Ik heb een rollenbank staan voor de hobby
Probleem met rollenbanken is het verlies.
Banden verstoken een aanzienlijk deel van het vermogen, de roldiameter heeft hier veel invloed op. ook aandrijf verliezen tussen het vliegwiel en wiel zijn aanzienlijk.
kan wel oplopen tot 20%.
Verwacht dus niet dat je het krukas vermogen zoals opgegeven in de specs, op je bank tevoorschijn komt.
Wat je wil is het mengsel onder (deel) belasting meten.
Dit kan met een geremde bank en viergastester waar de rijomstandigheden nagebootst worden.
Een inetia bank, waarbij een zware rol op toeren wordt gebracht is hier minder voor geschikt (dit hebben de meeste tuningclubs).
Het kan ook met een breedband lambdasonde, bijvoorbeeld een innovate LC1 a 180€ op de laptop en gewoon over de weg rijden.
Nadeel van zo een lambdasonde is dat je een gemiddelde van alle cilinders meet. En ook dat je geen info hebt van de uitlatgas samenstelling zoals met een viergastester.
Maar je komt er wel een heel eind mee, en het is relatief goedkoop!