Beste allen,
Een week geleden stelde ik mijn eerste - technische - vraag op dit forum, waarna ik erop werd gewezen dat ik mezelf wel eerst dien voor te stellen voordat ik een topic open - bij deze!
Mijn naam is Jan Peter en ik woon in de provincie Utrecht. Sinds oktober ben ik in het bezit van een diamantblauwe 420SE uit 1988 met lichtbruin MB-Tex, mooie combi. Kilometerstand bij aanschaf: 36.000 (inmiddels 50.000). Voor de twijfelaars onder u: de kilometerstand is door de MB dealer als 100% authentiek bevestigd.
De auto is in alle opzichten een genot en een plezier om mee te rijden. Misschien wel het leukste vind ik het Dr. Jekyll en Mr. Hyde karakter; een heerlijke 'cruiser' maar als je wilt en/of 'het moet' gaat het ding als de spreekwoordelijke brandweer, met een wegligging die ik voor een auto van deze leeftijd en grootte verbazend goed vind.
De reden voor aanschaf was een gecombineerde: als recent gestarte ondernemer wilde ik een auto van 15 jaar of ouder kopen i.v.m. de bijtelling over de restwaarde. Hoewel ik ook wel even naar andere merken heb gekeken waren die voor mij nooit een serieus alternatief; de W126 is het enige model dat mij (zeer!) kan bekoren, en in combinatie met de prachtige manier waarop het ding in elkaar is geschroefd blijft er dus maar een optie over.
Het is dus een erg fijne auto, op één probleem na dat er sinds de aanschaf inzit: een trilling die zich rond de 80 maar vooral vanaf 120/130 km. per uur manifesteert; daar gaat mijn bovengenoemde technische vraag dan ook over. Aan band/velg-combinatie ligt het niet, en het remsysteem is inmiddels geheel gereviseerd/vervangen. Uit de reacties die ik inmiddels op mijn technische vraag heb gekregen blijkt dat er toch behoorlijk wat oorzaken kunnen zijn: lagers, aandrijving, assen, stuurstangen, pitmanarmen, kruiskoppeling, hardyschijven, enz.! (bedankt voor alle reacties!) Ik wil het probleem wel oplossen want het is net te irritant om mee door te blijven rijden, maar wil liever ook geen 5K Euro verder zijn voor het probleem is opgelost...
Ik heb de auto tot volle tevredenheid in onderhoud bij Stern in Zeist (Marco Kraan). Het 'probleem bij mijn probleem' is dat in het oplossen ervan waarschijnlijk (vooral) veel uren kunnen gaan zitten. Het is immers, laten we wel wezen, uiteindelijk een kwestie van het bovengenoemde rijtje mogelijke veroorzakers in de meest logische volgorde afgaan tot het probleem opgelost is. En daar gaan onderdelen, maar vooral veel tijd in zitten. En dan ben je met officiële MB-werkplaatstarieven natuurlijk meer 'aan de beurt' dan wanneer je de klus(sen) laat doen door een onafhankelijke specialist die zomaar een paar tientjes per uur goedkoper is. Hoe dan ook, ik ben er nog niet uit want zoals gezegd heeft Stern Zeist me tot nu toe wel goed geholpen. Ik houd jullie op de hoogte en als het probleem is opgelost laat ik weten wat het was!
Gr.. Jan Peter