LET OP!
Bij het meten van de hoogte van de klepstoter kan het zijn dat je een foutieve waarde krijgt.
Dit treedt op als de stoter aan het eind van zijn regelbereik staat.
Dit kan zowel in de + als in de - waarde gebeuren.
Als de motor ploft in de uitlaat als gevolg van een stoter die op zijn minimale waarde staat (kan natuurlijk ook een andere oorzak hebben), dan kun je niet de waarde van de nieuw te plaatsen stelplaatjes met meten bepalen.
Als de motor tikt op de kleppen is de stoter volledig uitgesteld en kun je ook niet bepalen welk steplaatje je moet plaatsen.
In bij de bovenstaande voorbeelden zul je minimaal 2x moeten stellen!!
(natuurlijk kan een defekte stoter ook een foutieve stelwaarde opleveren)
Bij twijfel kan de vakman bij draaiende motor vaststellen welke stoter(s) vervangen moeten worden.
(Bij statisch testen is niet altijd vast te stellen of de stoters goed werken!!)
De vakman heeft de plaatjes op voorraad liggen en kan dus direkt de kleppen goed stellen.
Let ook op de oliegalerijen!
De bevestegingen breken makkelijk af (zeker als ze oud zijn) .
Als de oliegalerijen niet goed gemonteerd worden valt de smering van de nokkenas na montage weg.
Het gevolg is dan het inlopen van de nokkenas.
De reparatie is kostbaar.
Hugo
http://www.iwemaenterprise.nl