[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Slijtage : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 20:55

Slijtage

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: Slijtage

Berichtdoor Peter 500SEC » 16 mei 2012, 10:55

Laatst bijgewerkt door Peter 500SEC op 16 mei 2012, 11:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter 500SEC

Berichtdoor Olleke Bolleke » 16 mei 2012, 11:09

Een verse rotor met verdelerkap en wat bougiekabels doet wonderen in dit soort gevallen. :lol:
Olleke Bolleke

Berichtdoor Peter 500SEC » 16 mei 2012, 21:22

Dat vermoeden heb ik ook Hans ;)

Dit zou eigenlijk bij de periodieke onderhoudsbeurt naar voren moeten komen
Peter 500SEC

Berichtdoor Iwema » 16 mei 2012, 21:42

Mercedesen kunnen makkelijk 500.000 km draaien mits er goed ondehoud wordt gelpeegd!

Het begint al met het plaatsen van de auto op een brug.
Bij een 2 kollomsbrug. Als de steunplaten niet op de juiste plaats zitten staan ze vaak op de wielkast/koker randen.
Deze kunnen de auto niet dragen. Door de vervorming gaat deze verbinding open staan en rotten.
Als er aan de auto gewerkt wordt moet dit vaak goedkoop en snel. Hierbij wordt veel van het onderhoudswerk overgeslagen. ( wie wil er nu 750.00 euro of meer voor een grote beurt betalen?)
Zeker als de auto's 10 tot 15 jaar oud zijn.
Bij de zoveelste eigenaar moet zo'n auto vaak alleen maar rijden.
De waarde is vaak (zeker in het buitenland) bijna de prijs van een grote beurt (zwart/wit gesteld).
Nu verwachten velen dat er toch altijd goed onderhoud is gepleegd aan de auto die zij gekocht hebben of gaan kopen.
Als dit het geval is dan zul je als je goed onderhoud pleegt nog tientalle jaren plezier van je auto kunnen hebben.
Het is net als bij een Rolls; de auto is na genoeg onverslijtbaar.
Maar ook voor de Rolls geld dat er goed onderhoud gepleegd moet worden anders heb je in een paar jaar het wrak van de week.

Als er geen goed onderhoud gepleegd is moet je de inhaalslag nog maken. Dit kost heel veel geld voordat je auto weer is wat hij ooit was.
Het is daarom beter een hele goede auto te kopen en deze goed te onderhouden inplaats van er een op te(laten)knappen.
Een aankoopkeuring door een vakman is zeer belangrijk.
Hij kan zien en meten of je toekomstige auto ook werkelijk goed is.

De W126 was zijn tijd ver vooruit en kan daarom ook nog perfekt gebruikt worden in het dagelijks verkeer.
Als je een goed exemplaar hebt rij je als een koning.
Maar ook hij is aan slijtage onderhevig

Hugo
http://www.iwemaenterprise.nl
Iwema
Junior Boarder
Junior Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Peter 500SEC » 16 mei 2012, 21:49

Mij heeft het na de aankoop van mijn SEC, de achterstallige onderhoud ca. 3000 € gekost, maar vond het de investering zeer zeker waard.

Na 10 000 km gereden te hebben, weer een grote beurt laten doen.

Mijn SEC loopt dan ook als een zonnetje :mrgreen:
Peter 500SEC

Berichtdoor Corvette » 16 mei 2012, 22:01

De mijne loopt ook perfekt maar als hij toch 3 dagen stil staat in de stromende regen dan merk ik dat toch.
Nu heb ik vandaag toevallig de komplete distributieset, spanner, geleiders, bougies, thermostaat , diverse koelslangen en enkele vacuumslangen laten vervangen en hij loopt nu echt helemaal superstil op benzine en op gas. 8-)
En ja het was wel weer tijd voor een beurtje na 3 probleemloze jaren. ;)
Maar wat ik wil zeggen, het is gewoon beter om je auto gewoon te gebruiken, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt. :lol:
Ik had met de corvette altijd wel ergens een lekkage als hij uit de winterstalling kwam, pakkingen drogen uit en de remcupjes vonden het stilstaan ook niet leuk. :dry:
Corvette
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja

Berichtdoor Peter 500SEC » 16 mei 2012, 22:11

Ik gebruik mijn SEC niet dagelijks, daar heb ik een andere auto voor

Mijn SEC is mijn hobby, niet meer en ook niet minder.

