W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 mei 2022, 00:40

Vreemde koude start, hoog stationair

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 20 mei 2020, 13:31

Beste forum leden,

Ik heb mijn uiterste best gedaan om mijn antwoord te zoeken op dit forum, maar helaas....
Wel zijn er veel dingen met jullie hulp verbeterd aan de mooie wagen

Het probleem:
Bij koude start is het niet mogelijk om gas te geven nadat hij gestart is. Het lijkt wel of ie verzuipt. Na het uitvallen pakt de motor wel gelijk weer aan. Na een minuut of 2/3 kan er gas worden gegeven. Het toerental zakt niet naar een acceptabel niveau.

Daarnaast loopt de auto in de P/N ontzettend hoog stationair naar mijn idee (1700/2200 rpm) en zodra die in de D word gezet een rustige 1000 maar bokkige toerental.
Eenmaal warm wordt loopt ie rustig 800/900 toeren in de D, 1000 in de P/N.

Nu wordt er vaak gesproken over de warmloop regelaar, hier staat stroom op maar geen idee of hij naar behoren functioneerd. Hoe check je dit?
auto is onlangs gecontroleerd op vacuüm en CO in Zuthpen dus daar zit alles wel snor.

Ik heb een filmpje toegevoegd en ik hoop dat ie te openen is.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8n25OwgjFeQ[/youtube]

Mercedes 280SEL, bouwjaar 1985, benzine only

Alle hulp is welkom!
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor BenzHans2 » 20 mei 2020, 16:54

Denk dat je het waspotje moet checken. Die staat bij koude motor volledig open en sluit na gelang de auto warmer wordt. Als deze open blijft bij warme motor, krijgt hij teveel lucht.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 20 mei 2020, 20:30

Waspotje is zelfde als warmloopregelaar? Met twee benzine leidingen en stekker en vacuümslang?
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 02 jun 2020, 18:54

Heb nog steeds het waspotje niet kunnen vinden. Iemand die indicatie heeft waar die ongeveer zit?

Toevallig bij de koude start stekker in de buurt?
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor BenzHans2 » 03 jun 2020, 08:20

Hij zit onder het inlaatspruitstuk op de hoogte van cilinder 3. Daar zit een vacuumstelsel, waar het waspotje onderdeel van is.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 05 jun 2021, 20:34

We zijn er jaar verder. Bezig geweest met van alles en nogwat maar vorige weekend toch het waspotje gevonden en verwijderd. Geen prettige locatie btw.

Waspotje doet het zoals die het hoort te doen.
Echter zit voor (of na) het waspotje een soort vacuüm klep die kapot lijkt te zijn. Iemand idee welke functie die heeft?

Ga komende maand tijd maken om de warmloop regelaar te reviseren. Kijken of dat helpt.

BTW door het schoonmaken van hetvwaspotje loopt de auto beter. Kan direct weg rijden. Auto gaat pas naar 1000 toeren als die op bedrijfstemperatuur is.

Gr. Rutger

PS: sorry voor de foto van het vacuüm potje, niet heel duidelijk.
er zitten 2 luchtslangen aan met 1 slang die is aangesloten op het vacuüm.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 28 sep 2021, 14:11

Update!

Bovenstaande vacuumpotje (functie onbekend) heb ik er tussen weggehaald en de slangen dicht gemaakt/omgelegd.
In juni heb ik het "waspotje" schoongemaakt en weer teruggeplaatst tegen het blok aan.

Inmiddels heb ik tevens de warmloopregelaar omgewisseld met 1 waarvan ik wist dat die zowiezo werkte en dat maakte helaas geen verschil. Ik heb zowat alle vacuüm leidingen en slangen een keer afgedopt en ingespoten met remreiniger wat mij tot de conclusie brengt dat het huidige waspotje wel enigszins werkt maar wellicht pas bij een te hoge temperatuur dicht gaat. De manier van testen ging namelijk met een vlammetje waardoor ik niet met zekerheid kon zeggen dat ie bij 80 graden wel dicht is.

