Ivo, je problemen lijken groter dan ze werkelijk zijn.
Om te beginnen met het doorzakken van achter.
De niveauregelaar bij de achteras sluit de oliedruk op tussen de veerpoten, het regelventiel op het tankje en het ventielenblok bij je rechter binnenscherm.
Zakt de wagen achter, dan staat of de hendel van de niveauregelaar niet goed afgesteld of is er een inwendige lekkage in de niveaureglaar.
Het feit dat je oliereservoir overloopt is een indicatie, dat je veerbollen te weinig gasdruk hebben, dus aan vervanging toe zijn. Het gasvolume is door olievolume vervangen.
Zijn de veerpoten drukloos geworden (als de wagen gezakt is) dan duwt de restdruk aan gas in de veerbol, de olie uit de veerbol terug in het reservoir.
Omdat er teveel olie in de veerbol is gekomen (omdat het gas verdampt is), loopt je reservoir over.
Dan het branden van het controle lampje.
De schakeling voor dit lampje zit op de centrale veerbol bij je linker voorwiel.
Als de centrale veerbol (het druk voorraad vat) te weinig druk heeft, gaat het lampje branden.
Dus ook deze centrale veerbol is versleten en heeft nagenoeg geen gasdruk meer.
Nu je wagen helemaal op de grond ligt en niet meer omhoog wil, heeft te maken met de terugslag klepjes in de beide niveauregelaars.
Die zijn dicht geslagen, doordat de druk voor de niveauregelaars hoger geweest is als de druk bij de veerpoten.
Dit gebeurd meestal als de wagen met de wielen van de grond is geweest, zonder dat de dashboard hendel in de middenstand gezet is.
De tegendruk op de terugslag klepjes kan ongedaan gemaakt worden, door de beide ontluchtings nippels voor en achter, open te draaien.
Omdat type 2 een soort dubbel HPF systeem heeft, kan je een deel tijdelijk uitschakelen aan het ventielenblok bij je linker binnenscherm, voor het koelwater reservoir.
Hier zie je 4 olieleidingen aan zitten, 2 naast elkaar aan de voorzijde van het ventielenblok en 1 links en 1 rechts van het ventielenblok.
De leidingen links en rechts van het ventielenblok moet je afstoppen, maar ook die beiden gaten in het ventielenblok.
Nu heb je een deel van het HPF systeem uitgeschakeld, zodat de wagen makkelijker omhoog moet komen.
Voor dat je nu gaat pompen eerst de beide ontluchtingsnippels voorzicht los draaien, zodat de restdruk weg kan.
Dan de nippels dicht zetten en nu moet de wagen weer omhoog komen.
Maar wil je optimaal kunnen genieten van een super vering, zal je eerst de 5 veerbollen moeten vervangen.
succes,
Rob