen dat de zaak goed beschermd is, maar ook dat men misschien de bedoeling heeft gehad enkele zaken te camoufleren, die het daglicht 'letterlijk'
niet kunnen velen.
Ook is het opmerkelijk dat de huidige eigenaar de wagen zo snel, en na er zo weinig in gereden te hebben, alweer wil verkopen. Ik heb ook een nota ingezien waarin de hele ontsteking is nagekeken voor een paar honderd euro omdat de motor onregelmatig liep. Vlak na deze reparatie heeft men de wagen te koop aangeboden.
Ik zag dat er ongeveer 3 flinke eetlepels olie op de grond lagen onder de motor, en ongeveer 1 eetlepel in het midden onder de achteras. Aangezien de auto sinds april niet meer van zijn plaats geweest zou ik willen vragen of het normaal is dat een 126 in 9 maanden tijd zo'n hoeveelheid olie verliest.
Nogmaals, het hoeft helemaal niets te betekenen, maar dit zijn de zaken die ik heb opgemerkt.
Er zat een juichend taxatierapport bij dat een vervangingswaarde aangeeft van ongeveer een derde méér dan er voor de auto gevraagd wordt (Zo'n beetje standaard als ik het goed heb begrepen).
Ik ben serieus in deze auto geinteresseerd, maar vanwege bovenstaande bevindingen wil ik zeker een aankoopkeuring (hè hè eindelijk on-topic
) laten doen. Nu heb ik op de zoekfunctie gezocht onder 'aankoopkeuring' maar die postings riepen helaas meer vragen op dan ze beantwoorden.
Niet iedereen schijnt het eens te zijn over het nut van zo'n keuring en door wie je dat op welke wijze moet laten uitvoeren. Er wordt in een posting zelfs in minder fraaie bewoordingen gerept over potentiele klanten die een ANWB keuring willen laten doen. (Maar wie dat zeggen zullen waarschijnlijk de forumleden zijn die zelf in de handel zitten
)
De garage waar de wagen in consignatie staat heeft toegestemd met een aankoopkeuring bij hem 'aan huis' (Beschikt over een brug)
Ik wil in hoofdzaak dat de motor, aandrijving en de versnellingsbak goed worden onderzocht, maar uit de postings lees ik dat, als ze al niet worden overgeslagen bij een aankoopkeuring, ze in vage termen en met het grootste voorbehoud in een keuringsrapport worden vermeld.
Maar ik wil daar dus juist de nadruk op bij een eventuele keuring. Dingen als compressie test, of zelfs de boel van binnen bekijken met een soort 'endoscoop' achtig iets zijn dingen waar sommige taxateurs reclame mee maken.
Zijn er ervaringen van forum leden? En weet iemand een goede instantie/taxateur die dit soort keuringen 'aan huis' kan verrichten?
Of zou ik overeen moeten komen dat de wagen op een andere lokatie wordt gekeurd?
Laat ik afsluiten met de opmerking dat ik mij zeer goed besef dat een auto 100% kan worden verklaard, maar dat een week later de nokkenas je om de oren vliegt. (Of 2 want het is een DOHC
) Maar het gaat mij erom dat het bij aankoop goed zat.