Indien er een lek ergens zou zijn in het vacuümsysteem zal die ergen wel moeten reageren op remreiniger, het is dan ook een constante te hoge stationair toerental dat ik alsnog het waspotje verdenkt. Ik heb er nog 1 liggen en ben van plan deze ook eens om te wisselen. Kijken of het toerental dan een keer wil zakken....

Heeft 1 van jullie deze wel eens afgedopt of dergelijks? Is er dan bijvoorbeeld in de winter nog meer te rijden?

Ik hoor het graag!


(ps de wagen is vorige week afgesteld en op CO en tijdgezet e.d. dus daar kan het echt niet meer aan liggen, blok loopt als een trein)
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 03 dec 2021, 15:45

Na de reis door Marokko met de wagen, wat de auto uitstekend heeft doorstaan, ben ik verder gaan zoeken naar het hoog stationair probleem.

Hiervoor heb ik een rookmachine aangeschaft die ik kan aansluiten op de rembekrachtiger slang, zodat uit elke gaatje rook komt waar dit niet zou horen, dat hele remreiniger gedoe geeft toch wat minder zekerheid!
Hier kwamen ongeveer 6 a 7 tot voorheen onbekende vacuüm lekjes te voorschijn
Zo kwam er rook onder de het vacuumstelsel vandaan, vlak onder de luchtweger bij een slang (gescheurd), bij de injectoren 5 en 6 kwam wat rook weg (zie video link) en her en der bij een vacuüm bochtje (aansluiting).

De lekken zijn gedicht, nieuwe hulzen en rubbers en o ringen geplaatst, maandag gaat ie weer aan de CO kast om te kijken of er nu echt verschil is gemaakt in het hoog stationair en de o zo vervelende vreemde koude start taferelen!

link naar video: https://youtu.be/UBpMrPbSJag

Laat het maandag weten!
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 03 dec 2021, 15:56

*Kleine aanvulling: Er zaten allerlei vacuüm potjes en afsplitsingen op waar niemand wist waarvoor het diende. Deze zijn er allemaal tussenweg gehaald.

Dit geldt tevens voor het potje wat in een eerder bericht stond vermeld. Er zijn onder het luchtfilter nog 2 van dergelijk potjes gevonden en een afsplitsing met twee vacuumleidingen aan een klein kastje met een stekker eraan waarvan de functie (nog) niet bekend is, dus weggehaald!
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 09 dec 2021, 14:10

vacuüm stelsel is dicht, CO afgesteld, resultaat nog steeds vreemde koude start en hoog stationair.
Toch proberen het was potje uit te wisselen voor een andere die ik nog heb liggen, daarna ben ik radeloos en laat ik het er denk ik bij zitten. Ondanks de hoog stationair in de P rijd en schakelt de auto namelijk wel perfect.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

Gr.
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor BenzHans2 » 09 dec 2021, 14:21

Wat noem jiij hoog stationair koud?
Normaal is 1200-1300 toeren en op bedrijfstemp 850-900 toeren
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 10 dec 2021, 12:33

Beste Hans,

Hieronder heb ik een foto geplaatst van het toerental met een warme motor, soms na een aardig stukje rijden wil die wel eens zakken naar 1500 toeren (in de P) maar veel lager niet.

WhatsApp Image 2021-12-10 at 11.26.34.jpeg


Voor de duidelijkheid heb ik een filmpje op youtube gezet van het hele opwarm proces en de kuren die de auto laat zien.
Rond minuut 3 is de motor warm en zet ik hem ook in de achteruit en in Drive voor het complete plaatje.

Dit lijkt mij niet de standaard gang van zaken, helemaal gezien het feit dat je pas na een minuut of 3 kan wegrijden met de auto zonder dat die afslaat.

Zoals eerder gezegd heb ik het waspotje al eens schoongemaakt, en getest, deze gaat in heet water wel dicht.
In hoeverre die dicht gaat en bij welke temperatuur is lastig te testen, dus ik verdenk nog steeds het waspotje.
De warmloopregelaar aan de zijkant van het blok is ook al eens verwisseld met een ander.

