Met de beschrijving die Leeflang geplaatst heeft, geeft de fabriek al aan dat je niet zomaar in de D moet blijven rijden in heuvelachtig terrein.
Onze wagens schakelen inderdaad op den duur wel een keer terug.
Maar te lang, met veel gas een relatief lage snelheid rijden, kost niet alleen veel onnodige brandstof.
Door het teveel aan brandstof en de lage toeren wordt je motor veel heter dan normaal.
Vergelijk het met een fiets met 3 versnellingen, daar rij je ook niet in de 3 een heuvel op.
Zeker met volle belading en/of een caravan, hou je motor in een klim op het toerental dat de motor de grootste trekkracht (motor koppel) heeft en dat ligt (afhankelijk het type motor) tussen de 3500 en 4500 toeren.
Je zal dan merken dat met het oplopen van het toerental je het gaspedaal minder ver hoeft in te trappen en de verbruiksmeter loopt ook terug.
Ook in een lange afdaling, schakel terug waardoor de motor de wagen grotendeels afremt.
Dat scheelt een hoop remvoeringen en zwarte velgen.