Mijn dagelijkse auto verbruikt toch wel beduidend minder brandstof.

In het geval dat wij mooie weer hebben en ik een grotere afstand moet rijden, maak ik bij voorkeur gebruik van mijn SEC

Tijdens het stilstaan, heb ik niet het gevoel dat er slijtage, van wat dan ook, optreedt

Wat ik eigenlijk bedoel met deze topic is, wat slijt er nou als onze W126 niet wordt gebruikt ?

Stel ik heb een splikssplinternieuwe startmotor op het schap liggen, is deze dan aan slijtage onderhevig ?

Of slijt hij alleen als hij aan de motor vast zit maar verder niet gebruikt wordt ?

Lijkt mij sterk

Het zelfde betreft ook de versnellingsbak en of achteras e.z.v.
Peter 500SEC

Berichtdoor Douwe » 17 mei 2012, 08:23

door stilstand heb je geen slijtage
maar wel achteruitgang van bepaalde delen zoals uitdrogen rubberdelen ophanging stofhoesen enz
maar ook lagers worden plat of vervormen door 1 zijdige beslasting
maar dan heb je het over stilstand van jaren
en wat beterft startmotor die op de plank ligt en hier al een jaar of 10 ligt
die wil ik niet zo onder mijn wagen
ik heb een soort gelijk probleem gehad met een shovel die ook al aardig op leeftijd was ik geloof dat hij 22 jaar oud was
hier kwam een nieuw startmotor op die had al jaren in het magazijn gelegen bij kuiken emmeloord
je kon dit zien aan de dikke laag stof op de startmotor
hij heeft 1 keer de motor gestart en is daarna verbrand omdat de bendix door het oude vet en mogelijke roest en stof
niet meer terug kwam op de rust stand
daardoor heeft de startmotor mee gedraaid met de motor en stond te koken achter de kap
dus ja conclusie ik denk wel dat iets wat niet gebruikt word aan ouderdom onderhevigd is slijten doet het niet
maar verouderen wel ;) ;) ;) ;)
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986

Berichtdoor Peter 500SEC » 17 mei 2012, 08:29

Ja Douwe, daar heb je een punt

Daar zit wel iets in

Smering die uitdroogt en verhardt, daar kan ik mij indenken net als ook rubber delen verharden na verloop van tijd
Peter 500SEC

Berichtdoor REgbers » 17 mei 2012, 12:57

Ik denk ook dat je een auto beter elkedag kunt gebruiken dan dat je eens per maand de auto pakt.
Mijn vriend heeft een 420SEC met 130000km op de teller, het zijn echte km, boekjes alles erbij. toch had hij een ingesleten nokkenas. Dit komt omdat als je de auto langere tijd stil laat staan, de olie helemaal zakt, zie het als een doorzichtige tomatenketchup fles op de kop, na een dag is alles nog rood in de fles maar na een week is de fles aan de bovenkant doorzichtig.Nog een voorbeeld, als ik mijn waterpomp s,winters binnen zet en gebruik hem na een paar maanden weer, dan zit hij vast en moet ik hem helpen op gang brengen door uitgedroogd vet enz.
Zet een frituurpan maar eens een jaar weg met minerale olie, dan lijkt het wel lijm.
Dat is natuurlijk niet met alles zo, leg maar een goudenketting 10 jaar op het schap, na 10 jaar nog steeds het zelfde. :woohoo:
Hoop zo een beetje te hebben uitgelegt.
REgbers

Berichtdoor VolvWil » 17 mei 2012, 13:45

Ik zit in de heftruck van het merk Still.
Best wel een sterk merk in electra trucks en er zijn dus klanten waar ik kom die maar niet geloven dat het ding onderhoud nodig heeft.
Want ik rij er maar een uurtje mee per week of zelfs per maand.
Er is er zelfs eentje met VW gasmotor die geen distributie verniewd wil hebben want hij rijdt maar 10 uur per maand.
Maar inmiddels op 2500 uur zit na ik meen eenjaartje of tien.
Niet aan zijn verstand te brengen,maar wel even genoteerd op het rapport want als dat ding klapt dan komt ie natuurlijk wel zeuren.

Ik ben geen automonteur maar als je denkt dat een auto niet slijt als hij niet of nauwelijks rijdt dan snap je het niet.
En dan vooral een auto die dat al 30 jaar zo doet.

Als je een auto kan kopen die al 30 jaar in een museum staat kan je aan de gang,enige wat je kan bewaren is het koetswerk.
Niet voor niets gaan de meeste daf's in het dafmuseum regelmatig even op pad,ze krijgen dan een opmerking waneer dat gebeurd en zo houden ze het spul knap.

Stilstand is zeker over lange termijn huilen maar dat maakt Douwe al duidelijk.
Er word toch best vaak door gebruikers verkeerd naar onderhoud gekeken helaas.

Gewoon netjes aan de onderhoudsvoorschriften houden en regelmatig met de wagen op stap dan gaat hij het langste mee.
Maar dat het stuk gaat is een feit,niets is oneindig zelfs niet een Benz,maar kan het lang volhouden met een beetje liefde.

En dat is precies wat de meeste van ons doen/willen.

JW
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
VolvWil
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor Michel1975 » 17 mei 2012, 14:30

Daarnaast zie je ook dat de ene W126 met 150.000 km de andere W126 met 150.000 km niet is.
Op het moment dat de W126 dagelijks gebruikt is voor kleine stukjes zal je andere slijtage zien dan de W126 die een paar keer per maand wordt gepakt voor lange (snelweg) ritten.
De eerste zal idd vermoeider overkomen. Technisch bijvoorbeeld startmotor, riemen, pompen. Interieur zal er vermoeider uitzien zoals instapslijtage danwel schade. Stuur wat in de tweede als nieuw is en in de eerste toch wat versleten oogt.

Ik sluit me aan bij Jan Willem dat gewoon je aan de onderhoudsvoorschriften houden de beste manier is om je Benz in goede conditie te houden. En ja het blijven toch auto´s van sommige ruim 20 jaar oud.
Drinken halveert je leven,
maar je ziet dubbel zoveel...
Michel1975
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee

Berichtdoor Olleke Bolleke » 17 mei 2012, 14:57

Hou je aan de onderhoudsvoorschriften is inderdaad de beste manier om een Benz in topconditie te houden.

Regelmatig keert de vraag terug waarom de auto slecht loopt.
Meestal blijkt dan dat de alle ontstekingsdelen al jaren eerder vervangen hadden moeten worden.

Nokkenasproblemen krijg je niet wanneer de auto regelmatig een flinke afstand rijdt en er volgens ondershoudsvoorschrift olie wordt ververst.
Bij veel korte ritten moet er sneller worden ververst.

Gewetensvraag:
Wie is er zeker van dat zijn auto volgens fabrieksvoorschrift wordt onderhouden?
Olleke Bolleke

Berichtdoor Peter 500SEC » 17 mei 2012, 15:26

Peter 500SEC

Berichtdoor Douwe » 17 mei 2012, 15:35

klopt inderdaad
want een wagen die 10 jaar heeft stil gestaan heeft veel vervangings onderhoud nodig
uitgedroogde slangen keeringen en pakkingen van zowel motor versnellingsbak als airco
vierkante banden wiellagers aandrijfaslagers uitgedroogde remslangen en ophangrubbers
vast zitende remmen en als je pech hebt heeft hij 10 jaar op de handrem gestaan en heeft hij ook ovalen rem trommels ;) :D :D :D :D

a
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986

Vorige

Keer terug naar Techniek