Ik heb geen idee wat nog meer van invloed kan zijn op het opwarm proces en wat kan leiden tot een hoog stationair behalve vacuüm lekkages, maar deze heb ik met de rookmachine toch echt allemaal dicht gekregen.

Dussss al met al, beetje radeloos, andere ideeën zijn van harte welkom!


Link Youtube opwarmproces: https://youtu.be/KOJoUeW7wRI

Gr. Rutger
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 27 dec 2021, 10:50

Niemand nog een gouden tip?
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor Japio » 27 dec 2021, 11:04

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou langs gaan bij de Hobbyhut in Zutphen of BenzHans2 in Albergen vragen. Bij mij tot nu toe altijd gegarandeerd een oplossing.
Japio
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 07 nov 2008, 21:54
Woonplaats: Barneveld
Roepnaam: Jaap
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Punto Mk2


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor Weizengelb » 27 dec 2021, 11:20

Hoi Rutger,

Ik heb je probleem doorgelezen en je filmpjes bekeken. Moeilijk probleem voor op afstand op te lossen.

Vacuumlekken heb je al bekeken, en je hebt ook de warmloopregelaar vervangen (gehad) door een goede. Je zou nog de brandstofregeldruk (vanaf de warmloopregelaar naar de spinnekop) kunnen meten. De (tegen)druk moet bij koude start lager zijn en dan oplopen naar de bedrijfsdruk. koud heeft de luchtweger dus minder weerstand van de regeldruk en zal makkelijker openen.

Maar: Wat weet je van de historie van je auto? Wat voor versie is het? Zo te zien geen USA maar wel gescheurd dashboard..zuid frankrijk? Zit er een uitlaatgasrecirculatie op? Deze zitten vaak verstopt of de leiding breekt af waardoor er valse lucht wordt aangezogen!

Is er al eerder aan gesleuteld? Doet hij dit zo al sinds jij hem hebt of is het zomaar ontstaan?

Als hij eerder normaal liep is het niet verstandig om zomaar instellingen te gaan veranderen. Als er wel al aan gesleuteld is zou ik denken dat de schijf in je luchtweger misschien te hoog staat. Er is dan een kier waardoor meer lucht wordt aangezogen langs de luchtweger. Bij gasgeven komt ineens meer lucht langs de gasklep en ook langs de luchtweger die wellicht niet snel genoeg (verder) omlaag beweegt. Je kan dit bekijken door zonder luchtfilter de auto te starten.

Verder, beweegt de luchtweger makkelijk? Geen weerstand rond de stationair stand?

Veel succes alvast!
Groeten Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor RD500SEC » 27 dec 2021, 18:02

rcmhage schreef:*Kleine aanvulling: Er zaten allerlei vacuüm potjes en afsplitsingen op waar niemand wist waarvoor het diende. Deze zijn er allemaal tussenweg gehaald.

Dit geldt tevens voor het potje wat in een eerder bericht stond vermeld. Er zijn onder het luchtfilter nog 2 van dergelijk potjes gevonden en een afsplitsing met twee vacuumleidingen aan een klein kastje met een stekker eraan waarvan de functie (nog) niet bekend is, dus weggehaald!



Ik hoop dat je datgene wat je hebt verwijdert wel hebt bewaard, en dat je weet hoe het heeft gezeten.
Je mist nu allerlei regelingen die MB met een reden heeft aangebracht, naar mijn idee krijg je op deze manier nooit een motor die goed reageert.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1443
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 01 jan 2022, 19:13

Beste allen,

ik ga proberen hieronder de antwoorden te geven die jullie gesteld hebben:
* Wat weet je van de historie van je auto? - Weinig op algemene documentatie na, enige wat bekend is is dat de auto eerder op LPG heeft gelopen
* Wat voor versie is het? - Frans inderdaad, verder een ogenschijnlijke normale 280SEL uit 1985, niveauregeling is door de vorige eigenaar(en) al reeds vervangen door normale veren.
* Zit er een uitlaatgasrecirculatie op? Deze zitten vaak verstopt of de leiding breekt af waardoor er valse lucht wordt aangezogen! - Deze is ongeveer een jaar geleden bij de hobbyhut afgesloten, wel nog een goeie om te checken met remreiniger op valse lucht. Er kwam geen geen rook uit de uitlaatgasrecirculatie met de rooktest.
* Is er al eerder aan gesleuteld? - vast en zeker, het LPG gebeuren was half verwijderd toen ik hem kocht, dat heb ik zelf nog gedaan, verder is het algemene achterstallig onderhoud ook door mijzelf gepleegd, Olie, filters, bougies, verdelerkap etc etc.
* Doet hij dit zo al sinds jij hem hebt of is het zomaar ontstaan? - Toen ik de wagen net in bezit had liep hij erg slecht, dit is na het afstellen bij de hobbyhut een stuk beter geworden, echter het koude start met uitvallen is al sinds het begin, voornamelijk als de temperatuur rond het vriespunt ligt, in de zomerse dagen zeker 70% minder erg!
* Verder, beweegt de luchtweger makkelijk? Geen weerstand rond de stationair stand? - Ja de luchtweger beweegt makkelijk en zonder horten en stoten. De luchtweger zelf.. kan je de hoogte daarvan instellen/afstellen? dan nog is het nog raar dat het alleen met een koude motortemperatuur voorkomt naar mijn inziens.
* Ik hoop dat je datgene wat je hebt verwijdert wel hebt bewaard, en dat je weet hoe het heeft gezeten.- wel bewaard, samen met Hans destijds de vacuüm leidingen afgedopt welke niet bekend waren of sowiezo niet noodzakelijk waren voor een goed lopende 280SEL, mogelijk hadden deze leidingen en potjes te maken met de niveauregeling, of andere opties die iig niet bekend zijn en ook niet voorkomen op de optielijst van de auto.

De brandstof wil ik inderdaad graag een keer doormeten in het opwarm proces, kijken of de waardes goed zijn, iemand toevallig een dergelijk brandstofdrukmeter in bezit?

Het is ook een beetje luxe probleem en komt alleen voor wanneer je direct wil wegrijden, ik zet de auto nu altijd alvast even aan wanneer ik weg wil, dat geeft net die 3 minuten voor het opwarmen zodat ik kan wegrijden, maar het hoog stationair heeft ook nadelen wanneer je in de drive naar neutraal of P schakeld wat gewoon irritant is en zeker niet Benz waardig laat ik het zo zeggen.

Met de brandstofdruk en luchtweger wil ik weer verder gaan kijken, de luchtweger schaal btw is wel recht wanneer die op een glasplaat ligt iig.

Gr. Rutger
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 01 jan 2022, 19:28

Ik zou ook wel weer eens willen buurten bij de Hobbyhut, echter is de website die ik heb opgeslagen niet meer actief... wie kan ik een PB'tje doen voor een afspraak hedendaags?
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor Leeflang » 01 jan 2022, 20:10

Als je naar Zutphen wilt - daar sleutelt Danker nog steeds - kun je het proberen via ds380sel-u133/
Danker is echter niet of nauwelijks op het forum actief, maar misschien leest hij een PB als je hem er een stuurt.

Hans hobbyt tegenwoordig in Albergen.
Hem kun je zeker bereiken met een PB, via benzhans2-u63/
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Vreemde koude start, hoog stationair

Berichtdoor rcmhage » 10 jan 2022, 12:08

Stapje verder in het proces, er liep een soort van By-pass " voor en na " het waspotjes (dus een soort omleiding).
Hier hoorde ,van wat ik kan zien, een soort vacuumpotje op te zitten maar die is defect, deze sluit niks meer af.

Sinds ik deze leiding heb afgeblokt loopt de auto een stuk rustiger, heb hem ook opnieuw moeten afstellen (zonder kast dan).
Enkel het uitvallen bij het koud starten is nog wel aanwezig, wellicht dat het correct afstellen met de kast nu wel baat heeft.

Ik hou jullie op de hoogte
rcmhage
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 10 nov 2019, 17:42
Woonplaats: Ommen
Roepnaam: Rutger
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten